معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه وقتی وزیر آموزش و پرورش در دولت موضوعات خود را مطرح می کند، مورد تحسین قرار می گیرد، گفت: وزیر آموزش و پرورش باید به جای استیضاح مورد تشویق قرار گیرد.

به گزارش مهر، اسحاق جهانگیری در کنگره ملی پرسش مهر ۱۵ که از صبح امروز در سالن همایش های برج میلاد در حال برگزاری است، اظهار کرد: کشور به دلایل متعددی در سال های ۹۰، ۹۱ و ۹۲ دچار تحریم های ظالمانه ای شد و در داخل کشور به دلیل سوءمدیریت ها، مشکلات روزافزون بر ملت حاکم شده بود.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: شرایط اقتصادی کشور به صورت لحظه ای تغییر می کرد و در این سال ها نقش دولت به معنای عام کلمه برای بازگشت ثبات و آرامش ضعیف بود و مردم نسبت به آینده نگرانی داشتند.

جهانگیری ادامه داد: مردم نسبت به کارآمدی مدیران تردید پیدا کرده بودند، اما سرانجام گره مشکلات به دست مردم باز شد و موضوع کلیدی این است که در چنین شرایطی مردم نقش آفرینی کردند.

وی بیان کرد: ملت اعلام کردند ما به آینده کشور و تدبیر نیروی تربیت یافته در دامان نظام جمهوری اسلامی امیدوار هستیم و با دنیا تعامل خواهیم کرد.

جهانگیری با اشاره به مهمترین اقدامات دولت اظهار کرد: مهمترین کار دولت حرکت در چارچوب قانون بوده است.

وی ادامه داد: در طی سال های گذشته اتکا به درآمد نفت زیاد شده بود که سالی ۲۰ الی ۳۰ درصد قیمت نفت کاهش یافته است و دولت باید قادر باشد کاهش ها را مدیریت کند تا آثار آن بر زندگی مردم کم شود و باید مردم احساس کنند که جایی هست که برای امور آنان تلاش می کنند و برای حل مشکلات آنان با تدبیر و استفاده از نظرات نخبگان و صاحب‌نظران تصمیم گیری های علمی صورت می گیرد.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مدعی نیستیم همه مشکلات را حل کرده ایم، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم اصول، پایدار و محکم باشد که در همه مباحث قابل دفاع است.

جهانگیری خطاب به جمع حاضر در کنگره ملی پرسش مهر ۱۵ بیان کرد: فرهنگ، سرنوشت و آینده کشور در دست شما است. آموزش و پرورش اساس آینده را ترسیم می کند.

وی ادامه داد: این دولت تلاش داشت در آموزش و پرورش از نیروهای داخلی آموزش و پرورش وزیر انتخاب کند که دانش و تجربه زیادی داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: در دو سال اخیر اقدامات بسیار زیادی در آموزش و پرورش انجام گرفته است به طوری که در جلسات دولت هنگامی که فانی از برنامه های محوری خود سخن می گفت موجب تحسین همه دستگاه‌های اجرایی کشور می شد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه مهمترین منبع درآمدی کشور، نفت است، اظهار کرد: در سال ۹۰ روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ بشکه نفت با قیمت ۱۱۰ تا ۱۲۰ دلار و گاهی ۱۴۰ دلار صادر می کردیم، اما روزی که ما دولت را تحویل گرفتیم، به دلیل شرایط تحریم، صادرات به یک میلیون بشکه رسید که در سال ۹۲ هر بشکه ۱۰۲ یا ۱۰۵ دلار فروخته می شد، اما از اوایل امسال هر بشکه نفت را به ۵۰ دلار فروخته ایم و درآمد دولت به همین اندازه کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه برای اولین بار بودجه سال ۹۲ در تیر ماه به تصویب رسید، اضافه کرد: در آن زمان بودجه دولت ۲۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد که ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش را در نظر گرفتیم و به همین بودجه آموزش و پرورش ۲ هزار میلیارد تومان هم اضافه شد در حالی که بودجه دولت ۲۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که ما اعلام کردیم این مبلغ غیرواقعی است و به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در مجلس کاهش یافت.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در سال ۹۳ اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۴، ۲۵ هزار میلیارد تومان برای وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفتیم. این در حالی است که از مهر ماه هم طرح رتبه بندی معلمان با اعتبار یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اجرا خواهد شد، لذا این درست نیست که به دلیل این اقدامات، وزیر استیضاح شود بلکه وزیر آموزش و پرورش باید مورد تشویق قرار گیرد. اینکه کمبود هست، قبول داریم، اما باید منابع جدید را پیدا کنیم.

جهانگیری با اشاره به پرسش مهر پانزدهم رئیس جمهور بیان کرد: رئیس جمهور به این دلیل موضوع آب را پرسش مهر قرار داد تا حساسیت این موضوع را وارد خانواده ها کند؛ چراکه امروز کشور با چالش جدی آب روبرو است. وضعیت منابع آبی بسیار نگران کننده است و آثار آن را با تمام موجود لمس می کنیم.

وی اضافه کرد: برخی این بحث را که تحریم ها روی آب آشامیدنی هم اثر گذاشته است را لطیفه و کنایه می کنند در صورتی که برای تهیه آب شرب شهری به ده ها کار علمی و سد، تصفیه خانه ها، چاه‌ها و تونل ها و سازه های آب نیاز داریم که از پیچیده ترین تکنولوژی ها است و ما نباید اقداماتی که برای خوردن آب آشامیدنی صورت می گیرد را کوچک نشان دهیم.

به گفته معاون اول رئیس جمهور، در سال ۹۲ ذخیره برخی از کالاهای اساسی در حد چند روز بود به گونه ای که در برخی از شهرها تنها ۳ روز ذخیره گندم داشتیم، اما همین الان که در فصل برداشت گندم هستیم، ۲۰۰ روز گندم در انبارها ذخیره داریم و کشور به جهت ذخیره کالاهای اساسی به گونه ای هدایت شده است که هیچ دغدغه‌ای وجود ندارد.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 426156

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هم وطن A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    4 1
    حتما وزیری که کارش درسته باید تشویق شود وصد البته وزیری که فقط جیب خودش واقوامش را در نظر گرفته واز وزارت بعنوان ابزار برای اینده اش استفاده می کند باید استیضاح وتنبیه هم شود
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    4 9
    درود بر روحاني و وزيران فرهيخته اش....
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    12 0
    آره چنان هم باید تشویقش کنن که تو تاریخ ثبت بشه . خداییش خجالت نمی کشین آموزش و پرورش ورو کردین یه وزارت خونه گدا و گدا پرور ؟ دستش تو جیب وازرت نفت هست که کی یه لطفی می کنه و یه مشت پول می ریزه به حسابش تا حقوق معلماشو بده . معلم روش نمیشه به بقیه بگه معلمه. گذشت اون احترام . الان شغل معلمی مساوی است با تحقیر تو کل اجتماع به جای معلم یه مشت گدا تربیت کردین که منتظرن کی آخر ماه برسه چندرغاز حقوقشون رو تو یه هفته تموم کنن. بعد انتظار دارین واستون شق القمر هم کنن با این وضع
  • محمد A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    10 0
    آخه جهانگیری خان جیب معلم رو نگاه کنچرا حرف نسنجیده و الکی میزنی معلم داره جون میکنه و شرمنده ی زن و بچه هاشهاگه این همه بودجه اضاف شده پس کو اخه کجا رفته؟؟؟؟نکنه دزدیدنش؟؟ از خدا شرمنده نمیشی معلم داره تو فلاکت جون میده بعد تو سر راحت میذاری شب میخوابیبعد دفاع میکنی از وزیری که نمیتونه از حق کارمندش دفاع کنه و سایر کارمندان دولت 2الی3برابر حقوق میگیرنلطفا شما حرف نزن و ساکت باش چون از معلم و جیبش خبر نداری
  • حسین IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    4 0
    اظهار ترس ونگرانی در سخنان مسئولان راجع به تحریم ها ، نه تنها تحریم ها را کاهش نخواهدداد بلکه دشمن را به افزایش تحریم ها و خواسته ها نابجا تشویق خواهد کرد
  • جاوید IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    5 0
    آخه مشکل اینجاست که اگه تحریمها هم برداشته بشه شما این اقدامات رو انجام نمیدید.راستی چرا نفت به 50 دلار رسید؟این نتیجه سوءمدیریت و لبخندهای دوسال اخیر و خالی اعلام کردن خزانه نیست؟به گفته شما تمام دنیا با دولت قبل مشکل داسشتند ولی ندیدیم نفت یک ریال کاهش پیدا کنه ولی همین که شما اومدید و لبخند زدید و گفتید محتاجیم،تحریم کمرمون رو شکسته اونها تازه فهمیدن وای عجب موقعیتی گیرمون اومده .کسی که از سرضعف صحبت میکنه امتیازات بیشتری به طرف مقابل میده چون مجبوره به هر طریقی توافق کنه .در ضمن چطور شده از بین اینهمه وزیر به فانی گیر دادن؟حتما علت داره اقای جهانگیری شما اگه دوست دارین موقع استیضاح فانی بهش مدال هم بدید .شما یارانه یه عده ثروتمند رو که در جامعه داد میزنن ما پولداریم نمیتونیدحذف کنید
  • علی A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    14 0
    آقای جهانگیری وزِیر آموزش وپرورش چه اقدام مثبتی انجام داده اند که موجب تشویق شما شده اند؟
  • فرهنگی A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    10 0
    لطفا این پنبه ها را از گوش مسئولین بیرون بکشید.....چرا بین حقوق و پاداش فرهنگیان و سایر دستگاهها تفاوت بسیار فاحش و غیر قابل قبول وجود دارد؟؟اگر بودجه کم است باید برای همه یکسان عمل شود .نگاه جزیره ای چرا در دولت و دستگاههای زیر مجموعه به پایان نمی رسد.چرا از پاسخ طفره میروند.این توهین بزرگی به شعور جامعه محسوب میشود. تمام کارهای ادعایی شعاری و بی اساس است
  • بی نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    12 0
    پس شما هم برکنار بشی لطفا با این حرفا نظر ما را نسبت به دولت روحانی عوض نکنین. بدترین وزیر دولت همین فانی بود
  • بی نام A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    2 1
    حیف حاجی بابایی خدا وکیلی دمش گرم چکار بود که نیاوردیش کاراش ناتمام مکوند
  • رضا A1 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    6 0
    مشخص است وزیزی که اروم وبی صدا تو هیت دولت میشینه ونه دفاعی ونه طلب بودجه ای از دولت می کنه باید هم تشویق بشه.به همت نمایندههای شجاع ومردمی فانی با 290 رای برکنار میشه.
  • معلم A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    5 0
    بیا یکی توی گوش ما هم بزن. تقدیر وقت کردی بیا ما رو بخورتقدیر بشه؟؟ چه کاری برای فرهنگیان انجام داده که تقدیر بشه؟؟
  • بی نام A1 ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    3 0
    من معلم با اینکه هوادار دولتم در این مورد با اقای جهانگیری مخالفم و معتقدم اقای فانی ضعیفترین وزیر کابینه است معلم ناامید
  • غلام رضا رضایی A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    2 0
    همکاران فرهنگی لطفا اقدامات این وزیر را با وزیر قبلی مقایسه کنید.این دولت فقط دنبال مقصران خیالی میگرده . فقط برای معلمان خزانه خالیه برای بقیه .......
  • جواد RO ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    7 0
    باید تشویق بشه وقتی حاضر نیست برای حق وحقوق معلمان حرفی بزنه ودولت از بابت معلمها خیالش راحته چون فانی هیچ وقت مشکلات معلمهایش رونمیبنه .همچین وزیری برای دولت عالیه.