العالم نوشت:


آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برنامه ای را برای حمایت از تروریستها در سوریه اجرا می کند که سالانه، یک میلیارد دلار برای آن هزینه دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست شنبه گذشته در مقاله ای در صفحه اول خود نوشت که افزون بر حمایت عربستان سعودی، قطر، ترکیه، اردن و اسراییل از گروه های مسلح در جنوب سوریه، سیا دارای ارتشی متشکل از هزاران نفر از عناصر مسلح مخالف سوریه است که به ویژه در جنوب این کشور می جنگند.

بر اساس این گزارش، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) این عناصر را آموزش می دهد و سلاح و اطلاعات میدانی را در اختیار آنان قرار می دهد.

واشنگتن پست در ادامه نوشت: "آنچه هست، اتهامی از سوی مسوولان سوری در دمشق به مخالفان سوری نیست که غرب آن ها را "میانه رو" می خواند، بلکه رویدادهایی است که بر روی میز تصمیم سازان در آمریکا مطرح شده و روزنامه واشنگتن پست چندی پیش آن را فاش کرد.

بر اساس این گزارش ، تامین مالی و تجهیز و آموزش عناصر مسلح در جبهه جنوبی موسوم به "ارتش آزاد"، سالانه یک میلیارد دلار برای "سیا" هزینه دربردارد.

واشنگتن پست افزود: این "سخاوت" فقط مختص به آمریکایی ها نیست، بلکه بخشی از همکاری آمریکا، عربستان سعودی، قطر و ترکیه است.

بر اساس این گزارش، مقایسه این موضوع با اقدامات سابق آمریکا درافغانستان و نیکاراگوئه و دیگر کشورهایی که سیا در آن ارتش هایی از مزدوران را تشکیل داد، نشان می دهد که در آن زمان، آمریکا بخش کوچکی از این هزینه ها را متحمل می شد و هم پیمانانش سهم بیشتری از این هزینه ها را متحمل می شدند، و بدین ترتیب می توان پیش بینی کرد که چه مبلغ هنگفتی سالانه برای جنگ در جنوب سوریه هزینه می شود و همچنین می توان تخمین زد که چه مبالغ هنگفتی برای ریختن خون مردم سوریه و تخریب زیرساخت ها درمناطق مختلف این کشور صرف می شود.

روزنامه "الاخبار" لبنان نوشت: گزارش منتشر شده از سوی روزنامه واشنگتن پست را نمی توان از اسناد منتشر شده از سوی سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا در ماه گذشته جدا کرد که نشان داد کشورهای غربی از جمله آمریکا و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که حامی مخالفان سوری هستند، در سال های 2011 و 2012 از تشکیل پروژه ای تحت عنوان " امارات اسلامی وابسته به القاعده " درشرق سوریه برای اعمال فشار بر نظام سوریه حمایت کرده اند.

برنامه سیا که واشنگتن پست آنرا فاش کرد، از جمله بزرگ ترین برنامه های محرمانه ای است که سیا در جهان اجرا می کند.

به نوشته واشنگتن پست، این هزینه ها یک تا 15 درصد از مجموع هزینه های سیا را درسال شامل می شود.
بنا به اعلام مسوولان سازمان اطلاعات آمریکا و سیاستمداران آمریکایی، این برنامه مبتنی برآموزش عناصر مسلح و تجهیز آنان به سلاح و تجهیزات لجستیک و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در درگیری ها و رساندن آنان به همراه وسایل مورد نیازشان به اراضی سوریه است.
این برنامه ، یک برنامه نظامی کامل است که دربردارنده تشکیل ارتشی وابسته به سیا مشابه با برنامه ای است که سیا در دهه 80 قرن گذشته در افغانستان و نیکاراگوئه اجرا کرد.

به نوشته واشنگتن پست، بخش عمده این برنامه در اردن اجرا می شود، به گونه ای که سیا تا به امروز، 10 هزار تروریست را آموزش داده است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 426152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =