رئیس ستاد انتخابات استان تهران گفت: هیچ گروه و حزبی حق ندارد بدون تابلو و شناسنامه فعالیت کرده و برای مخالفان خود خط و نشان بکشد.

به گزارش ایسنا، شهاب‌الدین چاووشی صبح امروز در جلسه شورای اداری شهرستان تهران که در محل فرمانداری تهران برگزار شد، اظهار کرد: انتظار ما از همه احزاب و گروه‌ها این است که در چارچوب مشی اعتدال با یکدیگر رقابت کرده و موضع‌گیری آنها موجب شاد شدن دشمنان نشود.

وی در ادامه با بیان این‌که تخریب‌ها و بی‌قانونی‌ها را از هیچ دسته و گروهی نمی‌پذیریم، افزود: همه باید مروج اخلاق اسلامی باشیم. اعتبار داخلی و خارجی ما به نوع رفتار سیاسی ما با یکدیگر و حتی بیگانگان بستگی دارد. ما نمی‌توانیم در داخل کشور مقابل هم صف‌آرایی کرده یا در برابر قانون مقاومت کنیم.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران گفت: این کشور قانون دارد و نمی‌شود هر کسی بر اساس اشتغال خود بندی از وصیت‌نامه امام (ره) را اجرا کند. میراث‌دار وصیت امام (ره)، رهبری، دولت و نهادهای قانون هستند. استنباط شخصی از سخنان امام (ره) و برهم ریختن نظم جامعه قابل پذیرش نیست. موضع دولت برخورد قانونی با گروه‌هایی است که در قالب رفتارهای خودسرانه و خودجوش از برگزاری جلسات قانونی ممانعت کرده و تشنج ایجاد می‌کنند.

چاووشی همچنین با بیان این‌که برخی معتقدند دولت باید متناسب با مشی آنها رفتار کند، خاطرنشان کرد: مردم به دیدگاه این دولت برای اصلاح امور جامعه رأی دادند و در بین نامزدهای انتخابات 92 به یک فرد روحانی رأی دادند. در بین آن نامزدها هم سیاستمدار، هم مهندس، هم پزشک، هم انتظامی و هم اقتصاددان وجود داشت. اما مردم با رأی خود به یک فرد روحانی که حقوقدان هم هست اعلام کردند که به یک روحانی رأی می‌دهند. اما برخی دیدگاه‌های رئیس جمهور را برنمی‌تابند. در حالی که اکثر مردم این دیدگاه‌ها را پذیرفته‌اند. پس ما باید به کسی که رأی اکثریت مردم را دارد حق دهیم تا دیدگاه‌های خود را مطرح کند.

وی تأکید کرد: ممکن است دیدگاه‌های رئیس جمهور از نظر فقها قابل نقد باشد که اشکالی هم ندارد و قابل احترام است اما به هر حال مردم دستگاه اجرایی کشور را به این رئیس جمهور سپرده‌اند. البته باید به این نکته اشاره کرد که در عرصه نظم سیاسی جمهوری اسلامی ایران نظریه اصلی، نظریه ولی فقیه است.

چاووشی همچنین با بیان این‌که مهمترین ویژگی رئیس جمهور تأکید بر اعتدال و عقلانیت و مردم هم راه نجات کشور را بازگشت به عقلانیت اسلامی می‌دانند، افزود: تندروی و کندروی، چپ‌روی و راست‌روی به مفهوم سیاسی آن جواب نمی‌دهد و ما باید مشی اعتدال را برگزینیم. ما نمی‌توانیم برخورد ستیزه‌جویانه با کسانی داشته باشیم که در نظام جمهوری اسلامی ایران خدمت کرده یا دل در گروی کشور دارند. ایران به همه ایرانیان تعلق دارد و ما اجازه نمی‌دهیم این فضای مسالمت آمیز شکسته شود.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که برنامه‌ریزی ستاد انتخابات استان تهران برای حضور مردم در انتخابات در حال برنامه ریزی است، گفت: حضور حداکثری مردم در انتخابات نه تنها یک حق مسلم بلکه یک پشتوانه مهم برای نظام در عرصه مذاکرات هسته‌ای است. اکنون تدبیر دولت که با هدایت‌های رهبری شکل گرفته بر این است که مناقشات تاریخی در زمینه هسته‌ای حل شود و این مذاکرات یک فرصت تاریخی برای بازسازی کشور است. امیدوارم همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی قدر این فرصت را بدانند.

وی با اشاره به این‌که مردم قدردان دولت بوده و در سفرهای استانی نشان داده‌اند که به دنبال خروج کشور از گرفتاری‌ها هستند، گفت: نباید اجازه داد که باندبازی‌ها این فرصت را از دولت بگیرد. رئیس جمهور با استقامت دنبال تثبیت حقوق مسلم هسته‌ای ایران است و ما باید بتوانیم از این فرصت تاریخی به رسمیت شمردن حق خود استفاده کرده و مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه را حل کنیم.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران همچنین افزود: انصاف نیست این ملت به خاطر برخی سوءتدبیرها متضرر شود. ما بر حقوق هسته‌ای خود پا می‌فشاریم و دنبال حفظ اعتبار و اقتدار کشورمان نیز هستیم. اما برخی تصور می‌کنند دولت فقط گزینه رفع تحریم را برای نجات کشور دارد که این تصور غلط است. دولتمردان اعلام کرده‌اند که برای هر شرایطی برنامه لازم را دارند. دولت راضی نیست مردم با مشکلات روبرو شوند و تلاش می‌کند با مذاکرات کاری کند که دشمنان دست از ظلم به این ملت بردارند.

چاووشی همچنین با اشاره به پروژه اسلام‌ هراسی و ایران هراسی توسط دشمنان و انتشار اقدامات داعش در رسانه‌های آنها گفت: کجای رفتار این داعش با آیین پیامبر (ص) سازگاری دارد؟ ما در این شرایط که دشمن به دنبال اسلام‌هراسی است اگر منش و الگوی پیامبر (ص) را مبنای خود قرار ندهیم بازنده خواهیم بود. ما باید مدارا را با یکدیگر تمرین کنیم. این دولت بیشترین مدارا را با مخالفان خود دارد البته مخالفت و نقد اشکالی ندارد.

چاووشی با اشاره به وجود مشکلاتی از قبیل تحت تأثیر قرار گرفتن مردم توسط شعارها در نظام‌های دموکراتیک گفت: هنر ما این است که نگاه مردم را اصلاح کنیم و آنها را هوشیار کنیم تا آنها سره را از ناسره تشخیص دهند. نماینده‌ای که فقط به یک بعد زندگی مردم توجه کند نماینده واقعی مردم نیست. من مطمئنم در انتخابات پیش رو مردم به نمایندگانی رأی می‌دهند که هم متدین، متعهد و هم متخصص باشند. زیرا صرف متعهد بودن و یا متخصص بودن کافی نیست. در مقطعی مردم قهر می‌کنند و کسانی به مجلس می‌آیند که متدین هستند ولی اقتصاد یا دیپلماسی نمی‌دانند. در دیپلماسی باید امتیاز داد و امتیاز گرفت و هنر این است که امتیاز کمتری داد و امتیاز بیشتری گرفت؛ دیپلماسی جنگ نیست.

وی همچنین با بیان این‌که ما دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم پس نباید از روند مذاکرات بترسیم، گفت: این‌که سر مسائل جزئی دولت را به چالش بکشیم یا تیم مذاکره کننده را خائن تلقی کنیم کار درستی نیست. دولت در مذاکرات به عزت، اعتبار و حقوق ملت پایبند است و رهبری هم چارچوب‌ها را مشخص کرده و از مذاکرات حمایت می‌کنند. اما عده‌ای که در دوره امام (ره) هم دیدگاه‌های ایشان را تفسیر می‌کردند اکنون برای دولت مشکلاتی ایجاد کرده‌اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تفسیر سخنان امام (ره)، نگرانی رهبری بود که ایشان در سالروز ارتحال امام (ره) آن را اعلام کردند. امروز هم همین دیدگاه‌ها و تفاسیر وجود دارد. آنجا که به نفع آنهاست به نظرات بزرگان اتکا می‌کنند و وقتی به نفعشان نیست نظرات بزرگان را فراموش می‌کنند. در حالی که نظرات امام (ره) یک منظومه است و توجه به یک بخش آن و بی‌توجهی به سایر بخش‌های آن اشتباه است. اسلام هم همین ویژگی را دارد. ما معتقدیم اجتهاد باید به عهده فقیهان باشد. همچنین اقتصاد، سیاست و امید یک علم است و متخصصان و مجتهدان آن باید در این زمینه نظر دهند و سایرین مجری باشند.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که باید حماسه جدیدی در سال جاری خلق شود تا هم اسلامیت نظام و هم جمهوریت نظام تضمین شود، تأکید کرد: انتخابات خبرگان هم کم اهمیت‌تر از انتخابات مجلس نیست و مردم باید به این انتخابات هم اهمیت دهند.

وی افزود: حضور گسترده مردم منجر به شکل‌گیری مجلسی کارآمد، دین‌مدار و کاربلد می‌شود.

چاووشی افزود: از لحاظ شرعی اشکال دارد که افرادی که حقوق، اقتصاد یا سیاست نمی‌دانند خود را نامزد انتخابات کنند.

وی با بیان اینکه «در گذشته اقتصاددانان درباره اجرای هدفمندی یارانه‌ها هشدار دادند»، ابراز عقیده کرد: چون نمایندگان از اقتصاد اطلاع کافی نداشتند به این هشدارها توجه نکردند.از امام جعفر صادق(ع) روایت داریم که از رحمت خدا به دور باد کسی که اهلیت پذیرفتن مسئولیتی را ندارد ولی آن را می‌پذیرد.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران در پایان با اشاره به این‌که فرمانداری و سایر مجریان انتخابات باید به برگزاری انتخابات شفاف کمک کنند، گفت: من به همه احزاب اطمینان می‌دهم که ما به عنوان مجریان انتخابات به هیچ وجه نظرات شخصی خود را در انتخاب مردم دخالت نمی‌دهیم؛ زیرا طبق گفته رهبری رأی مردم را حق‌الناس می‌دانیم.

23220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 426145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    0 0
    من به همه احزاب اطمینان می‌دهم که ما به عنوان مجریان انتخابات به هیچ وجه نظرات شخصی خود را در انتخاب مردم دخالت نمی‌دهیم؛ زیرا طبق گفته رهبری رأی مردم را حق‌الناس می‌دانیم. قابل توجه دستگاه هایی که وظیف فیلتراسیون را بعده دارند و رای مردم را کوچک میشمارند. لطفا کمی یاد بگیرید .