۰ نفر
۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۹

ایسنا نوشت:

رئیس‌جمهوری فرانسه امروز (دوشنبه) در حالی عازم الجزایر شد که دو طرف به دنبال حل ناآرامی‌های سیاسی در این کشور و رفع تهدیدهای شبه‌نظامیان در مالی و الجزایر هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، این دومین باری است که "فرانسوا اولاند"، رئیس‌جمهوری فرانسه از سال 2012 به الجزایر می‌رود. اولاند در نخستین سفر خود به یک قرن حکومت وحشیانه فرانسه علیه مردم الجزایر که با جنگ خونین استقلال‌طلبی این کشور آفریقایی به اتمام رسید، اذعان کرد.

اگرچه هنوز مسائل مهمی میان دو کشور وجود دارد که از جمله آن امتناع اولاند در عذرخواهی از جرایمی است که در دوران استعماری فرانسه انجام داده است اما این دو کشور یک نگرانی مشترک دارند که همان تشدید فعالیت شبه‌نظامیان و تروریست‌ها در شمال آفریقاست.

الجزایر با مالی از طرف شمال هم‌مرز است و همین امر این کشور را به شدت در مقابل شبه‌نظامیان مالی آسیب‌پذیر می‌کند.

در حالی که نیروهای فرانسوی در 2013 به نبرد این شبه‌نظامیان رفته و آنها را از مناطقی که به تصرف درآورده بودند بیرون کردند، الجزایر میان گروه‌های مسلح تحت رهبری طوارق و دولت مالی میانجی کرد یا به توافقی برسند که در 20 ژوئن 2015 امضا خواهد شد و براساس آن ثبات و آرامش به مالی باز می‌گردد.

الجزایر حتی میزبان مذاکرات میان گروه‌های سیاسی رقیب از لیبی بوده چون با این کشور هم‌مرزی طولانی دارد.

الجزایر به شدت به دنبال صلح در همسایگانشان است و با همکاران فرانسه به مقابله با تروریسم در پنج کشور منطقه ساحل می‌پردازد که سه مورد آنها با خود الجزایر هم‌مرز هستند و همین امر قرار است در مذاکرات میان اولاند و عبدالعزیز بوتفلیقه، همتای الجزایری وی مورد بحث قرار گیرد. اولاند حتی قرار است با عبدالمالک سلال، نخست‌وزیر این کشور آفریقایی دیدار داشته باشد.

یک کارشناس منطقه مغرب در این باره گفت: کاملا واضح است که مسائل امنیتی برای فرانسه از اولویت ویژه‌ای برخوردار است. الجزایر یکی از عوامل اصلی در ثبات اوضاع در لیبی محسوب می‌شود که در کنار سازمان ملل به این مهم همت گمارده و فرانسه بر روی توانایی میانجی‌گری این کشور حساب باز کرده است.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 426106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =