۰ نفر
۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۰

دکتر ظریف پیش از یکی دیگر ادوار مذاکرات هسته ای سفری به یونان با مقامات این کشور دیدار و گفتگو کرد.

محمود فاضلی

همه چیز برای سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به شهر آتن پایتخت یونان فراهم شده بود. ظریف که از پس از شرکت در چهل و دومین اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در کویت وارد یونان می‌شد با کمترین تعداد همراهان با یک پرواز اختصاصی و در میان بارش ملایم باران که آتن روزها انتظار آنرا می‌کشید در ساعت 21:30 چهارشنبه 6 خرداد 94 وارد فرودگاه الفتروس ونیزلوس آتن که یکی از جدیدترین و مجهزترین فرودگاههای اروپا محسوب می‌شود، شد. الفتروس ونیزلوس همان نخست وزیر یونان است که برای نسل قدیم و جدید یونان شخصیت قابل احترامی است و نام وی بر دهها بزرگراه، خیابان، میادین، موسسه، ورزشگاه و کتابخانه در آتن و سایر شهرهای یونان بکار گرفته شده است. وی شخصیتی بود که در هوش و قدرت سخن و نفوذ شخصیت نظیر نداشت. وی توانست وضعیت اقتصادی یونان را ثبات بخشد به نوسازی ارتش بپردازد و کشوری متحد و نوین بنیان گذارد. این نابغه سیاستمدار، محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین چهره سیاسی صد سال اخیر یونان محسوب می‌شود.

طبق یک رسم تشریفاتی مدیر کل تشریفات وزارت خارجه به همراه آقای «بهنام بهروز» سفیر ایران در یونان و سایر کارکنان سفارت و نهادهای ایرانی استقبال از هیات ایرانی را برعهده داشتند و پرچم جمهوری اسلامی پس از سالها در محل استقبال در فرودگاه به اهتزار درآمده بود. هیات ایرانی در میان احترام و تدابیر لازم امنیتی مسیر چهل کیلومتری فرودگاه تا محل اقامت را طی می‌کرد و از بزرگراهی عبور می‌کرد که بمناسبت ساخت فرودگاه یاد شده از سوی یک شرکت آلمانی و پیش از برگزاری بیست و هشتمین دوره المیپک تابستانی 2004 آتن ساخته شده است. مسابقاتی که اگرچه در آن روزگار موجب شادی، افتخار و غرور یونانی‌ها شده بود اما هزینه 9 میلیاردی این المپیک و ساخت دهها پروژه و طرح بمناسبت این المیپک نه تنها اقدامی برای توسعه یونان نبود بلکه در ادامه و آغاز بحران اقتصادی بلای جان دولت‌های این کشور با گرایشات مختلف سیاسی شد.

یونان با وسعت 132 هزار كيلومتر مربع ، 25 هزار كيلومتر مربع جزاير که از 2500 جزيره يونان فقط 165 جزيره قابل سكونت است، از کشورهای عضو اتحاديه اروپا و ناتو بوده و در جنوب شرق اروپا و در مجاورت بالكان، حوزه دريای مديترانه و دريای  اژه  و در همسايگی آلبانی، بلغارستان، تركيه و مقدونيه قرار دارد. کشوری که با جمعيت 11 میلیون نفری حدود دو میلیون خارجی اعم از قانونی و غیرقانونی را خود خود جای داده است. دین رسمی 97 درصد مردم مسیحیت ارتدوكس است اقليت مسلمان با 3/1درصد جمعيت كشور (تعداد 130 هزار نفر) و بقیه دارای مذهب، يهود و كاتوليك هستند. مردم یونان به خانواده و مذهب ارتدوكس پایبند بوده و در میان کشورهای جنوب اروپا مردم مذهبی محسوب می‌شوند. مسلمانان مهاجر مقیم که هرگز آمار دقیقی از آنها منتشر نشده است هنوز هم فاقد مسجد برای انجام مراسم عبادی و قبرستان برای دفن درگذشتگان خود هستند. سالها است که دولت‌های مختلف قول ساخت یک مسجد را داده‌اند، اما هنوز هیچ اقدام عملی در این رابطه صورت نگرفته است.

قدرت اجرايی در این کشور با نخست وزير بوده و وزرا از ميان نمايندگان پارلمان و توسط شخص نخست وزير انتخاب می‌شوند. سيستم حكومتی يونان بر اساس قانون اساسی، جمهوری پارلمانی بوده و در قانون اساسی يونان بر تفكيك قوا و استقلال قوای سه گانه تاكيد شده است. با توجه به سيستم حكومتی يونان، قدرت اجرائی در دست نخست وزير است.

نامزد رياست جمهوری توسط نخست وزير به پارلمان معرفی می‌گردد كه  پس از احراز اكثريت آراء نمايندگان پارلمان (دوسوم كل آرا)  برای يك دوره پنج ساله  انتخاب و به عنوان حلقه اتصال سه قوه عمل خواهد نمود. آقای «پروکوپیس پاولوپولوس» رئيس جمهور كنونی يونان که از 18 فوریه سال 2015 به این سمت انتخاب شده است با 233 رای مثبت از جمع 300 نماینده پارلمان برای  يك دوره 5 ساله به رياست جمهوری يونان انتخاب گرديد. سال گذشته انتخاب رئیس جمهور به عنوان چالش سیاسی مهمی مطرح گردید و همین امر منجر به برگزاری سه دور رای گیری در پارلمان در سال 2014 گردید. به دلیل عدم توافق احزاب پارلمانی و کسب دو سوم آرای نمایندگان، انتخاب زودرس پارلمانی در 25 ژانویه 2015 برگزار گردید و منجر به روی کار آمدن حزب چپگرای یونان «ائتلاف چپ» گردید.

دیدار با وزیر امور خارجه یونان

در روز نخست این سفر دکتر ظریف با حضور در محل وزارت خارجه یونان مورد استقبال آقای کوجیاس وزیر امور خارجه یونان که از طبقه اول این ساختمان و محل کارش خود را به حیاط این وزارتخانه که بازهم پرچم ایران در آن نصب شده بود، رسانده بود، قرار گرفت. آقای نیکوس کوجیاس متولد سال 1950 میلادی در شهر آتن است و تحصیلات خود را در رشته علوم سیاسی دانشگاه بندر پیره آس واقع در حومه آتن آغاز کرد و تحصیلات خود را در دانشگاه شهر «گیسن» آلمان و سپس هاروارد ادامه داده است. وی دارای 65 کتاب در حوزه سیاست خارجی است و سردبیری سه نشریه را نیز برعهده داشته است. وی دوره جوانی به عضویت حزب کمونیست یونان درآمده اما در ادامه از این گروه جدا شده است. وی همچنین دارای 24 کتاب علمی، 300 مقاله علمی و 4000 هزار مقاله سیاسی است.

وزیر خارجه یونان سفر ظریف را گام مهمی در جهت ارتقای مناسبات فی‌مابین دانست و اعلام کرد دو کشور دارای تاریخ و تمدن چند هزارساله بوده و دارای مشترکات فرهنگی هستند. وی همچنین بر تقویت روابط با ایران در حوزه‌های مختلف اقتصادی، جهانگردی، انرژی، کشاورزی و فرهنگی تاکید کرد. به اعتقاد وی، در اتحادیه اروپا از ظرفیت‌های موجود برای رفع موانع همکاری‌های ایران و اتحادیه استفاده خواهیم کرد.

ظریف نیز بر این نکته که توسعه و تعمیق روابط ایران و یونان مورد توجه مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، تاکید داشت. به گفته وی روابط سیاسی تهران - آتن همواره در سطح خوبی قرار داشته است. البته روابط اقتصادی بین دو طرف در سال‌های اخیر تحت تاثیر برخی فشارهای خارجی و تحریم‌ها قرار داشته که باید با تقویت رایزنی‌ها و دیدارها بر مشکلات فعلی فائق آییم، چرا که ملت‌های ایران و یونان با پشتوانه چند هزارساله تمدنی خود نشان داده‌اند که در مقابل سختی‌ها و فشارهای خارجی می‌ایستند و مقاومت می‌کنند.

دو وزیر در پایان دیدار دوجانبه خود در کنفرانس خبری که دهها خبرنگاران از شبکه‌های تلویزیونی دولتی و خصوصی و نمایندگانی از روزنامه پرتیراژ یونان حضور داشتند به طرح دیدگاههای خود پرداختند. به گفته وزیر خارجه یونان، آتن و تهران دارای دیدگاه مشترک در باره خطرات داعش در منطقه خاورمیانه و آفریقا هستند. جامعه جهانی نباید در برابر جنایات گروه تروریستی داعش سکوت اختیار کند بلکه باید به طور جدی با این گروه تروریستی و ریشه‌های بوجود آمدن ان مقابله کند. وی تاکید داشت که ایران کشوری قدرتمند و دارای پیشینه تاریخی است و اکنون نقش بسیار مثبت و مهمی در ایجاد صلح و ثبات در منطقه و در جهان ایفا می‌کند. از مواضع مبتنی بر قوانین بین‌المللی ایران دفاع می‌کنیم و معتقدیم ملت‌هایی که دارای تمدن و فرهنگ غنی هستند، نه تنها زیاده خواهی را نمی‌پذیرند بلکه مایل به اجرای قوانین بین‌المللی و عدالت در جهان هستند.

        ظریف خطر داعش و جنایاتی که این گروه تروریستی در منطقه و سایر نقاط جهان مرتکب می‌شوند، را جدی دانست و تاکید داشت کشورهایی که خواستار صلح و عدالت واقعی در جهان هستند، به طور جدی با این گروه تروریستی مبارزه کنند. در خصوص مذاکرات هسته‌ای نمایندگان کشورمان با 1+5 ظریف تاکید کرد اگر طرف مقابل توافقنامه لوزان را رعایت و به آن پایبند باشد، امکان رسیدن به توافق در برنامه هسته‌ای صلح آمیز وجود دارد. ملت ایران از حق مسلم خود کوتاه نخواهند آمد، طرف مقابل با پایبندی به توافق لوزان، زمینه را برای رسیدن به حل عادلانه پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی فراهم کند. وی در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد یونان در مذاکرات با اتحادیه اروپا و وام دهندگان به طوری که منافع ملت یونان تامین شود، به نتیجه برسد.

اگر چه دولت یونان در زمینه سیاست خارجی، برقراری ارتباط با کلیه کشورها را سرلوحه خود قرار داده است، اما دیدگاهها، مواضع و اقدامات دیپلماتیک این دولت را بیشتر باید در چارچوب اتحادیه اروپا و ناتو دانست. دولت یونان تلاش کرده تا علاوه بر شرکای غربی، روابط خود را با اقتصادهای نوظهور مانند روسیه، چین، برزیل و هند نیز گسترش دهد.

دیدار با رئیس پارلمان یونان

ظریف و هیات همراه برای دیدار با خانم «زوئی کنستانتینوپولو» رئیس جدید پارلمان یونان به محل پارلمان رفت. پارلمان يونان مركب از 300 نماينده  است كه با رای مستقيم مردم برای يك دوره چهار ساله انتخاب می‌شوند. از اين تعداد  288 نماينده پارلمان از طريق حوزه های انتخاباتی به مجلس راه يافته و 12 تن ديگر غيرمنتخب و از طريق سيستم خاصی به نسبت آراء به هريك از احزاب تعلق می‌گيرند. سيستم انتخاباتی يونان به گونه‌ای است كه در آن از احزاب بزرگ، نمايندگان بيشتری در مقايسه با آراء بدست آمده انتخاب می‌شود و اين موضوع به زيان احزاب كوچكتر است. آخرین انتخابات پارلمان یونان در 25 ژانویه سال 2015 (5 بهمن ماه 1393) برگزار گردید.

رئیس پارلمان متولد سال 1976 در شهر آتن و فرزند یکی از روسای سابق حزب ائتلاف چپ است. وی فارغ التحصیل رشته حقوق دانشگاه آتن بوده  و در تشکل‌های مختلف حقوقی عضویت داشته است. در سال 2012 برای اولین بار وارد پارلمان یونان شد. در انتخابات سال 2015 نفر اول این حزب در شهر آتن انتخاب شده است. وی در 6 فوریه 2016 و به دنبال پیشنهاد ریاست حزب حاکم با 235 رای از 298 رای نمایندگان حاضر در جلسه، به سمت ریاست پارلمان 300 نفر انتخاب شده است. در امور داخلی وی اعتقاد دارد بخشی از بدهی‌های کنونی یونان غیرقانونی است و باید لغو شود. چرا که پارلمان شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از این بدهی‌ها به مراودات غیرقانونی با فرآیندها و توافقاتی مربوط است که بر خلاف قانون اساسی و تعهدات بین‌المللی یونان شکل گرفته است. خانم کنستانتینوپولو اخیرا فرمانده امنیتی پارلمان را به علت تدابیر امنیتی شدید پارلمان و عدم اجازه به تظاهرکنندگان جهت نزدیک شدن به پارلمان را مورد انتقاد قرار داده و همین امر موجب جنجال‌هایی در این کشور شده است.

در دیدار ظریف با رئیس پارلمان، ظریف بر تقویت روابط پارلمانی و همکاری‌های اقتصادی دو کشور تاکید کرد. به گفته وی تشکیل گروه دوستی پارلمانی میان دو کشور بر تقویت مناسبات در سایر زمینه‌ها مؤثر خواهد بود و ایجاد تسهیلات کنسولی و روادید امر مهمی در توسعه همکاری‌ها در حوزه صنعت گردشگری و افزایش رفت و آمد میان اتباع دو کشور است. رئیس پارلمان یونان نیز اعلام داشت «با توجه به تمدن دیرینه دو کشور، می‌توان زمینه‌های مشترک فراوانی برای گسترش روابط میان دو ملت یافت» وی که از انتخاب مجدد آقای لاریجانی با خبر بود این انتخاب را به ریاست مجلس ایران تبریک گفت و از دعوت ایشان جهت سفر به تهران استقبال کرد.

مصاحبه اختصاصی با روزنامه کاتی مرینی

در مدت اقامت ظریف در آتن درخواست مصاحبه مطبوعاتی از ایشان کم نبود، اما فشردگی برنامه مانع از اجرای آن بود. ایشان صرفا یک مصاحبه با روزنامه پرتیراژ و معتبر «کاتی مرینی» و یک مصاحبه با شبکه تلویزیونی «آلفا» داشت. آقای «پاپاکنستاتینو» روزنامه نگار برجسته این روزنامه با حضور در محل اقامت دکتر ظریف سئوالات متعدد خود را در فرصت مورد نظر مطرح کرد و اصل مصاحبه را در روز یکشنبه که روزنامه‌ها در اروپا تعطیل بوده و اما هفته نامه خود را منتشر می‌کنند و بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد، منتشر نمود. در مقدمه مصاحبه این روزنامه نگار آمده است:«آقای محمد جواد ظریف 55 ساله سیاستمدار ایرانی میانه بهتری با رسانه‌های گروهی غربی دارد. البته مهارت وی در زبان انگلیسی (باتوجه به تحصیل در رشته روابط بین‌المللی در دانشگاه های آمریکا) در این خصوص بسیار موثر بوده است. حس شوخ طبعی و حرفه‌ای بودن ایشان از ویژگی‌های خاصی است که تمامی همتایان خارجی وی آنرا تایید می‌کنند. کتاب‌های ایشان جزو پر فروش‌ترین کتاب‌ها در ایران است. نامبرده در دوم آوریل پس از تحقق توافق موقتی هسته‌ای لوزان در تهران مورد استقبال گرم مردم قرار گرفت. توافقی که انتظارات زیادی جهت لغو تحریم‌های دردناک تحمیلی بر اقتصاد ایران ایجاد کرده است. با آقای ظریف بین ملاقات ایشان با وزیر خارجه و نخست وزیر یونان دیدار کردم. رئیس دیپلماسی ایران سخنان گرمی در خصوص دولت جدید یونان بیان کرد و اعتقاد عمیق خود مبنی بر توسعه روابط دوجانبه را ابراز نمود. وی نسبت به تحقق توافق نهایی با قدرت‌های بزرگ ابراز خوشبینی کرد، اما صریحا تاکید نمود کشورش خواسته‌های غیر منطقی را نخواهد پذیرفت. این مقام ایرانی از آمریکا و ترکیه بابت حمایت و تقویت داعش و تضعیف دولت بشار اسد سوریه بعنوان تنها قدرتی که با جهادگرایان مبارزه می‌کند، انتقاد کرد».  

ظریف در پاسخ به این سئوال که«قرار است در ژنو با همتای آمریکایی خود جان کری در خصوص برنامه هسته‌ای ملاقات کنید. آیا نسبت به تحقق توافق نهایی تا 30 ژوئن که پایان مهلت تعیین شده است، خوشبین هستید؟» پاسخ داد«دلیلی برای عدم تحقق توافق وجود ندارد کافی است تمامی طرفین از خواسته‌های افراطی اجتناب کرده و در چارچوب توافق شده لوزان حرکت کنند. بنابراین همه چیز به اراده طرف مذاکره کننده ما بستگی دارد. اگر واقعا به توافق تمایل دارند، می‌توانیم آنرا محقق کنیم». وی همچنین در پاسخ به این سئوال که «وزیر خارجه فرانسه هشدار داد کشورش احتمال دارد توافقی که در آن بازرسی از تاسیسات نظامی ایران را شامل نشود را بلوکه کند. آیا ممکن است چنین تدابیر پیشرفته‌ای را بپذیرید؟» تاکید داشت«در خصوص تمامی ابعاد مسئله در مذاکرات صحبت کردیم. اگر شرکای ما در خصوص آنچه تفاهم شده راضی باشند، توافق محقق خواهد شد. اما اگر بخواهند خواسته‌های افراطی مطرح کنند، توافقی محقق نخواهد شد. باید منتظر باشیم. فکر نمی‌کنم ورود به مذاکرات عمومی به سرانجام رساندن مثبت گفتگوها کمک کند. به هر حال اکثر موضوعات حل و فصل شده و خواسته‌های افراطی به هیچ کدام از طرفین کمکی نمی‌کند.

خبرنگار یونانی این سئوال را مطرح کرد که«آیا توافق در خصوص مسئله هسته‌ای ایران را می‌توان بعنوان نخستین گام جهت بهبود کلی روابط کشورتان با آمریکا و غرب ارزیابی کرد؟ و ظریف پاسخ داد«در خصوص آمریکا درصدد هستیم مسئله هسته‌ای را از روابطمان حذف کرده و تنش را کاهش دهیم. در خصوص روابط با کشورهای عضو اتحادیه اروپا ما همواره روابط خوبی داشته و به دنبال توسعه بیشتر آن هستیم و اگر آمریکا به دخالت در روابط ما با کشورهای اروپایی خاتمه دهد، این محقق خواهد شد. امیدوارم با به سرانجام رساندن موفقیت آمیز مذاکرات، مداخلات آمریکا نیز خاتمه پیدا کند».

دیدار با نخست وزیر یونان

دولت ائتلافی یونان مرکب از 40 نفر (شامل نخست وزیر، وزرا، قائم مقام و معاونین وزیر) وابسته به دو حزب ائتلاف چپ و یونانیان مستقل از اواخر  ژانویه 2015 کار خود را آغاز کرده است. این دولت که در سال‌های اخیر در مخالفت با سیاست ریاضتی از همراهی با حزب راستگرای نئودمکراسی برای تشکیل دولت خودداری کرده بود با محبوبیت و اقبال عمومی روبرو گردید. علاوه بر حزب حاکم ائتلاف چپ، احزاب دیگر همچون «یونانیان مستقل، کمونیست و طلوع طلایی» یونان نیز کم و بیش با اجرای تدابیر ریاضتی و فشارهایی که مردم متحمل می‌شوند، مخالف هستند.

ملاقات با آقای الکسیس چیپراس نخست وزیر یونان در فضای ساده‌تری در مقایسه با نخست وزیران سابق یونان برگزار شد و رفتار وی نشان داد که بی جهت نیست که وی در میان افکار عمومی از محبوبیت بالایی برخوردار است. آقای چیپراس متولد 1974 در شهرآتن است، در دانشگاه پلی تکنیک آتن در رشته راه و شهرسازی موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد گردید. وی در اواخر دهه هشتاد میلادی به انجمن کمونیست‌های جوان پیوست و در اعتراضات دانش‌آموزی و دانشجویی این کشور نقشی فعالی ایفا کرد. وی از سال 1990 در حزب چپ «سیریزا» فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز کرد و از سال 1993 الی 1996 درشاخه جوان این حزب به فعالیت خود ادامه داد و از آن به بعد به عنوان یکی از اعضای کمیته مرکزی این حزب انتخاب شد.

        ظریف در ملاقات با نخست وزیری که این روزها تمامی نگاه رهبران اروپا و مردم این کشور به سیاست‌های وی دوخته شده است تاکید داشت«تهران هیچ محدودیتی برای گسترش روابط با یونان ندارد و از توسعه روابط در حوزه‌های مختلف ازجمله اقتصادی، کشاورزی، صنایع دارویی، همکاری‌های تجاری و بانکی، علمی و فرهنگی استقبال می‌کند. ما خواستار افزایش رایزنی‌های مشترک سیاسی و اقتصادی در سطوح مختلف مقامات دو کشور هستیم.

نخست‌ وزیر یونان اظهار داشت«ایران و یونان به طور سنتی همکاری‌های خوبی در زمینه‌های مختلف داشته‌اند. حجم مبادلات تجاری دو کشور طی سال‌های اخیر کاهش داشته که علاقمندیم با برنامه‌ریزی مناسب آنرا جبران کنیم. ما نباید فرصت همکاری در زمینه‌های مورد علاقه را از دست دهیم. یونان در بخش‌های مختلف آماده است تا با ایران همکاری کند. مشارکت ایران به ویژه در همکاری‌های اقتصادی و انرژی برای یونان حایز اهمیت است. از دیدگاه وی حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران برای همه کشورها مفید و موجب توسعه و ثبات بیشتر منطقه‌ای می‌گردد. تحریم‌ها علیه ایران را غیر منصفانه می‌دانیم و نباید فرصت‌های همکاری را در زمینه‌های مورد علاقه طرفین از دست دهیم. اقدامات و عملیات تروریستی داعش تهدید و دغدغه مشترک ماست و کشورهای مختلف باید مسئولیت خود را جهت مقابله با آن بپذیرند.

دیدار از موزه آکروپلیس   

در ساعات پایانی روز نخست دیدار وزیر خارجه و هیات همراه از آتن، ایشان  در موزه جدید آکروپلیس آتن واقع در نزدیکی این مجموعه تاریخی که از موزه‌های وسیع و مدرن اروپا محسوب می‌شود، حضور یافت. این موزه از سوی برنارد چومی آرشيتكت فرانسوی سوئيسی با همراهی مایکل فوتیادس طراحی گردیده و ساخت آن 11 سال بطول انجامید و در سال 2000 میلادی افتتاح شد. این موزه از طرفی باید مکانی برای انتقال اشیاء موزه قدیمی آکروپلیس فراهم ‌آورد تا در صورت امکان محلی برای نصب آثار به سرقت رفته از یونان و بازگشت مجدد آن به این کشور باشد. در سال‌های گذشته، موزه‌ لندن به‌دلیل آنچه آن را شرایط نامناسب امنیتی موزه‌های یونان می‌دانست، از برگرداندن مجسمه‌های مرمرین معبد پارتنون که سال‌ها پیش توسط یک دیپلمات انگلیسی از یونان به انگلیس منتقل شده‌اند، خودداری ‌کرده است.

این موزه که در نزدیکی مجموعه تاریخی آکروپلیس قرار دارد با پیاده روهای سنگفرش شده همه روزه میزبان هزان نفر بازدید کننده از کشورهای مختلف جهان است. موزه‌ در سه طبقه ساخته شده است و 25 هزار مترمربع مساحت دارد، با نمایش هزاران اثر تاریخی ارزشمند از تمدن یونان باستان که 350 اثر از آثار تاریخی شاخص‌اند، از سال 2004 آغاز بکار کرده است. در طبقه‌ نخست این موزه مجسمه‌هایی از معابد تمدن یونان باستان و در طبقه‌ دوم نیز آثار متعددی از محوطه‌های تاریخی این کشور به ‌نمایش درآمده است. موزه پس از سال‌ها بحث و جدل و 185 ميليون يورو هزينه افتتاح و در مراسم آغاز بکار آن بسیاری از شخصیت‌های فرهنگی اروپایی در آن حضور داشتند. در ابتدای ورود به موزه، قائم وزارت فرهنگ یونان به ظریف و هیات همراه خوشامد گفت و ظریف از قسمت‌های مختلف این موزه بازدید کرد.  

دیدار از مجموعه تاریخی آکروپلیس      

هیات ایرانی صبح روز جمعه و ساعاتی پیش از خروج از خاک یونان در مرکز تاریخی آکروپلیس حضور یافت و از آن بازدید کرد. مجموعه تاریخی آکروپلیس شهر آتن که از آن به نام «روح آتن» نیز یاد می‌شود یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های جهانگردی در جهان است و سالانه پذیرای میلیونها نفر جهانگرد خارجی است. اما در اعلام این واقعیت که نگهداری از این مجموعه تاریخی نیز با بحران اقتصادی منطقه یورو و بویژه بحران اقتصادی شش سال اخیر این کشور مرتبط بوده است، سخنی به گزاف نیست.

دولت یونان تلاش دارد با عبور از بحران اقتصادی و افزایش ورود گردشگر خارجی نه تنها اقتصاد خود را بهبود بخشند بلکه خود را در ردیف ده کشور جهانگردی جهان معرفی نماید. این کشور مدعی است در سال 2013 پذیرای 5/17 میلیون جهانگرد خارجی بوده و این تعداد برای سال 2014 به 20 میلیون نفر افزایش یافته است. مقامات این کشور همچنین پیش‌بینی می‌کنند تا سال 2020 میزان ورود جهانگردان خارجی به این کشور به 27 میلیون نفر افزایش یابد. معبد «پارتنون» بخشی از مجموعه تاریخی «آکروپلیس» و یکی از آثار تاریخی شاخص جهان است که در قرن پنجم پیش از میلاد در دوره پریکلیس و در 440 پبش از میلاد و عصر طلایی دموکراسی آتن به عنوان نماد این شهر ساخته شد.

ظریف با حضور در محل فرودگاه با پرواز اختصاصی و در حالی که باران بازهم هوای آتن را دلپذیر کرده بود و با لبخندهایی که نشانگر رضایت از این سفر داشت، برای ادامه دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای، آتن را به مقصد ژنو ترک کرد. 

4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 425862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =