تسنیم نوشت:

کری پس از مرخص شدن از بیمارستان، در گفتگویی مطبوعاتی گفت که به مذاکرات هسته‌ای با ایران خوشبین نیست اما امیدوار است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با بوستون گلوب گفت که مشتاق است که به مذاکرات هسته‌ای با ایران بازگردد.

وی گفت که مصمم است که به این نزاع دیپلماتیک بازگردد و اجازه ندهد این رویداد ناگوار ناشی از دوچرخه‌سواری در کوه‌های آلپ فرانسه، موجب ایجاد گسست در رهبری وی در سیاست خارجی آمریکا شود.
وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: «ما در حال کار بر روی تعداد غیرقابل‌باوری از موارد هستیم. ما مسیر طولانی در پیش‌رو داریم».
با این حال پزشک جراح کری روز جمعه در سخنانی گفت فیزیوتراپی وی چندین ماه به طول می‌انجامد تا اینکه سلامت کری به‌طور کامل بازیافته شود.
کری در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه آیا مذاکرات متوقف و کند شده‌ است، عنوان داشت: «شما می‌دانید، برخی چیزها سخت می‌شوند. برخی چیزها پیشرفت دارند. سخت است، این یک مذاکرات سخت است. ما برای 35 سال با یکدیگر گفتگو نداشته‌ایم. شک و تردید عظیمی وجود دارد. و ریسک بزرگی است».
وی افزود: «من هیچگاه نگفته‌ام که خوشبینم. من همیشه گفته‌ام که امیداورم. من امیدوارم».
«آیا می‌توانیم یک توافق به دست آوریم؟ مطمئنا. می‌تواند شکست بخورد؟ بله».

کری در مورد حادثه‌ای که حین دوچرخه‌سواری برای وی رخ داد نیز گفت: «من در حال حرکت با سرعت 3 کیلومتر در ساعت بوده‌ام ... و من زمانی که به یک موتورسیکلت توجه کردم، ناگهان یک جدول (لبه کناره جاده) جلوی من نمایان شد و دوچرخه متوقف شد».
وزیر خارجه آمریکا عنوان داشت که پس از انتقال به بیمارستان مصمم بوده است که تا از بیمارستان نیز به کار خود ادامه دهد. طی این ایام وی چندین خط تلفن امن در اختیار داشت که از آن‌ها برای گفتگو با رئیس جمهوری استفاده می‌کرده و جلساتی راهبردی با تیم مذاکره‌کننده (آمریکا) در وین داشته است. وی به وزرای خارجه تلفن زده است و با همتای ایرانی خود، محمد جواد ظریف، تبادلات ایمیلی داشته است.
به نوشته این نشریه، کری طی این دوران در مورد (تدوین متن) چندین سخنرانی خود کار کرد و پیش‌نویسی در مورد رویکرد‌های احتمالی نوین برای رسیدگی به هرج و مرج جاری در سوریه تهیه کرد.
کری گفت: «سوریه همچنان مانند یک غربال برای جلب توجه جنگجویان خارجی است. شما نیازمند نیروهای زمینی هستید. البته آمریکایی نخواهند بود، بنابراین سئوال این است که چه کسانی آنجا خواهند بود، و نقش آمریکایی‌ها برای یاری‌رساندن به این امر چه خواهد بود؟»
اما مهمترین تمرکز وی بر روی ایران بود. اگر توافق حاصل شود، می‌تواند زمینه‌ساز و شتاب دهنده دیگر حوزه‌های همکاری در خاورمیانه باشد. کری گفت که امیداوار است که توافق بتواند حاصل شود، اما وی مراقب بود که در مواجه با چنین وظیفه دشواری ابراز خوشبینی نکند.
در مورد تلاش مقامات غربی برای مهیا شدن دسترسی گسترده برای بازرسان (بین‌المللی)، وزیر خارجه آمریکا گفت که ایران «به دنبال این بود که محدودیتی را روی برخی از این موارد ایجاد کند که به قضاوت ما قابل درک و یا بخشی از توافق نبود» هرچند از آوردن مصادیق و نمونه خودداری کرد.

اگر پیشرفتی حاصل شود، مذاکرات برای چند روز تمدید خواهد شد
ایالات متحده پیشتر ضرب‌الاجل 30 مارس را برای کامل شدن گفتگوها با ایران تعیین کرده بود. اما کری گفت که اگر پیشرفتی حاصل شود، وی مایل خواهد بود که برای چند روز، اما نه چند هفته، از ضرب‌الاجل فراتر بروند.
وی گفت: «اگر شما طبق برنامه این کار را انجام ندهید، در آن صورت بداندیشان در هر جایی خواهند بود. شما تعداد زیادی از افرادی را در ایران دارید که عاشق این هستند که (دستیابی به) توافق را نبینند، تندروها ... شما اینجا در ایالات متحده هم افرادی را دارید که خواهان توافق نیستند».
کری گفت: «من افرادی را می‌شناسم که به دنبال خرابکاری سیاسی هستند و اعلام می‌کنند که در مورد این یا آن مسئله راهبردی وجود ندارد. من فکر نمی‌کنم که در طول تاریخ، مانند حال حاضر، در یک زمان و در مورد این همه موضوع از دولت آمریکا انتقاد شده است».

وی همچنین از راهبرد دولت اوباما در عراق دفاع کرد.

«شما می‌دانید که اگر ایالات متحده دخالت نمی‌کرد، بغداد در محاصره قرار می‌گرفت. رئیس جمهوری تصمیم گرفت تا از نیروی هوایی استفاده کند و سپس مردم (نیروهای عراقی) را آموزش دهد. هم‌اکنون ما در حال دستیابی به پیروزی هستیم. و به صورت امیدوارنه‌ای پیشرفت حاصل خواهد شد. این یک تلاش سخت و دشوار است».
کری هم‌اکنون در حال فیزیوتراپی است و تلاش دارد تا بتواند وزن بیشتری را روی پای خود قرار دهد. وی گفت که نهایتا دوباره دوچرخه سواری خواهد کرد.

«بله مطمئنا، شما شوخی می‌کنید؟ تنها به دنبال این خواهم بود که هیچ‌گاه چشم (از مسیر) بر ندارم - من دیگر به جای اینکه مستقیما به روبه‌روی خود نگاه کنم، به موتورسیکلت نگاه نخواهم کرد».

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 425782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =