مشروح نشست خبری رئیس جمهور: از ارتباط تحریم ها با آب خوردن مردم تا واکنش به عبارت"افزایش قیمت بنزین"

نشست خبری حسن روحانی با اصحاب رسانه همزمان با 24 خردادماه سالگرد انتخابات ریاست جمهوری سال 92 برگزار شد و در این نشست رئیس جمهور به سوالات خبرنگاران در حوزه سیاست داخلی و خارجی پاسخ داد.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر حسن روحانی در ابتدای این نشست درباره ماه رمضان سخن گفت و تاکید کرد: رمضان ماه دوستی ها و کنار گذاشتن کینه هاست. ماه بذل و بخشش است. امیدواریم این ماه برای ملت ماه پر خیر و برکتی باشد.

وی افزود: تبریک می گویم به خاطر سالروز انتخابات حماسه آفرین 24 خرداد سال 1392. شرایط بسیار حساسی پیش روی کشور ما بود در دو سال گذشته. احساس بحران بین المللی، شرایط سخت اقتصادی، شکاف و مسادل اجتماعی و بین احزاب. شرایط امنیتی در حوزه فرهنگ و محیط های آموزشی. در حالی که بدخواهان تصور می کردند به خاطر فشارهای زیادی که وارد کرده اند، مردم مشارکت چندانی پای صندوق رای نخواهند داشت. اما مردم ما با حضورشان حماسه بزرگی افریدند و به دنیا ثابت کردند که در کشور ما مردم سالاری حاکم است و سخنان رهبری همه را حتی آنها که ممکن است از نظام دلگیر باشند را پای صندوق آورد. ایشان فرمودند رای حق الناس است.

24 خرداد به هیچ جناحی تعلق ندارد و متعلق به همه مردم است.

روحانی تصریح کرد: مردمی با رایی که به اعتدال و تدبیر و امید دادند، مقصودشان این بود که همه چیز به قانون برگردد. معنای اعتدال آن است که هیچ تصمیم یک شبه در کشور گرفته نشود و امور به صاجبنظران واگذار شود. مردم می خواستند شرایط آرامش در منطقه حاکم شود و در حوزه اقتصاد، حوزه بین الملل و حوزه سیاست به آینده ای روشن امیدوار شوند و در تردید نباشند. می خواستند به آینده زندگی بهتر و فضای امن تر و شرایط بهتر زندگی امیدوار باشند

وی ادامه داد: همه تلاش دولمردان برهمین مبنا بود. می خواهم عرض کنم هیچ تصمیمی در این دولت اتخاذ نشده مگر اینکه با صاحبنظران مشورت شده است. فضای آرامتری برای گفت و گو بوده است. ما در شرایط بسیار سختی بودیم. هر دولتی روی کار می آمد با شرایط سخت و دشوار روبرو بود. با تورمی که از مرز 40 درصد عبور کرده بود. رشد اقتصادی منفی شش و هشت دهم بود.

رئیس جمهور گفت:این دولت در 22 ماه گذشته تلاشش بوده که هر وعده ای که داده عملی کند. نجات اقتصاد ایران، اخلاق و تعامل با دنیا. یعنی سه وعده ای که داده شد. ما می خواستیم عزت کشور برگردد. روابط ما با دنیا به گونه ای باشد که ایران یک تهدید تلقی نشود. می خواستیم روابط بهتر با همسایگان داشته باشیم. می خواستیم همه حقوق مان را با هم استیفا کنیم و نه یک حق. ما می دانستیم همزمان با حقوق هسته ای حقوق دستیابی به بازار جهانی فراهم شود. حق این مردم شرایط ارتباطات اقتصادی و خرید و فروش در شرایط مناسب است.

روحانی با بیان اینکه ما ملتی نیستیم که فقط یک حق داشته باشیم و بگذاریم بقیه حقوق مان را دیگران پایمال کنند، تصریح کرد:هدف از 24 خرداد حفظ همه حقوق ملت ایران بود. در این راستا ما باب مذاکره جدی و تاسرگذار در چاچوب منطق با 1+5 آغاز کردیم و خط قرمز های ما از ابتدا مشخص بود. باید از رهبری تشکر کنم که اتخاد ملی و انسجام را به خوبی حفظ کردند و از ملت تشکر می کنم برای حمایتشان از دولت.

وی ادامه داد: از تیم مذاکره کننده و وزیر خارجه تشکر می کنم که هر چه به دست آورده ایم موجب افتخار ملی است. شش قدرت بزرگ دو سال پیش به داشتن حق هسته ای ما اذعان نمی کردند اما امروز هیچیک از قدرت ها در حق هسته ای ما تردید ندارد و درهای نطنز و فوردو باز است.همه امروز اعتراف و اقرار دارند. امروز هیچیک تردید ندارد که رفع تحریم ها باید صورت بگیرد. دو سال پیش کسی اذعان نمی کرد که با یک توافق نهایی همه تحریم های ظالمانه شورای امنیت رفع نمی شد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در زمینه تحریم دو مسئله مهم را مدنظر داشته باشید. اول عمق تخریم و دوم مدیریت تحریم است. تحریم عیر انسانی است. تحریم کور بوده و نه هدفمند. اگر تحریم علیه صنعت بود عبارات من اغراق داشت اما این تحریم برای خرید گندم هم بود و برای هرگونه سرمایه گذاری در ایران بود حتی سرمایه گذاری برای سدی بود که آب خوردن مردم یک شهر را تامین کند. جتی برضد دارو تجهیزات پزشکی بود.

وی افزود: ابعاد تحریم وسیع بود اما این دولت مدیریت کرد و اگر باقی بماند باز هم مدیریت خواهد کرد. دلیلش این است که در این دو سال هم مدیریت کرده است. دلیلش این است که در بیمارستان های به جای 37 درصد 4.5درصد پرداخت می کند.

روحانی گفت: این دولت بزرگترین سرمایه را برای منابع آبی کشور قرار داده است. در چهار سال حدود 10میلیارد دلار قرار داده است. دولت به خوبی تحریم را مدیریت کرده است. ما باید کار خلاف قانون قدرت های بزرگ را توضیح دهیم اما ملت ما از این فشارها نمی هراسد و مسیر خود را ادامه خواهد داد.

روحانی: در مذاکرات به دنبال خرید زمان نیستیم

روحانی در نشست خبری خود در ادامه در پاسخ به خبرنگار سازمان صداوسیما که پرسید تا چه حد دستیابی به توافق خوب امکان پذیر است؟، اظهار کرد: تلاش ما بر این است که به توافق عزتمندانه برسیم. با توجه به همه خطوط قرمزی که تاکید شده است.

وی خبر داد: چارچوب های کلی جمهوری اسلامی ایران، مورد توافق گروه 1+5 است و در جزئیات اختلافاتی هست که باید حل شود.

روحانی گفت: ما در رسیدن توافق جدی هستیم و به دنبال خرید زمان نیستیم. خواست ملت ایران برای ما مهم است. چهارچوب های نظام مورد توجه بوده و اگر طرف مقابل ما به حقوق ملت ایران احترام بگذارد به نظر من توافق در دسترس است.

روحاني در پاسخ به سوالي درباره رويکرد فرهنگي دولت و لغو کنسرت هاي موسيقي گفت: ما در زمينه فرهنگي همانطور که از اول اعلام کرديم معتقدیم که امور فرهنگي بايد به اصحاب فرهنگ واگذار بشود. فضا را بايد به گونه اي ترسيم کنيم که آن کساني که مي خواهند از کالاي فرهنگي استفاده کنند بتوانند به خوبي استفاده کنند و هم توليد کنندگان هم بتوانند به خوبي توليد کنند. مرجع ما قانون است. وقتي مرجع قانون مشخص شده دخالت ديگران درست نيست. اينکه تصور شود اينکار خوب است يا بد است همان اشکالي است  که قبلا گفتم که ما بايد به قانون عمل کنيم و نبايد اجتهاد شخصي کنيم. ما بايد خود را ملتزم به قانون کنيم. يادمان باشد که وقتي در چهارچوب قانون مجوز براي کنسرتي داده مي شود و مردم بليط مي خرند و اماده مي شوند، اينگونه دخالت ها تضييع حقوق مردم است. من اميدوارم که همه احساس کنيم که 24 خرداد ادامه دارد و آن مردمي که پاي صندوق آمدند الآن هم در صحنه هستند. بايد از اين مشکلات عبور کنيم و با حضور مردم از اين مشکلات عبور خواهیم کرد. از نظر ما وقتي مجوز قانوني صادر مي شود ، لغو مجوز نادرست است. اگر هم قوه قضائيه مي خواهد وارد بشود بايد توجيه قانوني داشته باشد.

رئيس جمهور درپاسخ به سوالي درباره آينده مذاکرات و چالش هاي پيش روي آن و مساله لغو تحريم ها گفت: مذاکرات رو به پيش است. گرچه در برخي مسايل هنوز اختلاف نظر وجود دارد. در زمينه تحريم هاي اقتصادي در اصل اينکه با اجراي توافق همه تحريم ها برداشته و ملغي خواهد شد ترديدي وجود ندارد. اما نسبت به همزماني اقدامات ايران و اين لغو هنوز اختلاف نظر وجود دارد. اشکالي وجود دارد که طرف مذاکره کننده ما بعد از اين که بعد از جلسه به چهارچوب تفاهم مي رسيم در جلسه بعد به چانه زني مي پردازد. زماني که پيش روي ماست اگر طرف مقابل هم به چهارچوب ها متعهد بماند و نخواهد موارد جديدي را وارد نکند مي تواند حل و فصل بشود. اما اگر مسير چانه زني هاي متعدد باشد اين کار را مشکل تر مي کند.

تعبیر خاصی درباره نیروی انتظامی نداریم، می گوییم قانون را عمل کنند

رئیس جمهور در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سئوالی درباره تعامل دولت یازدهم و حوزه های علمیه وعلماء  و اینکه چه اقداماتی برای رفع نگرانی علما و تعامل رابطه بهتر دولت با علما و روحانیون دارید؟ تصریح کرد: دولت که تعبیر خاصی درباره نیروی انتظامی ندارد بلکه حرف دولت این است که همه دستگاهها باید در چارچوب قانون عمل کنندو آن هم آنکه قانون جمهوری اسلامی متخذ از متن شرع است و قانون ما اسلامی است و امام (ره) هم فرمودند اجرای قانون برای همه لازم است .

وی افزود: در خصوص سایر مسائل فرهنگی نیز دولت موظف به اجرای قانون است؛ ضمن اینکه حقوق مردم هم باید حفظ بشود. امام خمینی (ره) درباره مسائل فرهنگی بن بستی که قبلا فکر می شد را باز کردند و روی  حرف هایی که اول انقلاب درباره اینکه زن ها نباید در تظاهرات شرکت کنند تا نامحرم صدای آن‌ها را نشنود، خط بطلان کشیدند.

روحانی تصریح کرد: زمانی که زن ها باید بیایند رای بدهند همه به آنها احترام می گذاریم  اما از انتخابات که عبور می کنیم مثل این  است که رای و نظر ما درباره آن ها عوض می شود؛ در حالی که خانم های ما یعنی خواهران و مادران و همسران ما هم به دین شان و هم به فرهنگ شان معتقدند و به عفت و حجاب و چارچوب‌های قانونی کشور اسلامی نیز احترام می گذارند.

وی افزود: ما نباید تصور کنیم که ما می خواهیم اسلام را پیاده کنیم اما بانوان کشور می خواهند خلاف اسلام عمل کنند چرا که در گذشته و امروز خانم ها در همه عرصه ها پیشتاز بوده اند و ما باید حق نشاط، شادی و حق زندگی اجتماعی درچارچوب موازین اسلامی و قانون را برای همه از جمله بانوان را محترم  بشماریم.

روحانی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برخی می گویند دولت همه امور کشور از جمله آب خوردن مردم را به رفع تحریم گره زده است، گفت: در گذشته 720 میلیارد دلار صرف واردات شد و کشور  کاملا به بیرون متکی شد و همان هم علامت تحریم به بیرون داد.یعنی اگر اقتصاد مقاومتی بود به این وضعیت دچار نمی شدیم.

وی با تاکید بر اینکه این دولت همه برنامه هایش براساس شرایط تحریم بوده است.، گفت: ما در شرایط تحریم تورم را کنترل کردیم. چرخ اقتصاد را راه انداختیم. ما در همین شرایط به صنعت بالای 5 و بازرگانی بالای 3 رسیدیم.

روحانی ادامه داد: در یک سال گذشته برای واردات کشاورزی بیش از 8 میلیارد دلار صرفه جویی کردیم. در زمان تحریم برنامه ریزی کرده اما باید یادمان باشدتحریم هیچگاه موفق نبوده اما موثر بوده است. بین این دو مفهوم فاصله بیندازیم. می خواست ما را تسلیم کند که موفق نشدند اما مشکلاتی برای ما به وجود آورند.

رئیس جمهور در پاسخ به اینکه مدیریت تاثیرگذارتر است یا تحریم ها، اظهار کرد: مسلما اساس در پیشبرد کارها در کشور مدیریت درست است و می توانیم کار را پیش ببریم. اما نمی توانیم بگوییم تحریم اثر ندارد. ما برای محیط زیست نیاز به سرمایه گذاری بزرگ داریم. اگر بخواهیم وارد کنیم تحریم مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی گفت: یک وقت ادامه حیات است اما وقتی ما می خواهیم با کشورهای بزرگ رقابت کنیم، که تحریم بر آن اثرگذار است و ظلم بزرگی به ملت ما شده است

روحاني درپاسخ به سوالي درباره جيسون رضاييان نيز گفت: من به عنوان رئيس جمهور که مجري قانون اساسي هستم نسبت به حقوق شهروندي همه ايرانيان و کساني که تابعيت غير ايراني دارد اما در ايران زندگي مي کند را پيگيري و دنبال مي کنم. آن موردي هم که شما گفتيد از کليت وظيفه دولت مستثني نيست.

رئيس جمهور همچنين درباره سوالي درباره مصاحبه از دانشمندان هسته اي و همزماني رفع تحريم و بازرسي ها گفت: آن زماني که به توافق برسيم، هر روز و هر زماني که باشد تا اجراي کامل توافق يک فاصله اي خواهد بود و جزو مواردي است که در حال بحث است. بايد بعد از توافق در شوراي امنيت سازمان ملل قطعنامه اي صادر بشود که توافق را در فصل 7 تاييد بکند. طبق اين مصوبه همه قطعنامه هاي قبلي در مسايل هسته اي را لغو بکند. اين اولين گام مهم است. اين اولين تضمين اجرايي توافق است . بعد از آن اينکه تحريم ها چگونه لغو مي شود در حال بحث است. اعلام لغو و اجراي لغو در حال بحث است. هفته ها و ماه ها ممکن است طول بکشد تا همه تعهدات اجرايي شود. اينکه چقدر زمان مي برد محل بحث است.

وی ادامه داد: پروتکل الحاقي مخصوص ايران نيست. تبليغات غلطي در غرب راه افتاده است. بسياري از کشورها در حال اجراي اين پروتکل هستند. 124 کشور اين پروتکل را اجرا مي کنند. اين چيز بدي نيست که مرتب کشور ها در حال امضاي آن هستند. تعهدات بين المللي دو طرفه است. در پروتکل الحاقي چيزي به نام بازرسي وجود ندارد. از آنجايي که قبلا به صورت داوطلبانه اجرا کرديم مي دانيم چه اتفاق مي افتد. در آن زمان هم مي گفتند مي آيند مسجد را مي گردند و مجلس را مي گردند. اين ها حرف هاي بي اساسي است. اين نکته قطعي است که ايران نخواهد گذاشت که اسرار کشورش به بهانه اجراي پروتکل به دست ديگران بيفتد. نه فقط در بحث نظامي ، در بحث فناوري ها و غيره هم همينطور است. اين يک معاهده اي است که بسياري از کشورها در حال اجرا هستند. اجراي اين پروتکل اجازه خواهد داد که اتهام ساخت بمب اتمي براي ايران بي اساس است.

شورای عالی امنیت ملی کسی را ممنوع التصویر نکرده است

روحانی در پاسخ به سوالي درباره ممنوع التصوير شدن رئيس جمهور اسبق گفت: مسائلی که ما داریم در مسائل سیاسی و اجتماعی، برخی از این مسائل یک روزه و یک شبه حل و فصل نمی شود. باید شرایط امروز را نسبت به 2 سال پیش در نظر بگیریم و ببینیم روند به سمت حل و فصل بوده یا معکوس بوده یا حرکتی نداشته. همه تلاشمان این است که شرایط کشور را از شرایطی که قبلا مناسب نبود برگردانیم به شرایط قانونی و مناسب در جامعه. نمی توانیم بگوییم در این 22 ماه تغییری حاصل نشده است؛ به هرحال در مسائل اجتماعی و فرهنگی انجمن های دانشجویی فعال هستند و حضور دارند. 16 آذر این دو سال را با قبل این دولت مقایسه کنید. خانه سینما افتتاح شده. خانه احزاب فعال شده. اینجوری نیست که هیچ حرکتی نشده باشد. اما اینکه انتظار داشته باشیم همه مسائل اجتماعی و فرهنگی در 22 ماه تمام شود، حتما تمام نمی شود.

وی ادامه داد: مشکلات را باید حل کنیم. منتهی مهم این است که نباید مایوس شویم. اگر 4-5 نفر حرکت غیرقانونی کردند باید اولا نصیحت و جذب کنیم و بگوییم به نفع کشور نیست. اساس 24 خرداد 92 این بود که مردم گفتند افراط و تفریط و خشونت نباشد و قانون حاکم باشد و همه ما باید کمک کنیم و بدانیم دولت هیچ کاری را، نه مسائل اجتماعی و فرهنگی فقط، بلکه اقتصادی و سیاست داخلی و خارجی، هیچکاری را بدون حضور و حمایت مردم نمی تواند انجام بدهد. مردم همچنان باید در صحنه بمانند و از دولت حمایت کنند.

شورای امنیت ملی هیچ مصوبه ای در زمینه ممنوع التصویری کسی ندارد و اگر کسی چنین چیزی را به شورای امنیت ملی نسبت بدهد خلاف کرده و باید طبق قانون مجازات شود.

نهادهای "خصولتی" نگذاشتند اصل 44 به درستی اجرا شود

روحانی همچنین به سوالی به این شرح پاسخ داد: با توجه به اینکه سالگرد اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی به نظر شما بعد از گذشت یک دهه تا چه حد توزیع ثروت از این طریق محقق شده و در عین حال آمارهای دولت مبنی بر کاهش تورم، نمودش در بازار سرمایه ندارد و نظر شما درباره بورس چیست؟

رئیس جمهور اظهار کرد:  اجرای این اصل انقلاب اقتصادی به دنبال خواهد داشت و اگر دقیق اجرا می شد انقلاب اقتصادی رخ داده بود. متاسفانه این اصل به درستی انجام نشده است. در سفرهای استانی مسئولان می گویند واگذاری ها در چارچوب قانونی نبوده است. متاسفانه برخی نهادها که نه می شود گفت دولتی هستند و نه خصوصی و به "خصولتی" معروفند نگذاشتند کار درست پیش برود.

روحانی با تاکید بر اینکه کاهش تورم به معنای ارزانی نیست،  ادامه داد: دولت در زمینه آمارها چیزی سفارش نمی دهد. مرکز آمار و بانک مرکزی آمار را ارائه می دهد اما اینکه اثر این آمار در زندگی مردم چگونه است، وقتی می گوییم تورم نرخش کاهش پیدا کرده است معنی اش این است که ماشینی که با سرعت 40 کیلیومتر می رود، سرعتش شده 15 کیلومتر شده است. معنی آن ایستادن یا دنده عقب نیست. ما ماشینی را که با سرعت به سمت پرتگاه می رفته را به مسیر درست آورده و سرعتش کم شده است.

وی گفت: دولت دخالت مستقیم بر بازار سرمایه ندارد. اما نظارت دارد که شفاف عمل کند. اساس بازار سرمایه به رونق اقتصادی وابسته است. در بلند مدت مسیر بازار سرمایه را مثبت می بینیم

رئیس جمهور اظهار کرد: با اینکه سال سختی است برای ما چراکه درآمد نفتی ما کاهش پیدا کرده است اما امیدواریم امسال بورس کمی رونق بگیرد.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی قوانین در کشور معطل مانده که پول نمی خواهد و به تحریم هم ربطی ندارد مثل تاخیر در آزادسازی سهام عدالت و اجرای کد کالا، بهبود محیط کسب و کار، منع هزینه دولت در ورزش حرفه ای و منع اشتغال پزشکان در دو بخش خصوصی و دولتی. چرا این قوانین اجرایی نمی شود؟ اظهار کرد: وظیفه دولت اجرای قانون است اما برخی قوانین در چارچوب هزینه ها  و درآمدهاست. برخی قوانینی که مورد نظر است مثل بهبود فضای کسب و کار در حال اجراست و رتبه ما افزایش پیدا کرده و از 152 و به 130 رسیدیم . 22 رتبه به سمت مثبت حرکت کردیم.

روحانی اظهار کرد: برای سهام عدالت دولت به دنبال تهیه لایحه است البته هماهنگی هایی لازم داریم و تقدیم مجلس می کنیم. قانون برنامه پنجساله نیز رو به پایان است و آیین نامه ها را اجرایی کردیم و اساس کار دولت این است که قاونین اجرا شود حتی قوانینی که سالها مانده بود مثل قانون جانبازان که از سال 86 اجرایی نشده بود.

ایران در عراق و سوریه پایگاه نظامی ندارد

 روحانی در نشست خبری خود  در پاسخ به سوالی درباره وعده های انتخاباتی خود گفت: ما باید حافظه میان مدت داشته باشیم. ما به وعده های مان عمل کرده ایم و تلاش می کنیم به بقیه هم عمل کنیم اما روشن است که به همه وعده های مان هنوز عمل نکرده ایم . حتی شاید تا پایان چهار سال هم عمل نکنیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: برای برخی امور کل حاکمیت باید دست به دست هم دهند تا به آن برسیم اما دولت به سهم خودش تلاشش را انجام داده است.

وی با بیان اینکه روابط ما همسایگانمان روابط بهتری شده است ، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران طی این دو سال تغییر نکرده است. تلاش ما این است که برای امنیت کشورهای منطقه کمک کنیم مخصوصا در زمینه مبارزه با تروریسم که وظیفه مهم خود می دانیم.

روحانی خاطرنشان کرد: شرایط منطقه را پیش بینی می کردیم و دو سال پیش در سازمان ملل متحد جهان عاری از خشونت را مطرح کردیم. در تصویب خوب عمل شد اما در مقام عمل به اندازه کافی پای کار نبودند.

وی تصریح کرد: ما در عراق و سوریه پایگاه و واحد نظامی نداریم و در آنجا کار مستشاری است و تلاش می کنیم مشارکت عمومی مردم و دموکراسی محقق شود.

رئیس جمهور در زمینه افزایش قیمت بنزین و یارانه اقشار پردرآمد و گفت و گوهای رودررو با مردم نیز اظهار کرد: اصل اشکال شما وارد است و من باید بیشتر حضور پیدا کنم و بیشتر با رسانه ها و مردم صحبت کنم چون مردم ما باید همه حرکت های دولت را بدانند و قضاوت نهایی با آنهاست.

وی ادامه داد: در زمینه افزایش قیمت بنزین خیلی این عبارت را نمی پسندم چرا که بیشتر آن را تک نرخی کردیم. دلیلش هم روشن است. مقامات دولتی برای مردم توضیح دادند که طبق قانون مجلس باید همه حامل های انرژی را به قیمت فوب خلیج فارس می رساندیم و در بنزین هنوز خیلی فاصله داریم. البته آنهایی که خیلی روی زندگی مردم تاثیر می گذارد را تغییر چندانی ندادیم.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید مجری قانون باشد، گفت: از مردم تشکر می کنم که برخی رسانه های خارجی و داخلی فضایی ایجاد کردند اما مردم توجهی نکردند.

روحانی اظهار کرد: یارانه ها بر مبنای قیمت یارانه انرژی است، 10هزار میلیارد تومان در سال کسری داریم. تک نرخی شدن حداکثر 3هزار میلیارد تومان را جبران می کند. همچنین دنبال این هستیم که یارانه پردرآمدها را بر اساس مصوبه مجلس قطع کنیم. من مقداری نگران هستم که در خلال آن یارانه کم درآمدها هم حذف شود و برای همین ممکن است این امر قدری زمان ببرد.

معیار دولت جیب مردم است

 رئيس جمهور درپاسخ به سوالي درباره تورم، يارانه ، سهميه بنزين و يارانه نان گفت: من توضيح دادم که آنچه که دولت و مراکز رسمي اعلام مي کنند، بر مبناي يک سبد آن را اعلام مي کنند. ما هم روزانه قيمت اجناس را مي گيریم. خود من هم هفته اي دوبار اين قيمت ها را مي گيرم. معيار جيب مردم است. آن ها هم چهارچوبي براي اعلام برنامه هايشان دارند. بازار دچار يک آرامش و ثباتي است. اينکه امروز يک جنس يک قيمتي داشته باشد و فردا يک قيمت اينگونه نيست. قيمتي که ما هر روز مي گيريم تغييرات آنچنان نيست. وقتي مي گوييم 15 درصد تورم است، يعني اينکه اين جنس نسبت به پارسال گران شده است. اما تلاش دولت اين است که زندگي مردم بهتر باشد.

وی افزود: نسبت به سال گذشته 10 ميليارد دلار کسري درآمد نفتي داريم. نسبت به سال قبل 20 ميليارد کسري واريزي به دولت داريم. ما در هرينه هاي جاري در حال کاهش هزينه ها و صرف آن در هزينه هاي عمراني هستيم. ما در سال گذشته 35 هزار ميليارد تومان صرف هزينه هاي عمراني کرديم، سال قبل از آن هم 21 هزار ميليارد هزينه کرده بوديم اين درحالي است که در سال 91 12 هزار ميليارد بود. اين يک حرکت بسيار خوبي است. اين آمارها نشان خوبي است. اما يک مشکل بزرگتر وجود دارد و آن مسئله اشتغال است. تا ما نتوانيم رونق اقتصادي ايجاد کنيم، اين همه جوان بيکار از پسر و دختر از بين نمي رود. وقتي مي آييم اشتغال خالص را مي بينيم آمار مناسبي نيست. اينکه مي گوييم جامعه بايد آرام باشد و همه بايد کمک کنيم سرمايه خارجي جمع بشود، يک مسئله مهم آن اشتغال است.

رئيس جمهور همچنين در تصحيح يک سوال گفت: آمريکايي ها طرح هاي مختلفي را از زمان حمله گروهک هاي تروريستي اعلام کردند. آن ها گفتند که نيرو مي فرستيم، شيعه و سني را آموزش بدهند. ادعاها تاکنون ادعاهاي توخالي بوده است. در عراق آنچه که جلوي تروريسم را گرفته مردم و دولت عراق بوده و ايران هم به سهم خودش کمک کرده است. اين ها ادعاهايي است که با واقعيت فاصله دارد. ما هم هر کمکي که بتوانيم انجام خواهيم داد.

علام الغیوب و قدرت مطلقه نیستیم که همه مشکلات دنیا را حل کنیم

 روحانی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره آینده همکاری ایران و عراق برای مبارزه با تروریسم و اینکه آیا پایان داعش را نزدیک می دانید گفت: جمهوری اسلامی ایران،در چاچوب مقرارات بین المللی برای کمک به دولت عراق بیش از گذشته آماده است که این کمک می تواند سیاسی ، اقتصادی و حتی نظامی در قالب مستشاری باشد.

وی تاکید کرد: ایران و عراق درطول قرن ها در کنار یکدیگر بوده اند و وظیفه خود می دانیم که از عراق حمایت کنیم درصورت درخواست و نیاز عراق برای کمک به آن ها کمک خواهیم کرد و حتما معتقدیم که گروههای تروریستی در آینده شکست خواهند خورد و اما آن ها برای منطقه مشکل ساز هستند و زندگی مردم را تهدید می کنند اما باید تلاش کرده و آن ها منهدم کنیم و این یک وظیفه قانونی و انسانی است.

دلواپس نیستم، امیدوارم

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا شما دلواپس نیستید که اجرای توافق ایران و 1+5 به دست انداز بیفتد و تنها روی کاغذ بماند؟ گفت: در آینده هر احتمالی وجود دارد و ما نه علام الغیوبیم که آینده را پیش بینی کنیم و نه قدرت مطلقه هستیم که مشکلات عالم را حل کنیم اما به توافق امیدواریم چراکه ما در توافق ژنو به طور موقت چنین توافقی را انجام داده ایم پس می شود به توافق رسید.البته عده ای در کشورهای دو طرف هم می خواستند این توافق را برهم بزنند و همان طور که می دانید در منطقه برخی از کشورها مخالف انجام توافق هستند و آنهایی که فکر می کنند که در صورت رسیدن به توافق قدرت ایران بیشتر می شود و ایران به آن ها حمله می کند، تصورات واهی است و عده ای ممکن است که نگران باشند و مشکلاتی هم ممکن است پیش روی قرار گیرد اما معنایش آن است که همه باید به توافق امضا شده متعهد باشند مخصوصا بعد از این که در شورای امنیت مهر شد، همه کسانی که نگران توافق هسته ای ایران و 1+5 هستند اگر آثار خوب توافق را ببینند ، در اعتقاد خود تجدید نظر خواهند کرد.

حسن روحانی در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره واکنش دولت به تخریب گران به ویژه در آستانه انتخابات مجلس، اظهار کرد: با نزدیک شدن انتخابات، کار بسیار سخت می شود برخی ابراز نگرانی کرده اند که حرکت برای توافق نهایی کند شده است یک مقداری از آن ممکن است طبیعی باشد و مقداری اش هم به این برمی گردد که برخی تلاش می کنند که به نتیجه نرسیم.

وی با تاکید بر اینکه معیار ما خواست ملت ایران است و رهبری نیز خطوط قرمز را مشخص کرده اند، بیان کرد: اینکه عده ای تحت عنوان نقد به دنبال تخریب هستند متاسفانه وجود دارند. خود مردم باید قضاوت کنند و البته روشن است که چه تفاوت هایی بین نقد و تخریب وجود دارد. تخریبگر به دروغ و تهمت و حرف های ناصحیح متوسل می شود، گاهی به ادبیاتی متوسل می شود که با فرهنگ ایرانی ما سازگار نیست.

روحانی با اشاره به اینکه ما باید تخریب گران را به نقد دعوت کنیم، اظهار کرد: عکس العمل مردم ما بهترین راه است و اگر تخریبگر ببیند کارش اثری ندارد، ادامه نمی دهد.

وی با بیان اینکه دولت معصوم نیستیم، گفت: البته نقد مشفقانه بسیار خوب است. اگر دولت به نقد اجازه ندهد معنی اش این است که مستبد است.

روحاني در پاسخ به سوالي درباره طرح هايي که براي تجزيه سوريه و عراق ايجاد شده است گفت: تغيير جغرافياي منطقه به ضرر کل منطقه خواهد بود. هرگونه جدايي و تجزيه مصادف با يک جنگ داخلي جديد است. تغييرات مي تواند به ضرر همه باشد. ما در اين زمينه بايد دوکار انجام دهيم. بايد با کشورهاي منطقه گفت و گو کنيم. کشورهاي همسايه بايد جضور جدي داشته باشند. فعاليت سياسي را ما بايد افزايش دهيم. هرچه قدرت حکومت مرکزي تضعيف شود اين خطر تهديد مي کند. ما بايد قدرت حکومت مرکزي در عراق و سوريه افزايش دهيم. برخي بحث تجزيه عراق را مطرح کردند. اين تجزيه مي تواند براي ثبات و امنيت منطقه خطرناک باشد.

رئيس جمهور همچنين در پاسخ به سوالي درباره مسکن جوانان گفت: ما براي کليت مسئله مسکن برنامه اي داريم. در اين مسکن يه اقداماتي قبلا انجام شد که مشکلاتش براي ما بود. در جاهايي ساخته شد که جاي مناسبي نبود. اگر خانه اي ساخته شود ولي آب و برق و گاز و مدرسه و کلانتري آن حل نشود چه جور مسکني است. دولت در اين زمينه يک بار بزرگي بر دوش دارد. ما مسکن مهر را تکميل کرديم. البته ناچاريم که ادامه دهيم. اخيرا طرحي براي مسکن مطرح شد که ما وام بيشتري را در نظر بگيريم که البته چندماهي طول مي کشد. حتما در زمينه مسکن تاثير خواهد داشت. يک بودجه اي هم در وزارت ورزش و جوانان مطرح هست که هنوز نهايي نشده است.

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 425588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =