روحانی: در مذاکرات به دنبال خرید زمان نیستیم/ موظف به اجرای قانون هستیم نه اجتهاد/ 2

رئیس جمهور گفت: در مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 جدی هستیم و به دنبال خرید زمان نیستیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسن روحانی در نشست خبری در پاسخ به خبرنگار سازمان صداوسیما که پرسید تا چه حد دستیابی به توافق خوب امکان پذیر است؟، اظهار کرد: تلاش ما بر این است که به توافق عزتمندانه برسیم. با توجه به همه خطوط قرمزی که تاکید شده است.

وی خبر داد: چارچوب های کلی جمهوری اسلامی ایران، مورد توافق گروه 1+5 است و در جزئیات اختلافاتی هست که باید حل شود.

روحانی گفت: ما در رسیدن توافق جدی هستیم و به دنبال خرید زمان نیستیم. خواست ملت ایران برای ما مهم است. چهارچوب های نظام مورد توجه بوده و اگر طرف مقابل ما به حقوق ملت ایران احترام بگذارد به نظر من توافق در دسترس است.

روحاني در پاسخ به سوالي درباره رويکرد فرهنگي دولت و لغو کنسرت هاي موسيقي گفت: ما در زمينه فرهنگي همانطور که از اول اعلام کرديم معتقدیم که امور فرهنگي بايد به اصحاب فرهنگ واگذار بشود. فضا را بايد به گونه اي ترسيم کنيم که آن کساني که مي خواهند از کالاي فرهنگي استفاده کنند بتوانند به خوبي استفاده کنند و هم توليد کنندگان هم بتوانند به خوبي توليد کنند. مرجع ما قانون است. وقتي مرجع قانون مشخص شده دخالت ديگران درست نيست. اينکه تصور شود اينکار خوب است يا بد است همان اشکالي است  که قبلا گفتم که ما بايد به قانون عمل کنيم و نبايد اجتهاد شخصي کنيم. ما بايد خود را ملتزم به قانون کنيم. يادمان باشد که وقتي در چهارچوب قانون مجوز براي کنسرتي داده مي شود و مردم بليط مي خرند و اماده مي شوند، اينگونه دخالت ها تضييع حقوق مردم است. من اميدوارم که همه احساس کنيم که 24 خرداد ادامه دارد و آن مردمي که پاي صندوق آمدند الآن هم در صحنه هستند. بايد از اين مشکلات عبور کنيم و با حضور مردم از اين مشکلات عبور خواهیم کرد. از نظر ما وقتي مجوز قانوني صادر مي شود ، لغو مجوز نادرست است. اگر هم قوه قضائيه مي خواهد وارد بشود بايد توجيه قانوني داشته باشد.

رئيس جمهور درپاسخ به سوالي درباره آينده مذاکرات و چالش هاي پيش روي آن و مساله لغو تحريم ها گفت: مذاکرات رو به پيش است. گرچه در برخي مسايل هنوز اختلاف نظر وجود دارد. در زمينه تحريم هاي اقتصادي در اصل اينکه با اجراي توافق همه تحريم ها برداشته و ملغي خواهد شد ترديدي وجود ندارد. اما نسبت به همزماني اقدامات ايران و اين لغو هنوز اختلاف نظر وجود دارد. اشکالي وجود دارد که طرف مذاکره کننده ما بعد از اين که بعد از جلسه به چهارچوب تفاهم مي رسيم در جلسه بعد به چانه زني مي پردازد. زماني که پيش روي ماست اگر طرف مقابل هم به چهارچوب ها متعهد بماند و نخواهد موارد جديدي را وارد نکند مي تواند حل و فصل بشود. اما اگر مسير چانه زني هاي متعدد باشد اين کار را مشکل تر مي کند.

 

29213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 425540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =