واحد مرکزی خبر نوشت:

وزیر معادن و نفت افغانستان گفت تروریست های داعش تلاش می کنند با به دست آوردن کنترل منابع طبیعی و معادن این کشور، از آن برای تامین هزینه فعالیت های تروریستی خود استفاده کنند.

داود شاه صبا در جمع نمایندگان مجلس این کشور با اشاره به موانعی که در مسیر استخراج منابع طبیعی در افغانستان وجود دارد گفت مشکلات امنیتی طولانی مدت، مانع از این شده است که دولت در زمینه استخراج این منابع اقدام کند. به گفته وی، این منابع در شرایط کنونی به صورت غیرحرفه ای استخراج و قاچاق می شود.

وی افزود:«داعش در افغانستان تلاش می کند کنترل مناطقی را که این منابع طبیعی به صورت فراوان در آنجا وجود دارد در اختیار بگیرد. این گروه تروریستی می خواهد با استخراج از این معادن، هزینه عملیات های خود را تامین کند.»

گروه داعش به صورت تدریجی حضور خود را در بخش هایی از افغانستان تثبیت کرده است. این گروه عمدتا فرماندهان سابق طالبان را در اختیار می گیرد. داعش به تدریج در حال رقابت مستقیم و درگیری با طالبان است.

تاج محمد اکبر استاد اقتصاد دانشگاه کابل با اشاره به راهبرد داعش در تصرف میادین نفتی در عراق گفت:«منابع طبیعی می تواند منبع مالی عمده ای برای داعش و تامین هزینه نبردهای آنها باشد، همانگونه که در سوریه و عراق نیز اینگونه بود.»
وی هشدار داد اگر داعش کنترل معادن افغانستان را در دست بگیرد، درآمدهای این کشور به هدر خواهد رفت و این امر تاثیری منفی روی اقتصاد افغانستان خواهد گذاشت.

بررسی های دولت آمریکا نشان می دهد ارزش معادن نفت و گاز و لیتیوم و نیز سنگ های گرانبهای افغانستان به سه هزار میلیارد دلار می رسد که بیش از یک سوم آنها هنوز دست نخورده باقی مانده است. این معادن می تواند، افغانستان را به یک قطب معدنی و صنعتی عمده تبدیل و اقتصاد این کشور را متحول کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، جاوید کوهستانی کارشناس نظامی افغانستان گفت داعش حضور رسمی در افغانستان ندارد ولی گروه هایی از ستیزه جویان تحت پرچم این گروه در این کشور می جنگند.

وی افزود:«ما عمدتا شاهد حضور ازبک ها در استان های قندوز، بداخشان، سرپل، زابل و ارزگان هستیم که گاهی با طالبان رقابت دارند و در طول زمان احتمالا قدرت هم بگیرند. گروه داعش کنترل چاه های نفت را در عراق و سوریه در اختیار دارد. در اینجا نیز این گروه تلاش می کند کنترل منابع اقتصادی را در اختیار بگیردتا هزینه نبردهای خود را در افغانستان تامین کند.»

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 425530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =