واحد مرکزی خبر نوشت:

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از پاسخگویی به سوالی درباره موضوع جاسوسی از مذاکرات اتمی ایران طفره رفت.

جف راتکه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا دولت سوئیس تحقیقات درباره موضوع جاسوسی از مذاکرات اتمی ایران را به تنهایی اجرا می کند یا آمریکا به آنها در این کار کمک خواهد کرد،گفت:من درباره جزئیات این تحقیقات شما را به دولت سوئیس رجوع میدهم.

جف راتکه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:هنوز مسائل پیچیده زیادی در مذاکرات با ایران باقیمانده که باید بر روی آنها کار کنیم.

این سخنگو در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید، برخی مقامات روس نگرانی خود را درباره کندی در مذاکرات اتمی با ایران اعلام کرده اند،گفت: وندی شرمن معاون وزیر خارجه در وین با همکاران خود در سطح مدیران سیاسی در گروه پنج به علاوه یک دیدار می کند. ما بر این نظر هستیم که می توان مذاکرات را تا سی ام ژوئن به نتیجه رساند. تمرکز ما بر روی این موضوع است.

ما بارها اعلام کرده ایم که قصد نداریم به طور علنی مذاکره کنیم. جزئیات مذاکرات باید در اتاق مذاکرات باقی بماند. من قصد ندارم که وضعیت کنونی مذاکرات را توصیف کنم. ما همچنان بر این نظر هستیم که سی ام ژوئن قابلیت رسیدن به موفقیت دارد. تمام تمرکز ما بر روی رسیدن به یک طرح اقدام مشترک فراگیر و جامع است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا شما نمی توانید جزئیاتی درباره مذاکرات ارائه دهید، اظهار داشت: من نمی توانم سطحی را در این رابطه نشان دهم. این مذاکرات، مذاکراتی پیچیده است. موضوعاتی پیچیده وجود دارد که ما باید بر روی آنها در این مرحله کار کنیم. ما همچنان معتقدیم که می توانیم تا ضرب الاجل مذاکرات به نتیجه برسیم.

وی افزود: ما درباره موضوع ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی ایران دیروز هم صحبت کردیم. موضع ما در این رابطه تغییر نکرده است. ما بارها این موضوع را به طور شفاف برای ایرانی ها اعلام کرده ایم که آنها باید در توافق خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی به نگرانی های موجود درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی خود پاسخ دهند. بدون این توافق ما نمی توانیم به جلو و در جهت رفع تحریمها حرکت کنیم. این موضع ما درجریان این مذاکرات بوده است. ایران باید دسترسی لازم را برای آژانس به منظور برطرف کردن نگرانیها فراهم کند. بدون توافق بر روی دسترسی آژانس ما نمی توانیم این موضوع را حل و فصل کنیم و به توافق برسیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید :آیا گزارش ها درباره سفر رئیس سازمان امنیت ملی اسرائیل به همراه یک هیات در روز دوشنبه آتی به آمریکا و برنامه وی درباره گفتگو درباره تحولات مربوط به مذاکرات اتمی ایران را تایید می کنید،گفت: من هیچ اعلامیه ای درباره این دیدار ندارم و برای کسب اطلاعات بیشتر شما را به مقامات اسرائیلی رجوع می دهم. من نمی توانم این موضوع را تایید کنم. البته ما با مقامات اسرائیلی در طول زمان برگزاری این مذاکرات در تماس هستیم. این موضوع وجود داشته است و ادامه خواهد داشت. ما روابط نزدیک امنیتی و دوجانبه ای با اسرائیل از جمله درباره مذاکرات با ایران داریم. این موضوع وجود داشته است و ادامه پیدا خواهد کرد. ما با آنها در این رابطه مشورت می کنیم.

تحریمها رفع نخواهند شد

سخنگوی کاخ سفید با کم اهمیت خواندن برخی گزارشها دربارة تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت سرنوشت ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای، در لحظات پایانی مشخص خواهد شد.

وی افزود: موضع ما در این باره تغییری نکرده است. ما همیشه به صراحت به ایرانی‌ها گفته‌ایم که آنها باید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فراهم آوردن دسترسی‌های لازم برای حل نگرانی‌ها پیرامون جنبه‌های نظامی برنامه هسته‌ایشان به توافق برسند و بدون چنین توافقی ما قادر به رفع تحریم‌ها نخواهیم بود. این موضع ما در سرتاسر مذاکرات بوده است

کری : در مراحل پایانی مذاکرات با ایران حضور خواهم داشت

وزیر امور خارجه آمریکا بعد از مرخص شدن از بیمارستان گفت قطعا در مراحل پایانی مذاکرات هسته ای با ایران حضور خواهد داشت زیرا این مساله بسیار اهمیت دارد.

جان کری پیش از عزیمت از بیمارستان به خانه، در حضور خبرنگاران گفت: امروز گفتگوهایی طولانی درباره ایران داشتم، من با تیممان در وین صحبت کردم و به صورت کامل در جریان این گفتگوها خواهم بود و در زمان مناسب در روزهای آینده به آنجا خواهم رفت تا در این برهه حساس از مذاکرات، کار را پیش ببریم.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت من قطعا چشم به پایان ماه دارم و از جهات بسیاری، این مساله حیاتی است. پاسخ (به این سوال که آیا غیب وی تاثیری در مذاکرات با ایران دارد یا نه) منفی است؛ غیبت من در واقع غیبت نبود. من تا یکی دو هفته نیز طرحی برای دیدار با همتایان خود نداشته ام. تیم ما در وین روی جزئیات و ضمیمه های بسیار پیچیده این توافق کار می کنند. کاری دشوار است، ساده نیست و من یک ساعت و نیم با خط تلفنی امن، در خصوص این مسائل با آنان در تماس بودم. این اولین تماس من در چند روز گذشته نبود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 425457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =