افشای خبر جاسوسی اسرائیل از مذاکرات ایران و ۵+۱ در هتل کوبورگ وین و کنتیننتال ژنو موضوع احتمال تغییر مکان مذاکرات هسته ای را مطرح کرده است.

سعید جعفری - در روزهای اخیر انتشار اخباری مبنی بر جاسوسی اسرائیل از مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱ در سوئيس و اتریش سر و صدای زیادی با خود به همراه داشت. یک مقام رسمی در اتریش روز پنجشنبه درباره ماجرای جاسوسی احتمالی اسرائيل از مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 ابراز نگرانی کرد و در همین حال دادستانی سوئیس از پیگرد جزایی برخی افراد به ظن جاسوسی سیاسی خبر داد.

اما پیشینه ماجرا به کمی قبل تر باز می گردد. روز چهارشنبه شرکت امنیت رایانه ای روسی «کاسپرسکی» اعلام کرده بود که یک بدافزار رایانه ای برای نفوذ در مکان هایی از جمله سه هتل مجلل محل برگزاری مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 استفاده شده است و بطور گسترده ای احتمال می رود که این جاسوسی کار اسرائيل باشد.

بنا بر تازه ترین گزارشها در این خصوص، خبرگزاری رویترز گزارش داد که ماموران پلیس سوئیس به تازگی با تجسس در یک خانه، برخی تجهیزات رایانه ای را در ارتباط با پرونده حمله سایبری احتمالی به مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهان، توقیف کردند.

این در حالیست که دیپلمات های ایرانی از قبل احتمال وجود چنین مسئله ای را در نظر گرفته بودند. حتی در نشست های توجیهی که تیم مذاکره کننده برای خبرنگاران ایرانی در حاشیه مذاکرات برگزار می کرد هم دیپلمات ها به این موضوع اشاره می کردند که ما هر نوع احتمال استراق سمع را جدی می گیریم و می دانیم شنودها حتی در اتاق ها هم می تواند وجود دارد. 

با این حال اما افشای این موضوع و تایید دولت اتریش و سوئیس و همچنین ابراز نگرانی آنها از احتمال جاسوسی باعث شد بحث ها پیرامون احتمال تغییر مکان مذاکرات جدی تر شود. تا جایی که خبرگزاری صدا و سیما در خبری به نقل از یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده مطرح کرد احتمال تغییر مکان مذاکرات وحود دارد. 

خبرآنلاین در گفتگو با یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده صحت و سقم این موضوع را مورد بررسی قرار داد. این دیپلمات در این باره تاکید کرد: بحث جابه جایی به این شکل مطرح نیست. البته طبیعی است که ما به دولت اتریش اعتراض شدید کردیم. و به آنها اعلام کردیم باید امنیت فضای مذاکرات تامین شود و خواهان برقراری تدابیر امنیتی شدیدتر برای بر طرف شدن این نقیصه شدیم. اگر تدابیر امنیتی لازم فراهم نشود موضوع تغییر مکان مذاکرات هم می تواند در دستور کار قرار گیرد اما فعلا چنین بحثی مطرح نشده است.

به نظر می رسد این موضوع بیشتر برگرفته از ایجاد فضای روانی از سوی ایران باشد تا دولت های اتریش و سوئیس را به اتخاذ تدابیر امنیتی جدی تر ملزم بدارند. 

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 425417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    13 3
    هر جای دیگه هم باشه بازم جاسوسی رژیم کودک کش ادامه دارد
  • نیما RO ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    1 1
    کسپرسکی هک شده . ولی باز سعی کرده از این فرصت برای تبلیغات استفاده کنه . همه میدونین که کسپرسکی سابقه کلاهبرداری ، دزدی ، فریبکاری و انتشار اخبار دروغ داره و نرم افزارهاش پر از باگهای امنیتی هستش و برای همین کشورهای دیگه تمایل دارن شرکتها و سازمانهای ایرانی از ضد ویروسهای بی کیفیت کسپرسکی استفاده کنن .