ظریف در اجلاس اتحادیه همکاری های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند شرکت می کند

اجلاس وزیران کشورهای عضو اتحادیه همکاری های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند با حضور وزیران خارجه کشورهای عضو از جمله وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اندونزی برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، 'بنیامین کارنادی' مدیر همکاری های بین المللی آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه اندونزی روز جمعه اعلام کرد وزیران امور خارجه کشورهای عضو برای شرکت در این اجلاس که ماه اکتبر در شهر پادانگ اندونزی برگزار می شود، گردهم می آیند.

وی گفت که نشست کارشناسان ارشد و وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه همکاری های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند از 20 تا 23 اکتبر (28 مهر تا اول آبان) در اندونزی برگزار می شود. 23 اکتبر (اول آبان) نشست وزیران خارجه برگزار می شود.

این مقام وزارت امور خارجه اندونزی، گفت که 'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه ایران و 'جولی بیشاپ' همتای استرالیایی وی نیز در این اجلاس حضور دارند.

رییس اجلاس وزیران کشورهای عضو اتحادیه همکاری های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند هر دو سال یکبار تغییر می کند و امسال اندونزی ریاست آن را بر عهده دارد.

جمهوری اسلامی ایران از سال 2005 به مدت 2 سال ریاست دوره ای اتحادیه را بر عهده داشت و با توجه به ریاست موفق ایران بر اتحادیه و همچنین مشکلات یمن برای میزبانی، ریاست ایران برای یک سال دیگر تمدید شد و هشتمین نشست اتحادیه نیز سال 2008 در تهران برگزار شد.

اندونزی از امسال تا سال 2017 به مدت دو سال ریاست این اتحادیه را برعهده دارد و جایگزین استرالیا می شود که از سال 2013 ریاست اتحادیه همکاری های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند را بر عهده داشت.

اندونزی اعلام کرده است شهر پادانگ را به عنوان میزبان انتخاب کرده است چون این شهر مشرف به اقیانوس هند دارای یک موقعیت استراتژیک است.

ایده تشکیل اتحادیه همکاری های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند اواسط دهه 1990 به وسیله کشور 'موریس' مطرح و نخستین نشست کارشناسی مقدماتی آن در سال 1995 در بندر لوئیس، پایتخت این کشور با شرکت نمایندگان هفت کشور موریس، استرالیا، هند، عمان، سنگاپور، آفریقای جنوبی و کنیا برگزار شد.

هم اینک اتحادیه همکاری های منطقه ای حاشیه اقیانوس هند شامل کشورهایی از جمله ایران، استرالیا، بنگلادش، هند، اندونزی، کنیا، ماداگاسکار، مالزی، موریس، موزامبیک، عمان، سنگاپور، آفریقای جنوبی سریلانکا، تایلند، امارات و یمن است.

چین، مصر، ژاپن، انگلستان و فرانسه نیز به عنوان طرف گفت وگو، با اتحادیه همکاری و تعامل دارند.

این اتحادیه بیش از دو میلیارد نفر جمعیت جهان و 20.5 میلیون کیلومتر مربع وسعت را در برمی گیرد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 425116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =