ایسنا نوشت:

رییس جمعیت هلال احمر ایران ضمن رد برخی شایعات در فضای مجازی مبنی بر فروش کمک‌های بشردوستانه ایران توسط تجار عرب، تاکید کرد که کشتی نجات به هدف اصلی خود یعنی شکستن حصار اطلاع رسانی و امدادرسانی به یمن، رسید.

سیدامیرمحسن ضیایی در مراسم تقدیر از تیم اعزامی کشتی نجات، گفت: همگان وظیفه داریم به نوع انسان کمک کنیم و نیازهای انسانی را پاسخ دهیم؛ جنس خدمات جمعیت هلال احمر نیز از این نوع خدمات است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی جمعیت هلال احمر ایران جهت خدمت رسانی و امدادرسانی به مردم مظلوم یمن، گفت: البته بیش از یک دهه است که جمعیت هلال احمر ایران در یمن حضور دارد و خدمات لازم را ارایه می‌دهد. هلال احمر ایران در یمن بیمارستان و کلینیک دارد که البته اکنون به دلیل جنگ تعطیل شده است. بسیاری از اعمال جراحی چشم توسط هلال احمر ایران در این منطقه برای اولین بار انجام شده است. در مجموع خدمات هلال احمر ایران همیشگی و دائمی است و به همین دلیل به دنبال تبلیغات نیستیم.

ضیایی با بیان اینکه اخیرا نام هلال احمر ایران در یمن شناخته شده است، افزود: هلال احمر ایران به ماموریتش که همان خدمت رسانی و امدادرسانی است، افتخار می‌کند. اساسا جمعیت‌های حلال احمر بر اساس اصولی بین‌المللی فعالیت می‌کنند. در حال حاضر 189 جمعیت در سراسر دنیا عضو فدراسیون بین‌المللی هستند و هیچ یک از اعضا نباید خلاف مسیر و اصول فدراسیون حرکت کنند. بر این اساس هر اقدامی که در بعد بین‌المللی انجام می‌دهیم باید بر اساس اهداف جمعیت باشد. در داخل کشور نیز در قبال اقدامات‌مان به نهادهای مسوول پاسخگو هستیم.

وی با تاکید بر اینکه خارج از اصول جمعیت اقدامی انجام نداده و نخواهیم داد، تاکید کرد: اگر هم بخواهد کمکی خارج از این اصول صورت گیرد، ممکن است هلال احمر نیز کمک کند اما مسلم آن است که نام جمعیت هلال احمر بر آن نخواهد بود و مسوولیتی در قبال آن نخواهد داشت.

ضیایی با اشاره به حساس شدن جامعه جهانی و فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ به موضوع یمن به دنبال اقدامات بشردوستانه هلال احمر ایران، گفت: در اجلاس ژنو از فعالیت‌های هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تشکر شد. همچنین در جلسه اضطراری صلیب سرخ جهانی تاکید شد که کمک‌ها به یمن کاملا هماهنگ با نهادهای بین‌المللی صورت گیرد. هلال احمر ایران نیز مطابق با این اصول کمک‌های بشردوستانه خود برای مردم مظلوم یمن را ارسال کرد.

وی با اشاره به رعایت استانداردها در ارسال کمک‌های جمعیت هلال احمر، افزود: اگر در ارسال کمک‌هایمان استانداردهای بین‌المللی رعایت نشود، بی‌تردید بازخورد خوبی نخواهد داشت. بنابراین مجددا تاکید می‌کنم در صورت شرکت هلال احمر در کمکی بین‌المللی، حتما رعایت استانداردهای بین‌المللی را خواهد داشت و مبحث را رهبری خواهد کرد. همچنین هماهنگی با نهادهای مسوول حتما رعایت می‌شود.

ضیایی در پاسخ به سوال ایسنا درباره چگونگی اعزام کشتی نجات و رساندن محموله‌های بشردوستانه به دست مردم یمن، گفت: در این زمینه بر اساس امکانات و واقعیت‌ها عمل کردیم و کشتی نجات به هدف خود که همان شکستن حصار اطلاع رسانی و کمک‌رسانی به مردم مظلوم یمن بود، رسید؛ چراکه فاجعه‌ای انسانی در یمن اتفاق افتاده است.

وی در این باره افزود: محموله‌های بشردوستانه در اختیار آژانس وابسته به سازمان ملل می‌گیرد تا به دست مردم یمن برسد. لازم است نهادهای بین‌المللی کمک کنند تا مسیر جهت ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن، باز شود. این موضوع را از صلیب سرخ جهانی خواسته‌ایم. اما متاسفانه به نظر می‌رسد نیروهای ائتلاف می‌خواهند از تحت فشار قرار دادن مردم سوء استفاده کنند.

رییس جمعیت هلال احمر همچنین درباره آخرین کشتی ایرانی آرزو حامل کمک‌های بشردوستانه برای یمن به ایسنا گفت: کشتی دوم هم در حال بارگیری است و با رعایت استانداردها و انجام هماهنگی‌های لازم اعزام خواهد شد.

وی در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد: اعزام کشتی نجات سیاسی کاری نبود. از کشتی باربری که حداکثر با سرعت 20 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند، چه انتظاری می‌رود. برخی اظهارنظرها درباره اعزام این کشتی و امدادگران بی‌انصافی و غیرکارشناسی است.

ضیایی در پاسخ به سوالی درباره شایعات مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر فروش کمک‌های بشردوستانه ایران توسط تجار عرب، گفت: این چنین شایعات را تایید نمی‌کنم. ما کمک‌های بشردوستانه ایران را به آژانس وابسته به سازمان ملل متحد تحویل دادیم و آنها نیز وظیفه دارند به صاحبان اصلی آن تحویل دهند. بعید است یک نهاد بین‌المللی آبرو و اعتماد خود را زیر سوال برد.

رییس جمعیت هلال احمر در پایان صحبت‌هایش گفت: به دنبال تنش نیستیم و لازم است مسیر کمک‌ها برای مردم مظلوم یمن هموار شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 424619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =