سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مذاکرات بسیار فشرده در جریان است، باید این روند تدریجی را دنبال کنیم تا برای پرانتزهای باقیمانده و موضوعات اختلافی راه حل مشخصی پیدا شود و زمینه‌ها برای حصول یک توافق جامع فراهم آید.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از واحد مرکزی خبر،  مرضیه افخم در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص اینکه  اخیرا  رهبران هفت کشور بزرگ با صدور بیانیه‌ای از توافق ایران و غرب حمایت کرده اند به نظر شما تشکیل جلسات بعدی در وین چگونه است و چه معنایی دارد، افزود: اینکه کشورهای مختلف از روند مذاکرات و مسیری که تا الان طی شده است حمایت کنند نکته وی‍ژه‌ای نیست.

وی گفت: در این مدت  بسیاری از کشورها از روند مذاکرات و زمینه ها برای حصول یک توافق حمایت کرده‌اند .

افخم افزود: البته در سطح کارشناسان برگزار شده و امروزکارشناسان به نشست معاونان ملحق می شوند.

همکاری ما با آژانس قانونی است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید با ما مطابق با سایر اعضا برخورد کند و عملکرد و نوع همکاری ما با آژانس متناسب با مقررات و تعهدات بین المللی بوده است.

وی درباره گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: البته این اظهارات در گزارش قبلی هم تکرار شده اما نکته قابل توجه این گزارش این است که زمان پایانی برای این موضوع در نظر گرفته اند.

وی گفت:‌ در مطالب و گزارش های قبلی دائم اعلام می کردند که جدول زمانی باید باز باشد اما در گزارش اخیر به یک زمانبندی پایانی اشاره شده که ما هم در اینگونه مباحث همواره اعلام کرده ایم که در چارچوب موازین بین المللی حاضر به همکاری خواهیم بود و فراتر نخواهد بود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا در این گزارش همچنان بر ابعاد احتمالی نظامی ما تأکید دارند افزود: 12 تا 13 سال این موضوع مطرح بوده است و همکاری های زیادی در این دوره داشته ایم و امیدواریم بتوانیم این موضوع را هم در جدول زمانی کوتاه به سرانجام برسانیم.

موضعمان دربازدیدازمراکزنظامی تغییرنکرده است


وی همچنین در خصوص بازدید از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران گفت: مواضع ایران به صورت صریح و قاطع در عالی‌ترین سطح مطرح شده است و تغییری در مواضع صریح و مستدل ایران ایجاد نمی‌شود اما طرفین برای رسیدن به راه حل هایی برای حل مسائل موجود تلاش می‌کنند.

افخم تکرار این موضوع از طرف رسانه های غربی را در راستای فضاسازی و جنگ روانی دانست و افزود: این موضوع در فضای مذاکرات تأثیری ندارد و اراده جمهوری اسلامی ایران یافتن راه حلی برای موضوعات فی‌مابین است اما باید این راه حل منطبق با مقررات و تعهدات بین المللی باشد و چیزی فراتر از آن پذیرفته نیست.

زیاده خواهی ها، یکی ازموانع مذاکرات است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: همواره اعلام کرده‌ایم که در مقابل زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی می‌کنیم و  یکی از موانع مذاکرات همین زیاده‌خواهی‌هاست.

وی در خصوص درخواست های وزرای خارجه چین و روسیه از طرف‌های مذاکره کننده ، گفت: در هر حال براساس بیانیه لوزان چارچوب های راه حل مشخص شده است .

امیدواریم دیدگاه‌های جدید مذاکره‌کنندگان مذاکرات را به پیش ببرد


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: استمرار دیدگاه‌های سابق طرف‌های مذاکره‌کننده کمکی به پیشرفت مذاکرات هسته‌ای نمی‌کند و امیدواریم دیدگاه‌های جدید مذاکره‌کنندگان بتواند مذاکرات را به پیش ببرد.

 مرضیه افخم در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران افزود: بررسی موضوع ابعاد نظامی فعالیت های هسته ای  ایران همواره یکی از موضوعات مذاکرات بوده و جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در گزارش‌های مختلف وجود آن را رد کرده است.

وی اضافه کرد: در این خصوص همکاری های وسیعی با طرف های غربی انجام داده‌ایم اما موضوع فعالیت های هسته ای باید بسته شود و طرف های مذاکره هم باید زمان پایانی برای آن اعلام کنند.

وی با ابراز امیدواری برای حل  و فصل موضوع فعالیت‌های هسته‌ای نظامی ایران که کشورمان بارها آن را رد کرده است گفت: تلاش طرف‌ها باید تنظیم راهکارهایی برای فیصله دادن به موضوع فعالیت‌های هسته‌ای نظامی ایران باشد و اگر نگاه سابق وجود داشته باشد سازنده نیست.

افخم همچنین ابراز امیدواری کرد مذاکره‌کنندگان با نگاه جدید این فضا را از بین ببرند.

  طرح مجلس برای حفظ دستاوردهای هسته‌ای


خبرنگاری از خانم افخم درباره طرح مجلس مبنی بر الزام حفظ دستاوردهای هسته‌ای پرسید که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: ما هم خبر آن را شنیده ایم و طبعا در اینکه مجلس در هر موضوعی که با منافع ملی مرتبط است جایگاه ویژه‌ای دارد تردیدی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افخم در ادامه نشست خبری با خبرنگاران با تأکید بر اینکه باید این موضوع بررسی شود، گفت: البته ما هم نظرهایی داریم که آن را در کمیسیون و در حضور نمایندگان طرح خواهیم کرد.


سفرمفید ظریف به عمان


سخنگوی وزارت امور خارجه سفر آقای ظریف به عمان را سفری کوتاه و مفید ارزیابی کرد.

 مرضیه افخم دراین نشست افزود: وزیر امور خارجه با همتای خود درخصوص آخرین اوضاع منطقه و جنگ یمن گفتگو کرد و این سفر درمورد مباحث منطقه‌ای بود که کوتاه و مفید ارزیابی می‌شود.

پرونده زئران مسموم پیگیری می شود


افخم ، درخصوص مرگ چند نفر از زائران عربستانی در مشهد مقدس افزود: وزارت امور خارجه از این موضوع ابراز تأسف و با خانواده بازماندگان ابراز همدردی می‌کند.

افخم گفت: وزارت امورخارجه و دستگاه های قانونی ابعاد و جزئیات را دنبال می‌کنند و موضوع برای تعیین مقصر و رسیدگی دنبال می شود.

وی افزود: در این خصوص چند نفر بازداشت شده اند و از مواد غذایی و هوا و غیره که می‌تواند به کشف علت مرگ زائران کمک کند نمونه‌برداری شده است.

عربستان درکمک رسانی به یمن ،کارشکنی می کند

افخم درباره برگزاری نشست صلح یمن که قرار است در ژنو برگزار شود و رایزنی های ایران با عربستان گفت: در بحث یمن متأسفانه ابعاد تجاوز عربستان و ائتلاف روز به روز در حال گسترش است و خرابی و نابودی و تلفات انسانی بسیار زیاد است.

وی افزود: از نهادهای مسئول در خواست کردیم به امدادرسانی و کمک رسانی غذایی و سوخت کمک کنند اما عربستان کارشکنی می کند و نهاد مسئول بین المللی هم به این اقدامات عربستان معترض است.

وی افزود: امید داریم موضوع یمن در چارچوب گفتگوهای سیاسی حرکت کند و سازمان ملل متحد هم در ژنو در حال کار است و ما از ابتدا از گفتگوهای یمنی حمایت کردیم و در این گفتگوها از کشور خارجی دعوت نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: هفته آینده قرار است مذاکرات انجام شود باید دید شرایط چگونه خواهد بود و ایران هم آماده کمک به فرایند است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین ، درباره تأمین امنیت اتباع ایرانی در یمن گفت: وضع نمایندگی سیاسی ایران در یمن به گونه‌ای است که تدابیری اتخاذ شده است.

مرضیه افخم افزود: در دو مورد حمله هوایی در محدوده سفارت، هم به عربستان یادداشت اعتراض دادیم، کاردار عربستان احضار و نامه‌ای هم به سازمان ملل ارسال شد تا شورای امنیت اقدامات لازم را برای جلوگیری از تکرارچنین حوادث مورد نظر قرار دهد و مصونیت دیپلماتیک مد نظر باشد.

وی گفت: سفارت ما با اینکه در نزدیک آن حادثه رخ داده آسیب‌هایی هم دیده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بازداشت اتباع ایرانی در خارج به دلیل دور زدن تحریم ها علیه کشورمان افزود: حوزه کنسولی هم موضوع دستگیری ایرانیان را در سایر کشورها از جمله امریکا دنبال کردند که تعدادی هم آزاد شدند.

وی ادامه داد: تا ماه گذشته 13 نفر از زندانیان ایرانی که در کشورهای خارجی به دلیل تحریم بازداشت بودند آزاد شدند و در همه حوزه ها کار دنبال می شود تا ایرانیانی که به ادعاهای واهی دستگیر شده‌اند آزاد شوند.


آموزش معارضان ،دلیل ناامنی درسوریه است


سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص اجرای موافقتنامه امنیتی ایران با سوریه و ارتباط آن با صحنه حساس این روزهای این کشور و تحرکات تکفیری‌ها در آن اظهار داشت: یکی از اشتباهات بزرگ از ابتدای درگیری ها در سوریه، آموزش نظامی معارضان بود که تبعات زیادی برای آن کشور و منطقه در پی داشت و موجب ایجاد و گسترش تروریسم شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: کمک های ما به سوریه در حد کمک های انسانی است و بحث هایی که در این باره مطرح می شود فرافکنی است و می خواهند اصل موضوع را منحرف کنند.

تفاهم‌نامه همکاری تجاری بین ایران و روسیه برقرار شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اینکه مذاکراتی با روسیه برای تبادل نفت در برابر کالا به ارزش یک میلیارد و 500 میلیون دلار انجام شده،  گفت: یک تفاهم‌نامه همکاری تجاری و اقتصادی بین ایران و روسیه برقرار شده که به‌تدریج در حال کامل شدن است تا به اجرا نزدیک شود.

برخورد عربستان با فوتبالیست های ایرانی ناشایست بود

افخم درباره برخورد ناشایست عربستان در میزبانی از فوتبالیست های ایرانی گفت: نماینده های ما در جده هم اقدماتی انجام داده و موضوع را با نهادهای مسئول مطرح کرده‌اند و نگرانی خود را اعلام کرده‌ایم و امیدواریم در آینده مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: کار پسندیده ای نبود و صحنه ورزشی نباید درگیر مسائل سیاسی شود و ورزشکاران باید بتوانند کار زیبای ورزشی و انسانی خود را به نمایش بگذارند.


انتقاد افخم از موضع سازمان ملل در برابر کشتار غیرنظامیان و کودکان در غزه


سخنگوی وزارت امور خارجه از موضع سازمان ملل متحد در برابر کشتار غیرنظامیان در غزه انتقاد کرد و گفت: چنین مواضعی به طور غیرمستقیم به نوعی مجوزی بر ادامه کشتار غیرنظامیان  و کودکان و به هر حال مایه تأسف است.

مرضیه افخم در پاسخ به سؤالی در این باره افزود: موضع دبیرکل سازمان ملل باعث تأسف است، در هر حال در سال 2014 در حمله رژیم صهیونیستی به غزه یکی از آثار بدیهی و روشن که همه جامعه جهانی تصدیق کرد ابعاد این جنایت و به‌خصوص جنایتی بود که اکثر قربانیان آن کودکان بودند.

وی گفت: متأسف هستیم در پایان این سال و گزارش منتهی به این سال این بعد مهمی که همه جامعه جهانی را متأثر کرد و کشورهای مختلف درمورد آن اظهار نگرانی کردند و فعالان حقوق بشر در همه نقاط جهان این جنایت و کودک‌کشی را محکوم کردند.

افخم افزود: خوب بود سازمان ملل  هم همراهی می‌کرد و مانع از این می‌شد.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 424580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =