تسنیم نوشت:

 رئیس‌جمهور افغانستان در دیدار با مردم ولایت قندهار در جنوب این کشور از عدم امضای تفاهمنامه همکاری‌های اطلاعاتی کابل - اسلام‌آباد خبر داد.

«محمد اشرف‌غنی» رئیس‌جمهور افغانستان در سفر به ولایت قندهار و دیدار با مردم این ولایت اعلام کرد: در مورد همکاری‌های اطلاعاتی کابل - اسلام‌آباد، هیچ تفاهمنامه‌ای امنیت ملی افغانستان و سازمان اطلاعات ارتش پاکستان به امضا نرسانده است.

وی گفت: چنانچه دولت افغانستان بخواهد چنین تفاهنامه‌ای را به امضا برساند، متن آن توسط وی تهیه و برای تأیید در اختیار شورای امنیت ملی افغانستان قرار خواهد گرفت.

غنی ضمن اشاره به نقش پاکستان در روند مذاکرات صلح دولت کابل افزود: گفت‌وگوهای صلح باید به جای طالبان با پاکستان انجام شود تا اسلام‌آباد طالبان را برای پایان جنگ و آغاز مذاکرات با دولت افغانستان قانع کند.

رئیس‌جمهور افغانستان تصریح کرد که پاکستان از گذشته، جنگی اعلام نشده را علیه افغانستان آغاز کرده است.

وی مشکلات و اختلافات مرزی که میان افغانستان و پاکستان در مورد خط «دیورند» وجود دارد را بی ارتباط با روند مذکرات صلح دولت کابل دانسته و تصمیم‌گیرندگان اصلی در این باره را مردم افغانستان عنوان کرد.

اظهارات محمد اشرف‌غنی در مورد تکذیب امضای تفاهمنامه همکاری‌های اطلاعاتی کابل - اسلام‌آباد در حالی صورت می‌گیرد که چندی پیش «اجمل عبید عابدی» سخنگوی سابق محمد اشرف‌غنی از امضای آن خبر داده بود.

این موضوع با واکنش‌های شدید مقامات دولتی و لشکری افغانستان مواجه شد، تا جایی که «رحمت‌الله نبیل» رئیس امنیت ملی این کشور نیز با امضای تفاهمنامه امنیتی کابل - اسلام‌آباد مخالفت کرد.

همچنین اعضای پارلمان افغانستان ضمن انتقاد شدید از پیمان امینی کابل - واشنگتن، امضای تفاهمنامه اطلاعاتی و امنیتی بین امنیت ملی این کشور با سازمان اطلاعات ارتش پاکستان را معامله با خون مردم افغانستان دانستند.

نمایندگان مردم در پارلمان افغانستان امضای تفاهمنامه اطلاعاتی و امنیتی با پاکستان را در تضاد با منافع ملی و مخالف با مصلحت اندیشی‌های داخلی افغانستان دانستند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 424504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =