۰ نفر
۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۶

ایرنا نوشت:

 یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که به دلیل به حدنصاب نرسیدن اعضای این کمیسون در جلسه روز گذشته، تصویب طرح الزام به حفظ دستاوردهای هسته ای ابهام دارد و ارائه آن به هیات رییسه مجلس هم شبهه دار خواهد بود.

نماینده مردم اردستان گفت: روز گذشته به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، متاسفانه تمامی پیشنهادات ارایه شده درباره طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستارودهای هسته ای کشور در صحن کمیسیون بررسی نشد.

احمدبخشایش اردستانی ادامه داد: چند نفر از دوستان نماینده که می خواهند دولت را در فشار بگذارند روز گذشته بدون بررسی پیشنهادات با تحت فشار گذاشتن حسین سبحانی نیا نایب رییس جدید این کمیسیون اقدام به تصویب این طرح و ارسال آن به هیات رییسه مجلس کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان کرد: تا تمامی جزییات این طرح در کمیسیون بررسی و با حضور اکثریت نمایندگان تصویب نشود ارایه آن به هیات رییسه غیر قانونی بوده و جای شبهه دارد.

وی گفت: امروز به دنبال آن خواهیم بود که این طرح را از هیات رییسه به کمیسیون بازگردانیم تا دوباره ایرادات و شبهات آن بررسی شود.

 

طرح چه می گوید؟

 

در راستای صیانت از عزت، استقلال و حقوق مسلم ملت رشید ایران اسلامی، دستاوردهای هسته ای دانشمندان این مرز و بوم و ضرورت حمایت از تیم مذاکره کننده کشور عزیزمان در برابر تهدیدات و زیاده خواهی نظام سلطه به رهبری آمریکا و جهت تسهیل در انجام توافق نهایی ایران با کشورهای 1+5، طرح الزامات ضروری توافقنامه هسته ای ایران با کشورهای 1+5 با تأکید بر رفع تحریم های ظالمانه تحمیلی، جلوگیری از رخنه امنیتی عوامل استکبار و توسعه دانش و پژوهش با قید یک فوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود.

ماده واحده:

در راستای تعهد و تأکید بر رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح هسته ای و بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی، هرگونه نتایج مذاکره هسته ای با کشورهای1+5 در صورتی معتبر است که الزامات زیر ر ا بصورت شفاف رعایت کرده و به تصویب مجلس شورای اسلامی برساند.

1. لغو کامل و یکپارچه همه تحریم های مقرر در قطعنامه های شورای امنیت، مصوبات اتحادیه اروپا، کنگره و دولت آمریکا در روز توافق انجام پذیرد.

2.آژانس انرژی اتمی مجاز به انجام نظارت های متعارف از سایت های هسته ای است و دسترسی به کلیه اسناد دانشمندان و اماکن نظامی، امنیتی و مکان های حساس غیر هسته ای با هر بهانه ای ممنوع است.

3.هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح آمیز هسته ای و زنجیره تأمین و تولید در تحقیق و توسعه پذیرفته نیست.

همچنین بر اساس تبصره این طرح نظارت بر حسن اجرای توافقنامه توسط هیأتی 7 نفره از نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتخب نمایندگان مجلس انجام خواهد شد. این هیأت موظف است هر سه ماه یک بار گزارش روند اجرای توافق را به صحن علنی ارایه خواهد کرد.

1717

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 424460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =