ایسنا نوشت:

رئیس‌جمهوری روسیه در تماس تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود پیروزی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه را در انتخابات پارلمانی هفتم ژوئن تبریک گفت.

 به نوشته روزنامه تودی زمان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای‌اش در این تماس تلفنی درباره همکاری‌های دوجانبه و مشکلات در اجرای پروژه‌های مشترک در بخش انرژی گفت‌وگو کردند. همچنین دو طرف درباره ششمین شورای همکاری عالی‌رتبه دو کشور که نیمه دوم سال 2014 در ترکیه برگزار شد، صحبت کردند.

همچنین این دو قرار است 13 ژوئن 2015 پس از مراسم افتتاحیه بازی‌های اروپایی 2015 در باکو دیدار کنند.

در پی تبریک دولت روسیه به پیروزی حزب حاکم عدالت و توسعه در انتخابات هفتم ژوئن، احزاب سیاسی اپوزیسیون ترکیه سریعاً واکنش نشان دادند و دبیرکل حزب مردم جمهوری‌خواه گفت: حتی پوتین هم از موضع واقعی اردوغان مطلع است. این تنها ما نیستیم که ادعا می‌کنیم اردوغان بی‌طرف نیست. همه از این موضوع آگاه هستند. حتی دوست اردوغان هم فهمید که او خودش را رئیس‌جمهور نمی‌داند بلکه به عنوان رهبر حزب حاکم عدالت و توسعه رفتار می‌کند و پوتین به اردوغان به عنوان رهبر حزب حاکم تبریک گفت.

رهبر حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه، احمد داووداوغلو است.

معاون رهبر حزب جنبش ناسیونالیست ترکیه نیز مدعی شد که این تبریک یک اشتباه دیپلماتیک و بی‌جا است: "این تماس تلفنی از جانب پوتین بی‌اعتنایی به پارلمان ترکیه است و باید عذرخواهی کند. ترکیه کشوری است که با دموکراسی پارلمانی اداره می‌شود و سیستم پوتینی در آن جایی ندارد."

وی ادامه داد: در ضمن، رئیس‌جمهوری ترکیه مسوول مسائل انرژی نیست بلکه این برعهده دولت و نخست‌وزیر است. یکی باید این را به پوتین بگوید.

نتایج انتخابات پارلمانی هفتم ژوئن ترکیه یک تغییر اصلی در عرصه سیاسی این کشور محسوب می‌شود چون ضربه سختی به حزب حاکم عدالت و توسعه بوده در حالی که اردوغان امیدوار بود با کسب اکثریت قاطع آرا قدرت و اختیارات بیشتری را کسب کند اما موفقیت حزب دموکراتیک مردم که بیشتر بر مسائل کردها تمرکز دارد و دیگر احزاب مخالف امیدهای اردوغان را به یاس بدل کرده است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 424185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RU ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    27 7
    شتاب پوتین در تبریک به ریاست جمهوری احمدی نژاد در دور دوم هم از همین جنس بود.
  • بی نام RO ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    3 0
    نه اینکه بقیه کشورها تبریک نگفتن