دومین کارت زرد مجلس به وزیر ارشاد/ پاسخ علی جنتی:صداوسیما چیزی پخش می کند،من باید جواب بدهم؟

در جلسه علنی امروز مجلس، سوال چند نماینده از وزیر ارشاد مطرح شد.

در ابتدا،گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس قرائت شد.

در این گزارش آمده است:

گزارش کميسيون فرهنگي درخصوص سوال ملي، مهرداد بذرپاش، آقاتهراني، نوباوه وطن، ميرکاظمي و چند نفر ديگر از نمايندگان در کميسيون فرهنگي مطرح شده است.
خلاصه سوال: علت ايجاد محدوديت در آزادي بيان چيست؟ ميرکاظمي در جلسه کميسيون گفته است که وزارت ارشاد محدوديتي براي روزنامه هاي اصولگرا در نقد پرونده کرسنت و مذاکرات هسته اي ايجاد کرده است. همچنين روند صدور مجوز مطبوعات به سوي صدور مجوز مطبوعات ،جنتي در کميسيون گفته است که موضوع کرسنت موضوعي است که در دادگاه لاهه است و شوراي امنيت گفته است که مطبوعات در اين پرونده وارد نشود. در موضوع پرونده هسته اي نيز مطبوعات به صورت کامل به همه اجزاي آن رسيدگي مي کنند.
در ادامه جلسه علي جنتي پشت تريبون رفت تا درباره اين سوال ملي پاسخ دهد. جنتي  گفت: ما در کميسيون هم با نمايندگان سوال کننده بحث کرديم. سوال دو قسمت دارد. يکي اينکه در اين دوره آزادي مطبوعات محدود شده يا نه؟ من فکر مي کنم که بسياري از دوستان اشکالشان متقابل است چراکه برخي مي گويند که در اين دوره بيش از اندازه آزادي داده است. البته ملاک ما قانون اساسي است که آزادي بيان را مطرح کرده است به جز در مواردي که مخل به امنيت نظام يا مباني اسلامي باشد. آنچه که در اين سوال مطرح شده ايتن است که برخي از نمايندگان برخي چيزها را در روزنامه ها مي آورند. اين ها چيزي است که به صورت منظم رسيدگي مي شود. فقط يک نکته ابهام وجود داشت که در هيئت نظارت بر مطبوعات اگر توهين به مقامات بشود و مقامات رهبر معظم انقلاب و روساي قواست. اما از مجلس کتبا استفسار شود که مقامات را تفسير کنند. من فکر مي کنم در آزادي مطبوعات مسئله اي نداريم. مطبوعات آزاد هستند، مي بينيد که روزنامه هاي مخالف و موافق دولت هرچه مي خواهند مي نويسند. در مورد مذاکرات هسته اي همه چيز در روزنامه ها ذکر مي شود. روزنامه ها هرکدام گرايش خاصي دارند و مسئولان هم هر کدامشان يک بخشش را بزرگ مي کنند. همه اين ها در روزنامه ها و مطبوعات مي آيد. در اين مسئله جاي ترديد نيست.

وی افزود:
بحث ديگر مربوط به پرونده کرسنت است که مربوط به قراردادي بوده است که گاز به امارات صادر کنيم. الان اين پرونده در لاهه مطرح است ومدعی هستن ايران  محکوم به پرداخت بيش از 13 ميليارد دلار است. آنها به دنبال گرفتن خسارت ها هستند. بر اين اساس شوراي عالي امنيت ملي تصويب کرد که نه مقامات حق دارند که درباره کرسنت حرف بزنند و نه مطبوعات حق دارند و بايد اين مسئله روال طبيعي حقوقي خود را طي کند. در موردي که آقايان سوال کننده اين مورد است. مصوبات شوراي عالي امنيت ملي بر اساس قانون اساسي براي همه الزام آور است. همچنين بر اساس قانون مطبوعات مصوب خود نمايندگان مصوبات شوراي عالي امنيت ملي لازم التباع است. آنچه که مطرح است همان مصوبه شوراي عالي امنيت ملي است. هيچ مورد ديگري هم در اين زمينه نبوده است . اين هم بر اساس قانون عمل مي شود.

در ادامه جلسه،میرکاظمی عضو کمیسیون انرژی به عنوان یک سوال کننده گفت:

سوال اصلي من مربوط به برخورد دوگانه است. يک عده در تنگنا هستند يک عده باز هستند. توضيح اين سوال اين است. مدت زيادي از دولت نگذشته بود که شاهد فشار بر رسانه هاي اصولگرا شده ايم. يک رفتار دوگانه است. اصل 24 قانون اساسي نشريات را در آزادي بيان آزاد گذاشته است. آنچه که شما انجام مي دهيد حاکي از رفتار دوگانه درباره منتقدان دولت است. در دولت يازده آزادي بيان آري ولي آزادي بعد از بيان وجود ندارد. شما وزير ارشاد کابينه هستيد. شما بايد پاسخگو باشد. اما در جلسه دانشجويي حاضر به پذيرش دانشجويان منتقد نداريد. بيشترين نيروهاي امنيتي در اين دولت جمع هستند. کساني که بولتن هاي تخريبي را خدمت رئيس جمهور مي دهند و باعث شده اند که ايشان بدترين انتقادها را به منتقدان به کار بردند. کار به جايي رسيده که رهبري به دولت گفته اند که دولت به منتقدان توهين نکند. چرا برخورد دوگانه با مصوبه شوراي عالي امنيت ملي است. کرسنت يک پرونده کثيف است. آيا شما همه مصوبات شوراي عالي امنيت ملي را برگزار مي کنيد. چرا روزنامه وطن امروز بايد براي پرداختن به رژيم کودک کش سعودي دوباربه دادگاه برود. چه ارتقايي به گذرنامه داده ايد؟ چراراه انتقاد از مذاکرات ژنو را بسته ايد؟ مصوبه شوراي امنيت بعد از تاييد رهبري براي همه لازم الاجرا بوده است. بيشترين فشار به صدا و سيما در اين دولت وجود داشته است. لرنامه پايش با فشار دولت محدود شد. حتي 20 و 30 هم محدود شده است. شما در انتخاب نمايندگاني که به برنامه هاي اقتصادي دعوت مي شوند با فشار اعمال نظر مي کنيد؟ برنامه ثريا را دو ماه تعطيل کرديد. کدام قانون به شما اجازه دخالت در صدا وئ سيما را داده است؟ در سالگرد شهيد تهراني مقدم چرا اجازه پخش دستاوردهاي او را نداديد؟ آيا چيزي از صدا و سيما باقي مي ماند. روزنامه ها و رسانه هاي مورد حمايت شما که از يارانه بالايي برخوردارند از تعرض به خانواده شهدا هم کوتاهي نکردند. روزنامه هاي حامي دولت چه توهين هايي که به پدر شهيد احمدي روشن نکردند. الفاظ و عباراتي را عليه مجلس به کار مي برند که نمونه آن ديده نشده است. در شهرستان ها رسانه ها عليه نمايندگان منتقد دولت هرکاري مي کنند. تخريب از انحصار طلبي عده اي است که توان رسيدگي به مطالبات مردم را ندارد. کدام قانون اجازه به معاون اول داده است که در مجلس دخالت کند.شما دعا کنيد تا اخر اين دولت بمانيد مجلس و دولت آينده پيشکش. اگر در دولت قبل اين اتفاقات مي افتاد روزنامه هاي زنجيره اي سينه چاک نمي شدند.

پاسخ دوباره وزیر ارشاد

جنتی مجددا پشت تریبون قرار گرفت و گفت:
سوالي که در اينجا مطرح مي شود بايد از وظايف بنده باشد. بنده مسئول مطبوعاتم. اگرچه مسئوليت مطبوعات هم با شوراي نظارت بر مطبوعات است که ما هم در آنجا يک راي داریم. اما طبق قانون اساسي وزير مسئول پاسخگويي است. در مورد حذف دانشجويان منتقد اين چه ربطي به من دارد؟ اظهارات آقاي رئيس جمهور به من چه ربطي دارد؟ در برنامه 8 و 30 يا شبکه 6 اتفاقي افتاده که من مسئول صدا و سيما نيستم. صدا و سيما هم مستقل است و ربطي به دولت ندارند. من فکر مي کنم که مطالبي که درباره معاون اول گفتيد به من ربطي ندارد. اين مسائل ربطي به مطبوعات و وزارت فرهنگ ندارد. گفتيد که ما برخورد دوکانه با مطبوعات داريم. ما حدود 2000 مجوز مطبوعات و نشريات الکترونيک داديم. در همه دوره هاي قبل 5000 تا بوده است. هرکسي آمده درخواست داده مجوز گرفته است. در باره حمايت هاي مالي ما در اين دوره آمده ايم شاخص هايي را مشخص کرديم که بر اساس اين شاخص ها يارانه گرفتند. هر نشريه اي مي داند که چقدر يارانه گرفته است. در هيچ دوره اي در تاريخ جمهوري اسلامي تا الآن مانند الان شفاف بوده است. در مورد مصوبات شوراي عالي امنيت ملي ، مصوبه به تاييد رهبري رسيده است و از سوي ايشان به شوراي تفويض شده است. مصوبات براي همه الزام آور است. پرونده کرسنت مشکلات زيادي دارد و احيانا  رشوه هايي داده است. به هرحال الان اگر ما کوتاهي کنيم که  به ايران ضرر مي خورد. شوراي عالي امنيت ملي گفته است سکوت کنند. در مورد روزنامه ها هم سوال تناقض دارد. مي گويند مطبوعات اصولگرا نمي توانند مسايلشان را بنويسند. ما طبق قانون عمل مي کنيم. هر کسي امروز مطبوعات را نگاه مي کند مي بيند مطبوعات اصولگرا و مخالف دولت هرچه دلشان مي خواهد مي نويسند در مورد مذاکرات هم ما هيچ مصوبه اي در شوراي عالي امنيت ملي ندارد. در مورد آزادي مطبوعات ما قانون را رعايت مي کنيم.

پاسخ عضو کمیسیون انرژی به وزیر ارشاد

میرکاظمی مجددا اظهار داشت:حرف من درباره برخورد دوگانه است. چرا درباره سران فتنه مصوبه را رعايت نمي کنيد. در گذشته در دولت اسبق توهين به اسلام و امام کردند. به مادر امام زمان اهانت کردند. ترور شخصيت علماي اسلامي کردند. در روزنامه اصلاحات به امام حسين خشونت طلب گفتند . در دوران شما نبايد اينگونه بشود. بحث من شارلي هستم در دولت شما اتفاق افتاد. چه جوابي به مراجع داديد؟ به روزنامه بهار که اهانت به اميرالمومنين کرد شما چه کرديد؟ به سپاه اهانت کردند شما چه کرديد يارانه بيشتر داديد؟ حاميان امر به معروف و نهي از منکر را مسخره کرديد و به صورت گسترده مسئله اسيدپاشي را مطرح کرديد. 160 نماينده به شما تذکر جديد دادند چه اتفاقي افتاد؟ در جريان توهين روزنامه اعتمادکميسيون فرهنگي تذکر جدي به شما داد، شما چه کرديد؟ خوش به حال روزنامه اعتماد. اين ها همه بحث هايي است که در کنار آوازخواني و اکران فيلم ها و ... بوده است. اين ها دغدغه هاي ماست. در مورد هيئت نظارت 7 نفر است که 3 نفر را دولت و سه نفر را نهادهاي ديگر اشغال مي کنند و يک نفر را اصحاب رسانه انتخاب مي کنند. چرا معاون مطبوعاتي شما اين صندلي را اشغال کرده است.

 

نتیجه رای گیری

پس از اظهارات میرکاظمی در مورد سوال، رای گیری و بدون ذکر نتیجه رای، اعلام شد مجلس از پاسخ وزیر قانع نشده و در واقع به وی کارت زرد داده است. به این ترتیب علی جنتی دومین کارت زرد را از مجلس گرفت.

1717

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 424127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سها A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    ای خدا چه کسانی سوال در خصوص مشکلات آزادی بیان می پرسند ای خداااااااااااااااا
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    معنی همدلی با دولت مفهومه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محمدعلی RO ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    محدودیت در آزادی بیانواقعا این سوال از طرف این افراد خجالت آوره.ملت هنوز یادشون نرفته که چطوری روزنامه ها در زمان خودشون بی دلیل دسته دسته توقیف میشدن.اونوقت جلوگیری از نشر اکاذیب براشون میشه محدودیت در آزادی بیان.
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    262 8
    اینا اصلا قرار نیس راضی بشن هدف جیز دیگه ایست
  • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    218 4
    امان از پايداري چيها دارند از ملت به خاطر راي ندادن به كانديداشون انتقام ميگيرند زورشان به رييس جمهور نمي رسد و سوالات بي ربط ميپرسند امان از بقيه نماينده ها كه دنباله رو پايداريها شدند امان امان
    • بی نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
      105 4
      اینها همه نتیجه لوس بازی یک عده هست که با صندوق رای قهر کردند تا آقایون با 10 آرا انتخاب شوند
  • بی نام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    166 2
    حیف که چاپ نمیکنی وگرنه واسه همه حرفای مجلس جواب وجود داره.
  • احمد IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    شركت نكردن مردم در انتخابات امسال مجلس خيانت به كشور است. بايد در انتخابات امسال حضور حداكثري داشت.
  • بی نام RU ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    150 1
    این نماینده ها تو ایران زندگی میکنن؟ بابا ول کنید این حاشیه ها کل جوونا یا بیکارن یا یه کار زیر خط فقر دارن یا اگه این دو حالت نیستن دارن اختلاس میکنن. بعد تو نگرانی که بیست و سی محدود شده؟ نه واقعا دغدغت اینه؟ بعد از وزیر ارشاد میخوای بیست و سی رو مثلا آزاد بزاره؟ اگه عبید زاکانی زنده بود قشنگ ترین طنزش میشد
  • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    118 5
    چرا صدا و سیما نباید زیر نظر وزارت ارشاد باشه که بشه بازخواستش کرد؟؟؟
  • سعید IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    192 4
    فقط مانده بود امثال آقای بذرپاش و دوستان احمدی نژاد مدافع آزادی بیان شوند. واقعا خوشمزه است.
  • رضا IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    147 3
    یه جوری میگن انگار ما دوره قبلی ایران نبودیم
  • فرشاد A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    116 2
    مشکل کشور تو عصر ارتباطات پخش این تصاویر از تلویزیونه یا فساد های پیاپی که رخ میده ؟
  • بی نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    123 2
    نمی دانم این افراد معنی ازادی بیان را چگونه تعبیر می کنند ازادی از دید انها یعنی بتوانند هرچه می خواهند به دروغ در مورد مخالفان خود بگویند و هیچ کس حق دفاع نداشته باشد امیدوارم انتخابات مجلس تکلیف ما با این اقایان نظیر رسایی ،بذرپاش ،اقا تهرانی ،میرکاظمی ،نوباوه ،طلا و حسینیان و... را مشخص کند
  • هومن A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    47 1
    انتخابات مجلس نزدیکه
  • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    56 1
    بابا بندگان خدا راست میگن یادتون رفته در دولت دهم چقدر ازادی بیان بود. میگید نبود برین از اقای رامین بپرسین
  • بی نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    47 1
    وجانا من یادم نمیاد یکبار یکی از این سوالا که از وزرا پرسیده میشه دغدغه ی ما مردم بوده باشه این نماینده ها مگه توی این مملکت زندگی نمیکنن؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    42 1
    این جالبه و به صورت گسترده مسئله اسيدپاشي را مطرح کرديد.
  • بی نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    76 1
    اینا اول بیان پولهایی را که از رحیمی گرفتن را جواب بدند بعد بروند ازوزیرسئوال کنند
  • یک جنوبی A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    64 1
    البته اگه کسی مانند میر کاظمی و حلقه پایداری در مجلس دم از آزادی بیان می زنند منظورشان آزادی بیان برای طیف و دسته ی خودشان هست و الا موضع و دیدگاه آنان درباره آزادی بیان کاملا روشن است. فعلا که سوار خر مراد هستند و دارند برای خودشان هی می کنند و یک خط در میان اعضای کابینه را استنطاق می کنند.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    36 3
    پایداری ها حق آزادی بیان دارن ولی در مورد بقیه آزادی نباید باشه چون جنبه ندارن
  • دوستدار آزادی IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    84 2
    آقای میر کاظمی اگر در دولت قبلی فامیل بازی مرسوم نمی شد خدائی الان تو و بذر پاش چه کاره بودید. آقا جان میدانید اگر آب سر بالا برود چه اتفاقی می افتد. کجای این کشور در دوره زمامداری شما آباد شد. سه هزار میلیارد و .....از اسید پاشی و بدبخت کردن دخترهای مردم نوشتن بد است. خدا وکیلی اندازه یک ثانیه به صورت بچه های خود نگاه کنید و انشالله هیچ وقت برایشان اتفاق نیفتد بعد مقایسه کنید با صورت دخترانی که مورد اسید پاشی قرار گرفتند اگر توانستید شب راحت بخوابید دیگر اعتراض نمی کنید. موفق باشید
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    66 1
    خدایا ببین کیا از آزادی بیان حرف میزنن،واقعا چطور روشون میشه؟؟؟
  • بی نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    80 1
    سوال بود یا جوک من موندم جنتی چه جوری تونسته بدون خنده جواب اینارو بده....