نامه نیوز نوشت:

نزدیکان احمدی نژاد «17 عضوسابق دولت احمدی نژاد از جمله طریقت منفرد، فریدون عباسی، مسعود زریبافان، حمیدرضا حاجی بابایی، کامران دانشجو، کامران باقری لنکرانی» و ... با ریاست «مصطفی محمد نجار» وزیر کشوراش، تحت عنوان «یکتا» به میدان می آیند. جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی عنوانی است که آنان برای حزبی که قرار است تاسیس کنند، انتخاب کرده اند.

آنها می‌گویند که هیچ ارتباطی با احمدی نژاد نداریم و می‌خواهیم مسیر جدایی را طی کنیم، مسیری که در آن جای ندارد. سوالی که در این میان مطرح می‌شود این مسئله است که آیا این حزب تازه تاسیس رابطه با احمدی نژاد نخواهد داشت و بدون او آینده سیاسی خود را شکل خواهد داد یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید کنکاشی در رابطه این افراد با احمدی نژاد داشت. مصطفی محمد نجار که ریاست این حزب تازه تاسیس را در دست دارد، با ثبات ترین وزیر ایران در زمان احمدی نژاد بوده است. او در هر دو کابینه احمدی نژاد حضور داشت. نجار در دولت نهم وزیر دفاع و در دولت دهم به مدت چهارسال عهده دار وزارت مهم کشور بود. وزارتی که در دولت نهم سه وزیر و چند سرپرست را به خود دید. این ثبات نشان می‌دهد که نجار و احمدی نژاد هیچ مشکلی با یکدیگر ندارند و تا کنون وزیر سابق کشور برخلاف دیگر وزرا حرفی علیه احمدی نژاد نزده است. حتی به نظر می‌رسد او نامه معروف وزرای احمدی نژاد علیه معاون اولی مشایی را امضا نکرده است، چون احمدی نژاد تقریبا تمام وزرایی که آن نامه را امضا کرده بودند از کار برکنار کرد. برکناری صفار هرندی و محسنی اژه‌ای حکایت از این معنا دارد.

حمیدرضا حاج بابایی و کامران دانشجو وزرای آموزش و پرورش و علوم دولت دهم نیز همواره از حامیان احمدی نژاد بوده‌اند. هنوز بسیاری از رسانه‌های کشور وقتی می‌خواهند از این دو نام ببرند آنها را وزرای احمدی نژاد و نزدیک به او معرفی می‌کنند و آنها نیز تا کنون در مورد احمدی نژاد سخن منفی را به زبان نیاورده‌اند. حضور چهارساله آنها در دولت نیز نشان می‌دهد که این دو مشکلی با اسفندیار رحیم مشایی ندارند.

طریقت منفرد نیز که بعد از مرضیه وحید دستجردی به وزارت بهداشت رسید تا داستان درگیری‌های رئیس جمهور با اولین وزیر زن جمهوری اسلامی به پایان برسد. طریقت منفرد از جمله وزرایی است که در جلسات ساختمان ولنجک حضور پیدا می‌کند. او این جلسات را دوستانه می‌داند و می‌گوید:« گاهی اوقات دوستان کابینه دولت قبلی جلساتی را برای دیدار با یکدیگر برگزار میکنیم. این جلسات بیشتر مثل یک گردهمایی دوستانه میان وزرای دولت پیشین است.»

فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی نیز همیشه از حامیان احمدی نژاد و دیپلماسی او بوده است و این روزها نیز سرسختانه در مقابل دیپلماسی روحانی و ظریف از آن دفاع می‌کند.

در این میان داستان باقری لنکرانی و مسعود زریبافان کمی با دیگران فرق دارد. لنکرانی که احمدی نژاد زمانی او را هلوی دولت خوانده بود، همیشه از مخالفان حضور مشایی در دولت بوده است و به نظر می‌رسد همین مخالفت‌ها باعث شد تا از کابینه دولت احمدی نژاد پیاده شود. او از طرفداران استراتژی « احمدی نژاد بدون مشایی است».

زریبافان دوستان سابق احمدی نژاد اما علنا شمشیر خود را برای رئیس جمهور سابق از رو کشیده است. رئیس سابق بنیاد شهید در گفت‌وگویی بی پروا در مورد احمدی نژاد گفت:« اصلاً نمی‌دانم کجا است. آقای احمدی‌نژاد ولنجک می‌نشست! حتی اگر نهادی مجانی آنجا (ولنجک) را به احمدی‌نژاد داد او ولنجک‌نشین نبود، یعنی احمدی‌نژاد آن احمدی‌نژاد سابق نیست. آقای احمدی‌نژاد رضایت نمی‌داد و حتی اگر ناچار هم بود تن نمی‌داد که بیاید در ولنجک بنشیند. اصلاً چرا مخالفان مدام از ولنجک نام می‌برند؟ برای اینکه بگویند احمدی‌نژاد ولنجک‌نشین است. این (حضور در خیابان ولنجک) نشان‌دهنده عدول احمدی‌نژاد از بعضی از مواضع گذشته خود است. من روزی آقای احمدی‌نژاد را در جشن عروسی دیدم و گفتم احمدی‌نژاد یعنی همان احمدی‌نژادی که آن کاپشن را می‌پوشید، ما آن احمدی‌نژاد را قبول داریم. احمدی‌نژاد که به زور کاپشنش را درآورد و کت‌وشلوار بپوشد دیگر آن احمدی‌نژاد نیست چرا که احمدی‌نژادی که می‌شناختیم به این چیزها تن نمی‌داد و حاضر نمی‌شد حتی ظاهرش را عوض کند، می‌گفت ما این‌گونه هستیم بگذارید همین‌گونه زندگی کنیم لذا احمدی‌نژاد ولنجک‌نشین دیگر احمدی‌نژاد میدان ۷۲ نیست.»

این سخنان نیز نشان می‌دهد زریبافان، به دنبال رسیدن به احمدی نژاد از جنس احمدی نژاد 84 است. با توجه به این سابقه و حضور افرادی که با خود احمدی نژاد مشکلی ندارند به نظر می‌رسد آنها به دنبال بازکردن فضایی برای ورود دوباره احمدی نژاد به جریان اصول گرایی هستند.

آنگونه که از شواهد پیداست این حزب تازه تاسیس دو هدف اصلی را دنبال می‌کند. آنها ابتدا می‌خواهند جای پای خود را در میان جریان‌های اصول گرایی محکم کنند. تمام این افراد سابقه اصول گرایی دارند و حتی برخی مانند حاج بابایی در جلسات وحدت اصول گرایی شرکت می‌کنند. آنها می‌خواهند نام خود را به عنوان یک حزب نوپا و البته قدرتمند اصول گرایی در میان دیگر جریان‌های راست گرای ایران جا بیندازند و نقش تاثیر گذاری در ساختار وحدت بازی کنند.

این گروه در هدف دوم، به دنبال تطهیر چهره احمدی نژاد است. آنها می‌خواهند پل آتشتی احمدی نژاد و اصول گرایان باشند. معرفی احمدی نژاد بدون مشایی مهم ترین خواسته آنهاست. هدفی که به نظر می‌رسد احمدی نژاد نیز از آن استقبال کند. او در ظاهر نشان داده است که ارتباط خود را با مشایی کم کرده است و همگان می‌دانند که رابطه این دو به همین سادگی‌ها پایانی ندارد اما همین قطع ارتباط در ظاهر هم برای این وزرا یک پیروزی بزرگ محسوب می‌شود.

یکتا را می‌شود زمین بازی جدید احمدی نژاد در زمین اصول گرایی دانست. زمین بازی که ابتدا با انکار رابطه شروع شده است و ممکن است در آینده به کلمه رمز بازگشت احمدی نژاد تبدیل شود.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 424065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =