ولایتی: اجازه بازدید از مراکز نظامی‌مان را نمی‌دهیم

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه به غریبه‌ای اعم از آمریکایی‌ و غیر آمریکایی‌ اجازه نمی‌دهد که از مراکز نظامی حساس کشور بازدید کند.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر ولایتی بعد از ظهر امروز (دوشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با نماینده ویژه‌ دبیر کل سازمان ملل در امور لبنان در جمع خبرنگاران درباره‌ دیدار مقامات آمریکایی با مقامات رژیم صهیونیستی و تاکید آن‌ها بر بازدید از مراکز نظامی ایران گفت: صرف نظر از این که بازدید آمریکایی‌ها از مراکز نظامی جمهوری اسلامی ایران بر اساس دیدگاه بسیار دقیق مقام معظم رهبری ممنوع است به هیچ وجه به غریبه‌ای اعم از آمریکایی‌ها و غیر آمریکایی‌ها اجازه داده نمی‌شود که از مراکز نظامی و حساس جمهوری اسلامی ایران بازدید کنند. حالا آنها هر انگیزه و بهانه‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: این گونه اظهارات برای توجیه کردن داخل آمریکاست. در ایران اجازه داده نمی‌شود که از مراکز نظامی کشور بازدید کنند.

ولایتی در پاسخ به سوال دیگری درباره ی این که چرا طرف مقابل ایران در مذاکرات هسته‌ای قابل اعتماد نیست گفت: باید میان اعضای 1+5 تفکیک قایل شد. برخی کشورها مانند روسیه و چین مواضع خود را اعلام کرده‌اند. به طور مثال وزیر خارجه روسیه اعلام کرده است که نیازی به بازدید از مراکز نظامی وجود ندارد. این حرف نقطه مقابل اظهارات مقامات آمریکایی است.

وی با اشاره به گزارش‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر نبود هیچ نشانه‌ای از انحراف در مسیر کاربرد صلح آمیز از انرژی هسته‌ای گفت: آنها مطمئن هستند اما دنبال بهانه می‌گردند.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری با اشاره به فشارهای مالی از اول انقلاب تاکنون علیه ملت ایران گفت: مردم ما آموخته‌اند که چگونه با وجود تحریم‌ها زندگی کنند و می‌دانند که کشورهای دیگر از برخی از کشورهای غربی تبعیت نمی‌کنند. هر چه زمان می‌گذرد نقش تحریم‌های اقتصادی با مقاومت مردم و تدبیر مقام معظم رهبری و نظام جمهوری اسلامی کم‌رنگ‌تر می‌شود.

همچنین وی در ادامه با اشاره به دیدار دو جانبه خود با سیگریدکاگ، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور لبنان گفت: در این دیدار نماینده سازمان ملل درباره‌ حضور بیش از دو میلیون آواره سوری و لبنان و وضعیت سوریه کشوری که تروریست‌ها علیه دولت می‌جنگند و امکان نفوذ مشکلات سوریه به داخل لبنان، اظهار نگرانی کردند.

ولایتی افزود: در پاسخ به نگرانی نماینده سازمان ملل توصیه کردم که این وظیفه‌ سازمان ملل است که به مردم لبنان در یک کشور کوچک بدون نبود امکانات معدنی و غیره کمک کنند. همچنین در این دیدار درباره وضعیت کشورهای منطقه از جمله عراق و سوریه گفت‌وگو شد. نماینده سازمان ملل در امور لبنان نیز در این دیدار مخالفت این سازمان را با هرگونه حرکت مسلحانه توسط گروههای معارض اعلام کردند.

ولایتی گفت: من در این دیدار تاکید کردم که باید از حکومت‌های قانونی کشورها حمایت کرد و هرگونه کمک و حمایت مالی و اقتصادی برخی از کشورها از تروریست‌ها باید توسط سازمان ملل منع شود زیرا سازمان ملل حافظ قانونی صلح است.

ولایتی همچنین در دیدار با نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در تهران، با اشاره به اهمیت بالای لبنان در منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران روابط بسیار خوبی با این کشور دارد و خواهد داشت. مردم لبنان در جهان عرب دارای جایگاه ویژه هستند و فرهنگ غنی و فرهیخته‌ای دارند. در لبنان گروهها و تفکرات مختلف در کنار هم در صلح و آرامش زندگی می‌کنند. مهمترین مشکل لبنان انتخاب رئیس‌جمهور است که می‌توان آن را با درایت مردم و مسئولان برطرف کرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ فعالیت‌های سازمان ملل می‌تواند در این مسیر مفید باشد و صلح لبنان می‌تواند برای همه منطقه منفعت ساز باشد. همچنین نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور لبنان گفت:‌ وضعیت لبنان بسیار پیچیده است . باید درباره‌ی وضعیت سوریه و لبنان دو کشور همسایه تصمیمات مهمی اتخاذ شود.

17220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =