روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز تندترین انتقادها را متوجه تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا کرده و نوشته است آنها از همه بی عرضه تر و ضعیف تر بوده اند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز که از مخالفان مذاکره با ایران و خواهان اعمال فشار بیشتر و تحمیل تحریم های فلج کننده علیه ایران است تیتر مطلب خود را اینگونه انتخاب کرده است: " بی عرضه ترین مذاکره کنندگان ـ اوباما و کری ایران را مطمئن کرده اند که به سلاح هسته ای دست می یابد.

نویسنده این تحلیل برای اثبات ادعای خود به انتقاد تند نیویورک تایمز از تیم مذاکره کننده استناد کرده و این سوال را مطرح کرده است که آیا فکر می کردید زمانی روزنامه نیویورک تایمز از هیلاری رودهام کلینتون و باراک اوباما خسته شود؟

روزنامه نیویورک تایمز از جزم اندیش ترین روزنامه های لیبرال در آمریکا، اخیرا دو بار و با عباراتی بسیار انتقادی از این دو دوست سابق خود گزارش هایی داده است.

اولین انتقاد این روزنامه از کلینتون بود که در اواخر ماه آوریل، جزئیاتی از کتاب پیتر شوایتزر  را با عنوان «پول های کلینتون» منتشر کرد که در آن اسنادی را نشان می داد که میان میلیون ها دلاری که به بنیاد کلینتون و شخص بیل کلینتون سرازیر می شود و نقش کلیدی وزارت خارجه (آمریکا) در تصویب توافقنامه هایی که در نتیجه آن روسیه، بخش قابل ملاحظه ای از سهام معادن اورانیوم در آمریکا را به دست آورد، ارتباط وجود دارد.

اما دومین مقاله انتقادی در این روزنامه در چهارم ژوئن منتشر شد که در آن روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد با وجود اطمینان های باراک اوباما، رئیس جمهور و جان کری، وزیر خارجه آمریکا، ایران در هجده ماه گذشته ذخایر اورانیوم غنی شده خود را افزایش داده است.

واشنگتن تایمز در ادامه نوشته است : با توجه به واقعیت های مذاکرات، غیر ممکن است که بفهمیم توافق با ایران چه منفعت احتمالی برای امنیت ملی آمریکا و یا دیگر متحدان ما به ویژه اسرائیل که ایران موجودیت آن را تهدید می کند خواهد داشت.

حقایقی درباره چارچوب  مذاکرات که چندین سال در جریان است، مشخص شده است. توافق موقت که در نوامبر 2013 به تصویب رسید، بر این فرض بود که غنی سازی اورانیوم توسط ایران را بلوکه کند و از نصب سانتریفیوژهای جدید هسته ای جلوگیری کند و کار تولید پلوتونیوم و رآکتور آب سنگین را متوقف کند. اما آن طور که روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده است، در حال حاضر، ما می دانیم که آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل می گوید که تهیه اورانیوم غنی شده در این مدت نه تنها متوقف نشده یا کاهش نیافته است، بلکه افزایش هم پیدا کرده است.

این روزنامه نوشته است ما تازه فهمیده ایم  جان کری تا چه حد مطیع خواسته های ایران است.چرا که منابع خبری ایرانی فاش کرده اند که محمدجواد ظریف در مذاکرات سر جان کری فریاد می زند و رهبر معظم ایران از او خواسته است دیگر این کار را نکند.

این روزنامه با اشاره به موضع مستحکم رهبر معظم انقلاب مبنی بر ممنوع بودن نظارت از مراکز نظامی ایران نوشته است: به همین دلیل هیچ یک از اعضای تیم مذاکره کننده آمریکایی چه برسد به وزیر خارجه آمریکا نباید به مذاکرات ادامه دهند اما کری با پای شکسته یا نشکسته و اوباما، بی کفایت ترین تیم مذاکره کننده را تشکیل داده اند.

این روزنامه سپس به درز اطلاعاتی درباره توان موشکی و نظامی ایران اشاره کرده و گفته است : بدتر از این ها این است که ایران روز به روز قوی تر می شود و  گزارش اخیر درز پیدا کرده پنتاگون درباره قدرت نظامی ایران می گوید  از زمان توافق موقت در نوامبر 2013، ایران استراتژی های نظامی و امنیتی خود را در سال گذشته تغییر نداده است.

این گزارش می گوید ایران به توسعه موشک های بالستیک خود برای مقابله با تهدیدات احتمالی آمریکا و برخی از متحدانش نظیر اسرائیل ادامه می دهد.

واشنگتن تایمز سپس ناراحتی خود را از اینکه موضوع موشک های ایران در مذاکرات مطرح نشده اینگونه بیان داشته است: موشک های بالستیک ایران که دارای ظرفیت هسته ای هستند، حتی در مذاکرات اوباما و کری نیز جای نمی گیرند. آنها در خارج از موضوع هر توافق احتمالی هستند.

49261

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    4 0
    چطوره پس وقتي خود امريكايي ها اقرار به ضعف تيم مذاكره كننده شون در برابر تيم ايران مي كنند و به عبارت ديگه پايداري و موضع محكم تيم ما رو بيان مي كنند باز يه عده داخل كشور كاسه داغتر از اش و دايه مهربانتر از مادر ميشن؟
  • بی نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    3 0
    خیلی ممنون از لینک به مطلب اصلی ...
  • بی نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    شمام رفتین سراغ عجب نشریه ای.... بابا واشینگتن تایمز رو در آمریکا هم داخل آدم حساب نمی کنن از بس زرد و صهونیستیه..
  • بی نام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    جالبه که کیهانی ها هم همین را برای تیم ما می گویند