ناگفته‌های بعیدی نژاد از ژنو: تلفن قائم مقام جان کری، همه را به هیجان آورد

تلفن موبایل یکی از دوستان زنگ زد. ویلیام برنز قائم مقام کری بود. او که مشخص بود در همان اتاق کری میباشد، خواهش کرد که پیشنهاد جدیدی از سوی آقای کری به دکتر ظریف منتقل شود.

به گزارش خبرآنلاین، خلاصه بالا بخشی از ناگفته های حمید بعیدی نژاد رئیس تیم مذاکره کننده هسته ایی است که امروز در صفحه اینستاگرام شخصی خود نگاشته است. بعیدی نژاد خاطرات آن شب تاریخی ژنو را می نویسد و می گوید این تلفن همه را به وجد آورد، آمریکا کوتاه نمی آمد، اما ناگهان ویلیام برنز تماس گرفت و گفت جان کری پیشنهاد تازه ایی دارد پیشنهادی که منجر به یک شب تاریخی همان تفاهم نامه ژنو شد.

مشروح خاطرات بعیدی نژاد را از نظر می گذرانید:


آن روز يكي از روزهاي طولاني مذاكرات ما بود، روزي كه خيلي زود از خواب بلند شده بوديم و بدون توقف تا آن ساعت يعني دو و نيم صبح آنروز بيدار بوديم. يكسره جلسات و رفت و آمد و گفتگوها ادامه داشت. بله بامداد ٢٤ نوامبر ٢٠١٣ مطابق با سوم آذرماه ١٣٩٢ در ژنو. از بخصوص غروب آن روز مذاكرات وارد مرحله نهايي شده بود، چون بعد از سه ماه مذاكره فشرده حالا اختلافات به تعداد انگشتان يك دست محدود شده بود. غروب جلسه وزيران ايران و ١+٥ برگزار شد كه توافقي به دست نيامد و بعد از آن وزيران بعضي تك تك و يا بعضي مثل وزيران چين و روسيه دو تايي به ديدن دكتر ظريف آمدند و توصيه كردند كه در اين مرحله آخر ايشان به فرمولهاي پيشنهادي طرف ١+٥ رضايت بدهند.

آن لحظه عقربه هاي ساعت ٢/٤٠ صبح را نشان مي داد و آمريكاييها نيز از مواضع خود كوتاه نمي آمدند. حالا اختلافات به دو عبارت كوتاه در يك جمله مهم محدود شده بود كه ناظر بر مهمترين بحث يعني شناسايي روشن غني سازي براي كشورمان از سوي همه اعضاي ١+٥ مربوط ميشد، كاري كه بخاطر آن كشورمان مورد بيشترين فشار و محدوديت قرار گرفته و شش قطعنامه تحريم توسط شوراي امنيت و كلي مقررات تحريم يكجانبه توسط آمريكا و اتحاديه اروپا عليه ما تصويب شده بود. اما هيچ چيز قابل پيش بيني نبود و بخاطر اهميتي كه موضوع براي هر دو طرف داشت راه حل آن هنوز هم بسيار مشكل بنظر مي رسيد.

اما گفتگوها در راهروها ادامه داشت و آقاي عراقچي و روانچي كماكان با برخي از معاونين سياسي و از جمله خانم شرمن در تماس بودند. از خانم اشتون ديگر كاري ساخته نبود و او منتظر آخرين تماسهاي سياسي بود.رد و بدل كردن آخرين نتايج مذاكرات و مشورتها با دكتر ظريف ادامه داشت كه تلفن موبايل يكي از دوستان زنگ زد. ويليام برنز قائم مقام كري بود. او كه مشخص بود در همان اتاق كري ميباشد، خواهش كرد كه پيشنهاد جديدي از سوي آقاي كري به دكتر ظريف منتقل شود.

 آن پيشنهاد آغاز يكسري بحثهاي جديد از پشت تلفن گرديد كه حول و حوش عبارت بنديهاي مختلفي براي حل مشكل همان بند خيلي مهم بود. نفسها در سينه حبس بود و دكتر ظريف با قاطعيت جمله بنديهاي جديدي را روي متن توافق مينوشت و آنها را بالا و پايين ميكرد. يكباره برنز پاي تلفن گفت كه اگر اين جمله آخري بتواند به نحو ديگري نوشته شود ما هم مبناي آنرا ميتوانيم بپذيريم. اين صحبت برنز هيجان جديدي بين همه ايجاد كرد، چشم انداز اميد به تفاهم حالا براي همه نمايان شد. در اين فضا عبارتي كه محور مشخص مذاكرات بود و چندين بار تغيير كرده بود با كم و زياد كردن مختصري كامل شد و متن مورد توافق قرار گرفت.

باور نكردني بود. هيجان در اتاق به اوج رسيد. برق شادماني در چشم ها پرتو افكن شد و لبخند رضايت بر صورت همگان نمايان شد. با توافق دو طرف عمده يعني ايران و آمريكا در خصوص موضوع ، چند دقيقه نگذشت كه خبر حصول توافق تمام هتل در ژنو را به حركت و هيجان در آورد. و هنوز لحظاتي نگذشته بود كه شبكه هاي عمده خبري جهان برنامه هاي خود را قطع و اين خبر خيلي فوري روي تمامي آنتن هاي خبري مخابره شد كه بر اساس اخبار رسيده ايران و كشورهاي ١+٥ بر روي متن تفاهم ژنو توافق كرده اند و جلسه رسمي وزراي خارجه براي تاييد نهايي متن تا لحظاتي ديگر در مقر سازمان ملل متحد در ژنو برگزار ميگردد.

 از همكاران تشريفات خبر آوردند كه جلسه مشترك وزرا و خانم اشتون ساعت ٣/٤٥ بامداد يعني حدود نيمساعت ديگر در سازمان ملل برگزار خواهد شد. همه براي آماده شدن سريع از اتاق دكتر ظريف خارج شديم تا آماده شويم. حدود نيمساعت بعد همه از هتل به سمت سازمان ملل حركت كرديم. خيابانها در نيمه شب كاملا خلوت بود و كسي در خيابان ديده نميشد. كارمندان حفاظتي و روابط عمومي سازمان ملل كه نيمه شب از خواب بلند شده بودند سريعا سر پستهايشان حاضر شده بودند. خيابانهاي تاريك شهر و سپس محوطه كاملا خلوت سازمان ملل را سريع پشت سر گذاشتيم. آنچه من در آن لحظه در تصور خود مرور ميكردم آن بود كه با توجه به دير وقت بودن زمان برگزاري جلسه مطبوعاتي ،و آنكه حالا ديگر ساعت ٤ صبح شده بود،احتمالا از آنطرف خانم اشتون ومعاونين سياسي كشورهاي ١+٥ در جلسه شركت مي كنند. اما وقتي همگي وارد جلسه شديم واقعا مبهوت شدم. صحنه اي كه هيچگاه با آن حال و هوا فراموشش نخواهم كرد. بله تمامي وزراي امور خارجه شش كشور باضافه خانم اشتون همگي كاملا آماده در جلسه نشسته بودند. واقعا خشكم زد.

ساعت چهارصبح وقتي هيچكس حاضر نيست از خوابش بگذرد وزيران خارجه شش قدرت جهاني در جلسه اي كه قرار نبود بحثي هم صورت بگيره و فقط اعلام رسمي تفاهم و يك مصاحبه مطبوعاتي مشترك بين خانم اشتون و دكتر ظريف بود، همه عمد داشتند كه باشند و حضور رسمي كشورشان در اين سطح بالاي سياسي را به دنيا اعلام كنند.چند لحظه اي نگذشته بود كه با تكميل شدن حضور همه وزرا مسؤول رسانه اي جلسه اعلام كرد چون اعلام ناگهاني توافق باعث شده است كه امكان آمادگي از پيش همه خبرنگاران با تجهيزات لازم خود در جلسه فراهم نشود، حدود نيمساعتي طول مي كشد تا اين ترتيبات بطول انجامد، و لذا ضمن عذر خواهي همه را دعوت به صبر و حوصله نمود. اين نيمساعت به نقل حرف و حديث هاي دوجانبه و چندجانبه خاطرات سپري شد تا خبرنگاران حاضر شدند.

با آمدن خبرنگاران عكس و فيلمبرداري آغاز و بعد هم مصاحبه مطبوعاتي و بعد هم دست دادن وزرا با يكديگر انجام گرفت. لحظات عجيبي بود كه باور آن سه ماه پيش از آن امكان نداشت، ولي اين تفاهم نشان داد كه با تلاش و درك متقابل مي توان روند امور را اصلاح كرد. همه اين روز را واقعه اي مهم دانستند. روزي كه ايران با تعهد و اعلام صريح محكوميت سلاح هسته اي و تعليق موقت توليد سوخت بيست درصد كه نيازي به آن نداشت و برخي شفافيت ها،حقوق هسته اي خود بويژه تداوم غني سازي را تثبيت و ضمن متوقف نمودن روند افزايش تحريمها، برخي امتيازات مهمي براي گشايش هايي در حوزه هاي مالي و اقتصادي دريافت ميكرد.

حدود ساعت شش صبح بود كه به هتل برگشتيم. در راه برگشت دكتر ظريف به من گفتند كار ترجمه فارسي متن تفاهم ژنو را با دقت كامل در اسرع وقت ادامه دهيد و براي استفاده رسانه هاي مختلف در تهران آنرا هر چه زودتر تكميل كنيد.
البته كار كردن در آن ساعات سخت بود ولي اهميت كار آنقدر زياد بود كه هر طور شده ميبايد ترجمه با دقت و سرعت انجام ميشد. براي سرعت از دونفر از همكاران در نمايندگي ژنو كه از بهترين متخصصان حقوقي و بين المللي بودند براي ترجمه كمك خواستيم كه لطف كردند و ضمن تهيه كامپيوتر و امكانات لازم با طيب خاطر به هتل آمدند. عملا كار از ساعت هفت صبح شروع شد. حالا همه براي استراحت به اتاقهايشان رفته بودند و محيط خيلي آرام بود و آرامش كاملي بر همه جا حاكم بود.

 كار را شروع كرديم و با دقت و وسواس جمله به جمله پيش مي رفتيم و هر جمله را بعد از چند بار نوشتن و ويرايش تكميل ميكرديم. اين كار بدون وقفه تا ساعت يازده صبح ادامه يافت. پرينتي از متن گرفتم و به اتاق دكتر ظريف رفتم. ايشان در آن لحظه تك و تنها در اتاقشان پشت كامپيوترشان مشغول مرور اخبار و تحولات بين المللي بودند. متن را كه به ايشان دادم تشكر كردند و گفتند ديگه برو يك استراحتي بكن چون پرواز ساعت حدود يك بعدازظهر است، من متن را نگاه ميكنم و بقيه كار را خودم با دوستان پيگيري ميكنم.

آرامشي كه در آن لحظه در شخصيت ايشان ديدم، به من هم خيلي حس لذت بخشي داد و خيالم را از بقيه كار راحت كرد. توانستم آن روز يكساعتي استراحت كنم و بعد براي رفتن به فرودگاه آماده شديم. بله آنروز لحظاتي داشتيم كه همه لحظات آن خيلي خاطره انگيز بود. آن لحظات هميشه با ماست و تنها در اينجا خواستم بخشي از زيبايي آن لحظات آنرا با شما هم در ميان گذاشته باشم. بهرحال با هر تفسيري كه به آن روز بخواهيد نگاه كنيد بايد اذعان كنيم كه روز سوم آذرماه ١٣٩٢، روز مهمي در تاريخ سياسي ايران عزيزمان محسوب می شود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    1 1
    مجيد جان توافق ژنو رو ميگه دلبندم لوزان كه اصلا توافقي نكرديم به قول جوادمون
  • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    2 2
    دنیا شده جنگل..اسراییل کلاهک های هسته اییش آمادس اما حاضر نیست ان پی تی رو امضا کنه بعد ما برا حل تردید ها ده سال دستمون بنده..
  • حمید A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    2 1
    بعد یه عده دلواپس بدون هیچ گذشته قابل توجهی این همه زحمت رو نادیده میگیرند و بدون هیچ راه حل مشخصی فقط گیر می دهند و فقط توجه به داخل,اخه بدون سرمایه گذاری چطوری میشه,چرا تو دوره نفت صد و چهل دلاری این حرفا رو نمیزدید؟
  • محمود ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    15 3
    اين نامها در تاريخ ايران دركنار نامهايي مثل امير كبير محمدمصدق و...ثبت خواهدشد محمدجوادظريف ،تخت روان چي،بعيدي نژاد
  • بدون نام ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    5 1
    چقدر كار براي وطن لذتبخشه و دلپذيرتر از ان به نتيجه رسيدن اين كار هست خيلي اميدوارم به اين تيم مذاكره كننده چون هم منافع ملت و هم منافع نظام رو مد نظر دارند و هركدوم از اينها نباشه ما ضرر كرديم به قوت به كارتون ادامه بدين چون خداوند از نيات شما اگاهست و كمكتان مي كنه
  • علی A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    8 1
    زنده باد دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده ی هسته ای ایران عزیز
  • یک ایرانی IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    4 1
    درود و سپاس بی پایان یک هموطن خود را در حالی که اشک شوق بر رخسار دارد بپذیرید.
  • محمد A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    3 1
    انشاالله تا چند روز دیگه این موفقیت و پیروزی تکمیل میشه و همه به جشن و پایکوبی میپردازیم.البته به کوری چشم تمامی بدخواهان مردم عزیز ایران چه خارجی چه داخلی.
  • کریم IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    4 0
    کسانی که برای ارامش مردم تلاش میکنند کارشان عبادتی بزرگ است
  • بی نام A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    2 1
    خسته نباشید
  • بی نام A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    6 1
    پیروزی عقلانیت بین المللی بر احساسات ما هم خسته نباشید عرض می کنیم خدا قوت
  • بی نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    1 1
    مچکریم بابت زحماات بی اندازتون، به امید روزهای روشن برای ایران وایرانی
  • بی نام IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    2 1
    خسته نباشین فرزندان ایران
  • بی نام A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    3 1
    ایران به داشتن افراده دیپلماتیکی مانند شما افتخار می کند
  • بی نام A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    4 2
    کاری به هیچی ندارم ولی انصافا کری خیلی مردهخیلی داره تلاش میکنه کار بالاخره به نتیجه برسه.
  • بی نام A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    4 4
    خوب که چی،حالا دستاورد این همه هیجان چی بود.
  • بی نام RO ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    12 1
    جناب آقای زنگنه وزیر محترم نفت لطفا به سوختن گازهای همراه و کاندیسیت توجه فرمایید توجه به این موضوع یعنی جلوگیری از سوزندان بیت المال ، برای مثال در حال حاضر روزانه به دلیل سو مدیریت و فقدان واحد شیرین سازی و فراورش و ذخیره سازی.....، 450تن در روز گاز مایع دربالایشگاه ایلام می سوزد. یعنی روزانه سیصد هزار دلار ضرر وزیان به مردم و آلودگی محیط زیست ترا به خدا رسیدگی کنید.با ساخت یک واحد شیرین سازی و یک نیروگاه 100مگاواتی با سرمایه گذار خارجی و برگشت کامل اصل سرمایه ظرف 4 سال با تولید برق و وهمچنین خوارک برای بتروشیمی می توان برای اشتغال و رونق استان ایلام و کشور عزیزمان ،گامی بزرگ برداشت .
  • ملت A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    21 8
    خسته نباشیدبرشمادلاوران عرصه سیاست 26ساعت کارمداوم ایکاش دلواپسان قدروارزش شمارابدانند
  • بی نام A1 ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    3 7
    خیانت را تراژدی کردند اشک آدم در میاد انگار که هر کی ندونه فکر میکنه ما بردیم مردم را چی فرض کردین
  • بی نام A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    4 1
    خدا قوت.خدایی خیلی بی انصافیه که به ظریف بگن خاین ایشون انسانی شریف وبزرگی هستند وخیلی بفکر مردمه بعضیها با این کارهای ظریف منفعتشون بخطر میفته که میگن خاین.خیلی حرفهارو نمیشه گفت
  • بی نام FI ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    3 1
    خسته نباشیدوخداقوت.