جهانگیری:در دوران وفور نعمت نفت بدترین نوع سیاستگذاری‌ها انجام گرفت

معاون اول رییس‌جمهور گفت: برخی سطح اقتصاد مقاومتی را در حد فهم خود پایین آورده و دولت را متهم می‌کنند که دنبال اقتصاد مقاومتی نیست اما سهم آنها از اقتصاد مقاومتی، یک اقتصاد سنتی، قدیمی و در حد یک روستاست در حالیکه اقتصاد ایران بزرگ است.

 به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی پالایشگاه‌های میعانات گازی سیراف، اظهار کرد: ایران با جمعیت 80 میلیونی و موقعیت استراتژیک خود می‌تواند یک قطب مهم تولید صنعتی در منطقه باشد و هم نیازهای خود را رفع کند و هم نیازهای منطقه را.

وی همچنین خاطرنشان کرد: مهمترین شاخص توسعه در ایران، بخش نفت و گاز است. ما منابع خوبی در زمینه نفت و گاز داریم و اگر این منابع را توسعه دهیم و منابع درآمدی آنها را به خوبی مدیریت کنیم می‌توانیم شاهد تحول جدی در اقتصاد کشور باشیم اما تجربه تاریخی نشان داده که ما از منابع نفتی استفاده خوبی نکرده‌ایم. در دوران وفور نعمت نفت بدترین نوع سیاستگذاری‌ها انجام گرفت و آثار سوء آن بر زندگی مردم ماندگار شد.

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه اظهار کرد: اکنون این ضعف درونی باید اصلاح شود. ما امیدواریم توانسته باشیم مدیریت صحیحی بر منابع نفتی محدود کشور داشته باشیم. در سال 90 درآمد نفت و گاز کشور 118 میلیارد دلار بود اما امسال حدود 50 میلیارد دلار است. ما باید این منابع محدود را به خوبی مدیریت کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه صنعت نفت سایر رشته‌های صنعتی کشور را به دنبال خود می‌کشاند، گفت: ما امیدواریم در این سال‌ها شاهد تحول در صنعت نفت کشور باشیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ضرورت سرمایه گذاری در کشور گفت: ما در کشور چند میلیون جوان تحصیلکرده جویای کار داریم، بنابراین باید در سرمایه‌گذاری از این نیروها استفاده کنیم و از سویی بخش خصوصی باید احساس کند که نظام مدیریت دولتی کشور بسترساز حضور شرکت‌های خصوصی است . اگر این اتفاق بیفتد،‌ سرمایه‌گذرای در کشور انجام می‌شود و اگر تحریم‌ها هم در کشور برداشته شود دسترسی ما به بازارها، سرماه‌ها و فناوری‌های بین‌المللی افزایش می‌یابد. البته ما در یک سال گذشته به رشد سرمایه‌گذاری خوبی هم رسیده‌ایم.

وی در ادامه با بیان این‌که سیاست‌های دولت این است که بخش خصوصی هم وارد سرمایه گذاری شود خاطرنشان کرد: سیستم بانکی کشور مشکل داشته و محدودیت منابع مالی هم زیاد است. ظرفیت درونی کشور خوب است. ما به دنبال اجرای اقتصاد مقاومتی هستیم و می‌خواهیم از ظرفیت‌های درونی کشور استفاده کرده و با دنیا نیز در تعامل باشیم. اقتصاد مقاومتی هم به معنای اتکا به ظرفیت های داخلی کشور با نگاه به بیرون است.

جهانگیری همچنین گفت: دقیق‌ترین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را وزارت نفت اعلام کرده است. که یکی از نمونه‌های آنها ایجاد 8 پالایشگاه در سیراف است. ما با اجرای این طرح خام‌فروشی نکرده و در کشور ارزش افزوده تولید می‌کنیم. از سویی ما بخش خصوصی را نیز به کار گرفته‌ایم و به جای تولید 1 پالایشگاه بزرگ 8 پالایشگاه کوچک ایجاد کرده‌ایم تا بخش خصوصی هم قادر باشد وارد عرصه شود.

وی با انتقاد از نحوه اجرای سیاست‌های اصل 44 در سال‌های گذشته، گفت: در راستای اجرای این اصل بیش از 100 میلیارد دلار از کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌های مهم کشور فروخته شد و پول آن هم گرفته و معلوم نشد که چه شد هیچ کس هم هیچ وقت به آن رسیدگی نمی‌کند. البته امیدواریم پول آن برای پیشرفت کشور هزینه شده باشد. قرار بود بخش خصوصی با اجرای سیاست‌های اصل 44 بتواند کارخانه تولید کند اما این اتفاق نیفتاد. در حالی که اکنون بخش خصوصی وارد عرصه نفت و گاز شده است. ما معتقدیم هرچه مالکیت عمومی گسترش یابد به نفع کشور است.

معاون اول رئیس جمهور همچنین اضافه کرد: منطقه کنگان به اشتغال نیاز داشت بنابراین محل این پالایشگاه‌ها در این منطقه انتخاب شد. از هم اکنون هم به مسأله بازاریابی محصولات تولیدی هم توجه شده است. البته بخش خصوصی هم باید به تعهدات خود پایبند باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وزارت نفت به دلیل مسائل مالی در شرایط دشواری قرار دارد،‌ اظهار کرد: برخی سوء مدیریت‌ها و کارهای ناصحیح وزارت نفت را با محدودیت روبرو کرده است. اما ما به تدبیر دوستان خود در وزارت نفت امید داریم.

جهانگیری در پایان با اشاره به اینکه ما به هیچ کس و هیچ نهادی نفت ندادیم که بفروشد، افزود: هر نهاد یا فردی که در گذشته نفت را فروخته پول آن را باز نگردانده است پس ما تصمیم گرفتیم که نفت فقط توسط شرکت نفت فروخته شود. تمرکز فروش نفت در شرکت ملی نفت یکی از اقدامات خوب وزیر نفت است.

17214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =