۰ نفر
۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵

واحد مرکزی خبر نوشت:

روزنامه گاردین نوشت نتیجه اولیه انتخابات ترکیه ضربه ای به اردوغان و موفقیتی برای کردهای این کشور محسوب می شود.
این روزنامه انگلیسی امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم سایمون تیسدال نوشت در انتخابات عمومی روز یکشنبه در ترکیه که به نوعی سنت شکنی بود پاسخی منفی برای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور و یک موفقیت سیاسی تاریخی برای اقلیت هجده میلیون نفری کردهای ترکیه محسوب می شود که برای اولین بار با یک حزب سیاسی در پارلمان حضور خواهند داشت.

با توجه به نتایج اولیه انتخابات، حزب حاکم عدالت و توسعه که اردوغان به تاسیس آن کمک کرده است نتوانست 276 کرسی لازم را برای کنترل پارلمان به دست بیاورد و این حزب اکثریت را در پارلمان از دست داده است.

این حزب قصد داشت دستکم 330 کرسی را از آن خود کند تا بدین وسیله دولت بتواند یک همه پرسی در مورد ایجاد تغییراتی در قانون اساسی برگزار کند. اردوغان برای افزایش اختیارات رئیس جمهور به این همه پرسی نیاز داشت.
اما نگرانی در مورد کاهش رشد اقتصادی، اشتغال، حقوق شهروندی و عدم پیشرفت در فرایند صلح با کردها با این نگرانی که اردوغان ممکن است به فکر قدرتی مشابه دیکتاتوری باشد افزوده شد و موجب شد وی نتواند به اکثریت کرسی های پارلمان دست یابد.
فرایند صلح که پس از آتش بس سال 2013 با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) آغاز شد ممکن است اکنون پس از بن بست ها و درگیری های پراکنده بار دیگر از سر گرفته شود. اما این بستگی دارد که اردوغان که قدرتمندترین فرد در ساختار سیاسی ترکیه است، با این تغییرات چگونه برخورد کند. وی بازنده خوبی نیست و به شکست عادت ندارد.
شایعاتی پیش از انتخابات منتشر شده بود مبنی بر این که اردوغان قصد دارد دور جدیدی از سرکوب ها را بر ضد روزنامه نگاران و دیگر مخالفانی که در دوران مبارزات انتخاباتی از وی انتقاد کرده اند آغاز کند.
رفتار اردوغان در دوران مبارزات انتخاباتی مناسب نبود زیرا از وی به عنوان رئیس جمهور انتظار می رفت موضع بی طرفانه ای اتخاذ کند اما او به سراسر کشور سفر کرد و در حمایت از حزب عدالت و توسعه تجمع هایی را برگزار کرد. نتیجه انتخابات نیز شبیه مخالفت شخصی با وی بود.
نتایج کنونی نشان می دهد که اردوغان مبارزات انتخاباتی بدی داشته و به همین علت نیز تنبیه شده است. رای دهندگان با رای خود رفتار وی را رد کردند. در نتیجه وی تبدیل به فرد ضعیفی خواهد شد که شهرت و نفوذش به شدت کاهش خواهد یافت.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد LU ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    2 3
    دورانش سر اومده کسی که یاد حریص بشه وقدرت کورش کنه یه روز همین ارتش پیاده دست خالی مردم اونو به زیر میکشه