تکلیف تسهیلاتی که موسسه میزان از سپرده های مردم به پروژه پدیده شاندیز و تسهیلات گیرندگان پرداخت کرده بود معلوم نیست.

مریم یعقوبی

پروژه پدیده شاندیز که این روزها از آن به عنوان عامل اصلی انحلال موسسه میزان یاد می شود بیش از 500 میلیارد تومان به سپرده گذاران میزان بدهکار است اما با توجه به نامعلوم بودن نتیجه رسیدگی به پرونده این شرکت مشخص نیست که بدهی این شرکت چه زمانی به سپرده گذاران میزان بازپرداخت می شود؟

سپرده قانونی 100 میلیارد تومانی موسسه میزان نزد بانک مرکزی کفاف تسویه حساب با سپرده گذاران را نخواهد داشت و از طرفی شناسایی و فروش املاک و دارایی های این موسسه مستلزم طی  پروسه ای چندساله می شود.

از طرفی اکبر کمیجانی در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز، تاکید کرده است « بانک مرکزی و دو لت هیچ تعهدی نسبت به موسسه میزان ندارد. لذا افرادی برای کسب سود بیشتر به اخطارهای بانک مرکزی توجهی نداشته و در موسسه غیرمجاز میزان سپرده‌گذاری کرده‌اند می توانند تنها با شکایت از مسئولین موسسه میزان و از راه قانونی به سرمایه های خود برسند.»
قائم مقام بانک مرکزی تصریح کرده است: «از طریق نقدینگی و بازگشت اقساط مطالبات سپرده‌گذاران خرد این موسسه پرداخت خواهد شد و مابقی سپرده‌گذاران از طریق قانونی باید به دنبال حق و حقوق خود باشند.»

به این ترتیب طبق گفته مسئولان بانک مرکزی بانک صادرات تنها نقش عاملیت را بر عهده دارد و از منابع خود هیچ هزینه‌ای را صرف نخواهد کرد. این بانک تنها به عنوان نماینده بانک مرکزی موظف است که طبق مصوبات هیئت سه نفره مستقر در شعبه مرکزی موسسه میزان، با توزیع 100 میلیارد تومان سپرده قانونی که موسسه میزان نزد بانک مرکزی داشت پاسخگوی سپرده گذاران خرد باشد و کسانی که بدون توجه به اخطارهای مقامات و نهادهای حاکم بر بازار پولی کشور سرمایه گذاری های کلان در این موسسه داشتند تنها باید از طریق مراجع قضایی پیگیر دریافت مطالبات خود از این موسسه باشند.

اما موضوعی که در این بین مغفول مانده زمان و میزان بازگشت تسهیلاتی است که این موسسه از محل سپرده های مردم به وام گیرندگان پرداخت کرده بود.

طبق آخرین صورت های مالی منتهی به اسفند سال 92 که از موسسه میزان در دسترس است در سال 91 این موسسه تنها به مجموعه پدیده شاندیز مبلغی بیش از 325 میلیارد و 783 میلیون تومان تسهیلات داده که این تسهیلات با نرخ 30 درصد و سررسید یک ساله پرداخت شده بود .

در سال 92 شرکت ورشکسته پدیده شاندیز از موسسه اعتباری میزان که در بین سه موسسه دیگر بیشترین تسهیلات را به این پروژه داده بود توانست مبلغی بیش از 545 میلیارد و 790 میلیون تومان تسهیلات دریافت کند. این تسهیلات نیز با نرخ سود 30 درصد و سررسید یک ساله پرداخت شده بود اما پیگیری های خبرنگار خبرآنلاین در مورد اینکه آیا مبلغ 325 میلیاردی تسهیلات سال 91 در پایان دوره سررسید بازپرداخت و تسویه شده است یا اینکه با تسهیلات سال 92 محاسبه شده و استمهال شده است بی نتیجه مانده است.

گفتنی است در بین سه موسسه ای که به این پروژه تسهیلات پرداخت کرده بودند موسسه عسکریه و موسسه منحل شده اعتماد ایرانیان هم بودند که موسسه عسکریه مبلغی بیش از  40 میلیارد تومان در سال 92 با نرخ سود 30 درصد و سررسید یک ساله پرداخت کرده بود.

از طرفی موسسه منحل شده اعتماد ایرانیان نیز در سال 91 مبلغی در حدود 21 میلیارد تومان به این شرکت پرداخت کرده بود که پس از انحلال موسسه اعتماد ایرانیان و واگذاری به بانک قوامین به ازای این مبلغ تعدادی از واحدهای تجاری و اقامتی پروژه شاندیز با تخفیف 40 درصد به بانک قوامین واگذار شد.

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • soheil A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    58 1
    شما امروز برید یه بقالی , ماست فروشی بزنید , اگه فردا از هزار جا واسش پدر و مادر پیدا نشد . بعد یه موسسه مالی با این همه شعبه مسوولیتش رو بانک مرکزی قبول نمیکنه , جالبه
  • احسان A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    34 1
    بعد از 15 سال شد غیر مجازذمتون گرم
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    39 0
    بانک مرکزی چرا بعد از 15 سال تازه یادش افتاده که هیچ تعهدی نسبت به میزان و سپرده گذارانش نداره؟؟؟
    • امین A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
      6 26
      من از 5 سال پیش که پیگیری کردم سایت بانک مرکزی این موسسه را غیر مجاز اعلام کرده بود. اسامی موسسه های زیر نظر بانک مرکزی به طور کامل در سایت های مختلف وجود داره که میزان جزء اینا نبوده
  • غفور IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    23 6
    با سلام مگه میشه وام به پدیده داده باشه بدون اخذ وثیقه ملکی ارزنده شهری . پس حالا وثیقه ها رو بزاره به حراج پول ملت رو بده . اگر هم بدون ضابطه وقانون تسهیلات پرداخت کرده به پدیده یا هر شخص دیگه ، خلاف کرده باید مجازات بشه، مگه غیر از اینه؟
    • بی نام A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
      6 3
      وثیقه رو که الکی نمیذارن اجرا وام گرفته قسطشو میده هرموقع قسط نداد بعد بره بذاره اجرا بفهم ی ذره
    • رضا A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
      7 3
      پدیده تمام اقساطشو سر وقت پرداخت کرده ......قیمت املاک شم چندین هزار میلیارد هست اگه فردا روز بانک مسکن ورشکسته بشه این درسته بیان خونه شمارو حراج بذارن تا چندر غاز خودشون رو بردارن؟؟؟؟ اگه مردم ما باهوش بودن هر کی میرسید بازیشون نمیداد مقصر و تنها عامل ورشکستگی میزان خود سپرده گذارانش هستن نه کس دیگه ای
  • آزاد A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    20 0
    آیا نقش "مقامات و نهادهای حاکم بر بازار پولی کشور" تنها دادن اخطار به سپرده گذاران بود و نباید هیچ برخوردی با این موسسه میشد ؟
  • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    15 4
    هر وقت خاوری پولها را پس داد هر وقت بابک خان و هر وقت مه آفرید و......
  • از مشهد IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    10 4
    همش میگن میزان پس آرمان چه میشه ؟؟؟
  • مالباخته A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    7 0
    اگرمیزان غیرمجاز بود،چگونه بانک مرکزی مجوز تبدیل تعاونی اعتبارمیزان رابه موسسه مالی واعتباری صادر کرد.به نظرمن اصل قضیه چیز دیگری است.هم عملکرداین موسسه وهم بانک مرکزی دراین قضیه بودار است.همیشه همین طور است وقت دادن سپرده های مردم که می رسد همه کنار می کشندوتوپ رادرزمین مردم می اندازند
  • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    3 0
    اگه غیر مجاز بود چرا در سه بانک معتبر صادرات و ملت و ملی حساب های واسطه داشت و تا قبل از داستان پدیده هر مبلغی که مشتری می خواست پرداخت می شد؟ مبلغی از وثیقه میزان قبلا توسط بانک مر کزی آزاد شده و از مبلغ اشاره شده بیشتر بوده. چرا بانک مرکزی این مبلغ را گرقته؟ دلیلش به نظر من محبوبیت این بانک و جذب سرمایه گذاران یکی از دلایل به زمین زدن این موسسه و شاید سایر موسسات در آینده باشه بانک های دولتی از کاهش اعتبارات ورفتن سپرده ها به سمت موسسات دل خوشی ندارن.
  • ali RO ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    2 1
    جناب آقای زنگنه وزیر محترم نفت لطفا به سوختن گازهای همراه و کاندیسیت توجه فرمایید توجه به این موضوع یعنی جلوگیری از سوزندان بیت المال ، برای مثال در حال حاضر روزانه به دلیل سو مدیریت و فقدان واحد شیرین سازی و فراورش و ذخیره سازی.....، 450تن در روز گاز مایع دربالایشگاه ایلام می سوزد. یعنی روزانه سیصد هزار دلار ضرر وزیان به مردم و آلودگی محیط زیست ترا به خدا رسیدگی کنید.
  • عیوری A1 ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    3 6
    انشالله بقیه موسسات ورشکسته را هم تعطیل و پلمپ کنند.
  • بی نام A1 ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    4 1
    سلام.از ده سال پیش با هزار بدبختی و نخوردن و نگشتن و نپوشیدن و سرفه جویی توی میزان پس انداز میکردیم و باهمسرم با کلی امید کار میکردیم دلمون خوش بود که آرم دادگستری به سردر شعباتشه وزیرشم نوشته تحت نظارت بانک مرکزی اما حالا کسی پاسخگو نیست چرا؟ مقصر اصلی بانک مرکزیه اگه مجوز نداشت باید نمیذاشت ادامه بدن
  • صادق IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    7 11
    سلام خانم مریم یعقوبی شما در اون مقامی نیستی که بخوای بگی شرکت ورشکسته پدیده ؟ خانم مریم یعقوبی منتظر شکایت از طرف سهامداران پدیده باشین باید جوابگوی این حرفتون باشین ....شرکت پدیده باید پول سپرده گذاران میزان رو بده ؟ ایشون وام گرفتن و سر موعد داره پرداخت میکنه یعنی الان هر کس از میزان وام گرفته الان باید بیاد تسویه حساب کنه ؟؟؟ منتظر شکایت باشین حرف زیاده برای گفتن
    • بی نام IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
      2 4
      شما خبر داري قسط هاشو پرداخت كرده و مي كنه ؟ اصلا از اين خبر ها نيست و شلوغش نكنيد و يكسال است كه پديده به هيچ تعهدي عمل نكرده جهت اطلاع
  • ناشناس A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    10 4
    اولا شما از کجا میگی در سال ۹۲پدیده ورشکسته بوده؟از کجات در اوردی این حرفو؟اخه انصافم خوب چیزیه پدیده شده گوشت قربونی و خاری تو چشم رسانه های دوزاری مثه شما و اخبار بیست و سی که دیشب حرفای اقای اژها ای رو راجع به پدیده پخش نکرد چون خبرای خوبی داد اما شبکه یک و خبر پخش کردن.واقعا متاسفم برای تمام کسانی که با روح و روان مردم بازی میکنن.....
  • بی نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    3 1
    اقا فک کنم قضیه یه پولشویی بزرگه من که فک میکنم پولاتونو از موسسات مال بکشین بیرون تو خونتون نگه دارین بهتره. دولت گیر سه پیچ داده..
  • شهروند A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    2 1
    دیگه به هیچ چیز اعتمادی نیست نه به تلویزیون، نه به بانک ها، نه به دستگاه ها و سازمان های دولتی… بخش خصوصی که حای خود دارد وقتی میگن این کشور امنیت سرمایه گذاری نداره یعنی این فرداش خودشون خرابه میکنن میان میگن غیر مجاز بوده اگر غیر مجاز بودن جلوش رو نکرفتین