۰ نفر
۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۵
شادی کردها از نتایج انتخابات ترکیه

شامگاه یکشنبه و پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمان ترکیه، کردهای این کشور در شهرهای مختلف از جمله استانبول و دیاربکر به خیابان ها آمده و به پایکوبی پرداختند.

 

 

 

 

صلاح الدین دمیرتاش، یکی از رهبران این حزب پس از اعلام نتایج، این پیروزی را بسیار مهم دانست و گفت: «در طول مبارزات انتخاباتی، حملاتی توسط یک حزب سیاسی علیه ما صورت گرفت، حملاتی که از سوی حزب حاکم با داشتن تمامی امکانات کشوری علیه ما اعمال می شد، با اینحال توانستیم به یک پیروزی فوق العاده دست یابیم و یک موفقیت بزرگ برای کارگران و مردم محروم و مظلوم کسب کنیم. مردمی که همیشه از آزادی، صلح و عدالت پیروی می کنند.»

حزب دموکراتیک خلق که مدافع حقوق کردها در این کشور است، در این انتخابات به ۷۹ کرسی از پارلمان ترکیه دست یافته و ۱۳ درصد از آرا را از آن خود کرده است. این حزب تا پیش از این تنها با ۲۹ نماینده در پارلمان حاضر بود.

در این انتخابات، حزب عدالت و توسعه اکثریت پارلمان را از دست داد. این حزب توانست ۲۵۸ کرسی از پارلمان را از آن خود کند. حزب جمهوریخواه خلق نیز با ۲۵ درصد آرا، ۱۳۲ کرسی پارلمان را به خود اختصاص داده است. حزب راستگرای حرکت ملی، دیگر حزب اقلیت نیز ۸۱ نماینده به مجلس ترکیه فرستاده است.

مجلس ترکیه ۵۵۰ نماینده دارد و با توجه به نتایج اعلام شده، حزب عدالت و توسعه که طی دو دورۀ پیشین، اکثریت این مجلس را در اختیار داشت، مجبور به ائتلاف با دیگر احزاب خواهد بود.

با این نتایج، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه برای اجرای طرح اصلاح قانون اساسی با دشواری روبرو می شود. وی در تلاش است سیستم سیاسی این کشور را از پارلمانی به ریاست جمهوری تغییر دهد. مخالفان رجب طیب اردوغان می گویند اجرای این اصلاحات در قانونی اساسی، به افزایش اختیارات و قدرت رئیس جمهور و سوق دادن این کشور به سوی دیکتاتوری منجر می شود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    37 4
    به عنوان یک ایرانی طرفدار دموکراشی از نتیجه انتخابات کشور همسایه خوشحالم..این قدرت دموکراسی و مردم است که می تواند ترمز سیاستمداران تندرو ، مستبد و بی تدبیر را بکشد...امروز همه دنیا پیام نه مردم ترکیه به دیکتاتوری و تمرکز فسادآور قدرت را شنیدند..درود..به واقع ترکیه از لبه پرتگاه بازگشت آن هم فقط با رای و تدبیر مردم..ضاحبان اصلی کشور.
  • میلاد A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    6 16
    ب نظر من ما همین الان باید توعراق با داعش بجنگیم.ن اینکه منتظر باشیم که داعشیا بیان اینجا.درضمن متاسفانه دولت ایران برای کمک ب دولت عراق زیاد تمایلی نداره
  • zia A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    56 10
    کردها چقدر با حال و شاد هستند. همه جا رقص : البته خیلی نادیده گرفته شده اند. به امید برابری برای تمام ملیت ها و اندیشه ها
  • mahan A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    5 5
    تبریک به تمام کردهای جهان
  • بی نام A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    5 7
    کردها نتیجه مبارزاتشون رو بالاخره گرفتن. خون دادن، ولی حداقل به بخشی از حقوقشون رسیدن. آزادی بدون هزینه نیست.
  • هژار مهابادی A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    4 15
    کردها بیچاره ها با 20میلیون جمعیت در ترکیه نمیدونم چرا سالهاس نتونستن تو مجلس جایگاهی داشته باشنب نظر من کر ها هر وقت سلاحشون بزارن زمین و مث ادم نطق حرکت کنند میتونن بزرگترین قومیت بدون پرچم نباشن