رای دهندگان در ترکیه امروز حرف آخرشان را زدند و به ۱۳ سال حکومت بلامانع حزب عدالت و توسعه پایان دادند.

 

 

 

 

انتخابات پارلمانی ترکیه روز یکشنبه برگزار شد. خبرنگار یورونیوز در تحلیل خود از این انتخابات می گوید: «رای دهندگان در ترکیه امروز حرف آخرشان را زدند و به ۱۳ سال حکومت بلامانع حزب عدالت و توسعه پایان دادند. به نظر می رسد که کشور وارد یک دورۀ گذار شده باشد. حزب عدالت و توسعه ۹ درصد نسبت به انتخابات پیشین کمتر رای آورد و همین امر موجب از دست دادن ۶۸ کرسی برای این حزب در پارلمان شد.

وی در مورد پیروزی احزاب مدافع حقوق کرد و با اشاره به افزایش آرای حزب دموکراتیک خلق می گوید: «برندۀ بزرگ این انتخابات حزب دموکراتیک خلق است که با ۱۳ درصد، نمایندگان بیشتری را به مجلس فرستاد. تنها کردها نبودند که به این حزب رای دادند بلکه تعداد قابل ملاحظه ای از مخالفان دولت نیز به حزب دموکراتیک خلق رای داده اند.»

خبرنگار یورونیوز در آنکارا در مورد پیام رای دهندگان به حزب حاکم و رئیس جمهوری ترکیه می گوید: «آنها در این انتخابات نشان دادند که می خواهند کردها نیز در صحنۀ سیاسی ترکیه ببینند. این انتخابات همچنین مقاومت مردم ترکیه در برابر اقدامات دولت را نشان می دهد. رای دهندگان در این انتخابات به دولت فهماندند که با برنامه های رئیس جمهور برای تغییر نظام سیاسی به سیستم ریاست جمهوری موافق نیستند. مردم ترکیه به سیستم ریاستی نه گفتند و به دولت فهماندند که اکثریت مجلس را به این حزب عدالت و توسعه ندادند چرا که نمی خواهند دولت با تغییر قانون اساسی، نظام سیاسی را از پارلمانی به ریاستی عوض کند.

آنها حتی به اندازه ای که این حزب همچنان بتواند در راس قدرت بماند به آن رای نداده اند. ضمن آنکه رای دهندگان با این انتخابات از احزاب می خواهند با هم آشتی کنند. » 

به گفتۀ بورا بایراکتار، خبرنگار یورونیوز، بزرگترین مشکل ترکیه در حال حاضر کردها هستند و رای دهندگان می خواهند این مشکل توسط پارلمان حل شود. وی می گوید: «به طور خلاصه، در انتخابات هفتم ژوئن، مردم ترکیه پیام های روشنی به حکومت دادند اما در این میان معمایی نیز وجود دارد که باید حل شود؛ اینکه احزاب سیاسی بر سر یک میز می نشینند و با هم به توافق می رسند یا اینکه به زودی ممکن است شاهد یک انتخابات زودهنگام باشیم.»

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =