۰ نفر
۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۲
شفق قطبی در سیاره سرخ به چه شکل است؟

شفق قطبی در سیارات زمین، مشتری، زحل، نپتون و ناهید نیز دیده شده است. در مریخ نیز شفق قطبی وجود دارد، با این تفاوت که به‌جای ارغوانی و سبز عمدتاً به رنگ آبی دیده می‌شود.

تصویر زیر نشان می‌دهد که شفق قطبی در سیاره سرخ به چه شکل دیده خواهد شد. این تصویر را ژان لیلنستن و همکارانش در موسسه اخترفیزیک و سیاره شناسی گرونوبل فرانسه ساخته‌اند. آن‌ها برای تهیه این تصویر از وسیله‌ای به نام Planeterrella استفاده کرده‌اند که یک کره، میدان مغناطیسی و ذرات باردار را در محیطی مانند بطری به دام می‌اندازد. با تزریق گازهای مشابه با ترکیب جوی سیارات، این ابزار می‌تواند نشان دهد که شفق‌های قطبی در سیارات مختلف به چه شکل و رنگی دیده خواهد شد.

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ‌تر اینجا را کلیک کنید.

شفق قطبی حاصل تعامل ذرات باردار فوران یافته از خورشید با میدان مغناطیسی سیاره و مولکول‌های جو برای تولید نور است. رنگ شفق را مولکول‌های عناصر موجود در جو تعیین می‌کنند. بیش از ۹۶ درصد جو مریخ را دی‌اکسید کربن تشکیل داده و ازآنجاکه این مولکول در برخورد ذرات باردار پرانرژی نور آبی آزاد می‌کند، شفق قطبی در سیاره سرخ به رنگ آبی دیده خواهد شد.

پیش‌ازاین، فضاپیماها توانسته بودند شفق‌های قطبی مریخ را در نور فرابنفش مشاهده کنند. در اوایل سال میلادی جاری، فضاپیمای میون MAVEN ناسا توانست شفق قطبی را در ارتفاعات پایین نیمکره شمالی ببیند و این در حالی است که این پدیده عموماً در نیمکره جنوبی سیاره سرخ دیده می‌شود، جایی که میدان مغناطیسی قوی‌تر است.

هیچ‌یک از فضاپیماها، مدارگردها و کاوشگرهای ارسالی به مریخ نتوانسته‌اند شفق‌های قطبی این سیاره را در نور مرئی مشاهده کنند؛ اما دانشمندان امیدوارند مأموریت اگزومارس که سال آینده به مریخ خواهد رسید، بتواند نمایش شفق‌های قطبی سیاره سرخ را در نور مرئی مشاهده و تصاویر آن را به زمین ارسال کند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    9 0
    حیرت انگیزه...مرسی خبر جان...