تابناک نوشت:

با نزدیک شدن به پایان شمارش  آرای انتخابات پارلمانی ترکیه، حزب عدالت و توسعه نه تنها به دو سوم آرای مورد نیاز برای تصویب طرح تغییر نظام سیاسی ترکیه در پارلمان ترکیه و یا 60 درصد آرای مورد نیاز برای پیشنهاد رفراندوم برای این کار دست نیافت، بلکه اکثریت پارلمان را نیز از دست داد و توانایی این حزب برای تشکیل دولت در هاله‌ای از ابهام فرو رفت.

به گزارش «تابناک» و به نقل از خبرگزاری‌های بین‌المللی، پیروز بزرگ این انتخابات، فهرست حزب دموکراتیک خلق‌ها است که فعلا با کسب بیش از دوازده درصد کل آرا، هشتاد و یک کرسی پارلمان را به دست آورده است.

 

آخرین مواضع رهبران احزاب

وبسایت روزنامه تودی زمان ترکیه، آخرین مواضع رهبران احزاب ترکیه را مورد توجه قرار داده است.

با وجود اظهارات رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها در باره نداشتن برنامه‌ای برای تا زمان اعلام نهایی نتایج، هواداران این حزب در دیاربکر مهم‌ترین پایگاه قدرت حزب به خیابان‌ها ریخته‌اند.

داود اوغلو در جمع هواداران حزب عدالت و توسعه سخنرانی کوتاهی انجام داده است و گفته: این تصمیم ملت است، نگران نباشید، این بهترین تصمیم خواهد بود.

اکتای ورال نایب رئیس جنبش ملی‌گرا، احتمال ائتلاف با حزب عدالت و توسعه را رد نکرده است و گفته باید منتظر ارزیابی‌ها باقی ماند.

مورات کارایالچین، مسئول حزب جمهوری‌خواه خلق در استانبول، نتیجه انتخابات را رای منفی مردم به سیستم ریاستی مورد نظر اردوغان توصیف کرده و گفته است که در صورتی که سایر احزاب به وعده قبل از انتخابات خود مبنی بر ائتلاف نکردن با حزب عدالت و توسعه پایبند بمانند، دولت ائتلاقی به رهبری حزب جمهوری‌خواه خلق تشکیل خواهد شد.

صلاح‌الدین دمیرتاش یکی از دو رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها ضمن استقبال از پیروزی «شکوهمند» حزبش، این پیروزی را پیروزی ستمدیدگان و پایانی بر بحث ریاستی شدن نظام سیاسی ترکیه دانسته است. وی تعهد خود بر ائتلاف نکردن با حزب عدالت و توسعه را یادآور شد، پیروزی حزبش را پیروزی طرفداران راه حل مسالمت‌آمیز برای مساله کردها توصیف کرد و بر ادامه حمایت عبدالله اوجالان از این راه حل تاکید کرد.

 

آخرین نتایج اعلام شده

 

بعد از شمارش نزدیک به 97 درصد آرا و به عبارت دیگر 168251 صندوق از مجموع 174063 صندوق، چهار حزب اصلی شرکت‌کننده در انتخابات به ترتیب، 40.62، 25.31، 16.55 و 12.79 درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند که به ترتیب به معنای کسب 256، 131، 82 و 81 کرسی در پارلمان بعدی ترکیه خواهد بود.

 

بعد از شمارش بیش از 95 درصد آرا و به عبارت دیگر 165884 صندوق از مجموع 174063 صندوق، چهار حزب اصلی شرکت‌کننده در انتخابات به ترتیب، 40.55، 25.31، 16.57 و 12.71 درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند که به ترتیب به معنای کسب 254، 132، 83 و 81 کرسی در پارلمان بعدی ترکیه خواهد بود.

 

بعد از شمارش بیش از نود درصد آرا، حزب دموکراتیک خلق با کسب 12.44درصد آرا سهم خود از پارلمان را به 79 کرسی رسانده است. حزب عدالت و توسعه با 40.5 درصد آرا، 253 کرسی، حزب جمهوری‌خواه مردم با 25.42 درصد آرا 133 کرسی و جنبش ملی‌گرا به رهبری دولت باغچه‌لی نیز با کسب 16.71 آرا به 85 کرسی پارلمان دست یافته است.

 

توضیح:

مردم ترکیه در حالی روز یکشنبه برای انتخاب 550 نماینده خود در پارلمان پای صندوق‌های رای رفتند که انتخابات امسال حساس‌ترین انتخابات این کشور در 13 سال اخیر و پس از به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه به شمار می‌رود.

طبق قوانین ترکیه، احزاب برای راه یافتن نمایندگان خود به پارلمان نیازمند کسب حداقل ده درصد از مجموع آرا هستند و وضعیت خاص حزب دموکراتیک خلق‌ها که کردها، چپگراها و فعالان مدنی ترکیه اصلی‌ترین حامیان آن هستند، تا حد زیادی تعیین‌کننده وضعیت سیاسی ترکیه در سالهای پیش رو است.

در صورتی که این حزب نمی‌توانست به ده درصد آرا برسد، کرسی‌های پارلمانی مناطق کردنشین به حزب عدالت و توسعه می‌رسید و این حزب ضمن کسب بیش از نیمی از کرسی‌های پارلمان شانس تلاش برای تغییر در نظام سیاسی ترکیه و افزایش اختیارات رئیس‌جمهور اردوغان را به دست می‌آورد ولی با نتایج فعلی، حزب عدالت و توسعه به رهبری احمد داوداوغلو حتی برای تشکیل دولت نیز با مشکلاتی مواجه خواهد بود.

نام چهار حزب اصلی شرکت‌کننده در انتخابات پارلمانی ترکیه، رهبر آنها، شعار انتخاباتی آنها و میزان آرای آنها در انتخابات پیشین پارلمانی در سال 2011 به قرار زیر است.

حزب عدالت و توسعه (AKP)

رهبر: احمد داود اوغلو

شعار: «دیگران حرف می زنند، حزب عدالت و توسعه عمل می کند»

میزان آراء ماخوذه در تازه ترین انتخابات (2011): 49.83 درصد

 

حزب جمهوریخواه مردم (CHP)

رهبر: کمال قلیچدار اوغلو

شعار: «رای بدهید و آنها را بیرون برانید»

میزان آراء ماخوذه در انتخابات قبلی: 25.98 درصد

 

جنبش ملی گرا (MHP)

رهبر: دولت باغچه لی

شعار: « ترکیه با ما همراه باش»

میزان آراء ماخوذه در انتخابات قبلی: 13.1 صدم درصد

 

حزب دموکراتیک خلق‌ها(DHP)

رهبران: صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکشکداغ

شعار: « ما در مسیر راهیابی به پارلمان هستیم.»

4949

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    3 0
    «این تصمیم ملت است، نگران نباشید، این بهترین تصمیم خواهد بود.» خوشم اومد
  • بی نام A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    1 4
    الان حزب اردوغان با کی میخواد ائتلاف کنه یهنی کی حاضزه باهاش ائتلاف کنه؟؟؟ داعش آیا؟ شاه سلمان عربستونی آدمکش آیا؟ حزب لیکود آیا؟ الان در دونیا دیگه کسی روی اردوغان حساب میکنه آیا؟