ایرنا نوشت:


«عباس عراقچی» عضو ارشد تیم هسته ای ایران، با بیان اینکه محصول نهایی توافق هسته ای، سندی بسیار مفصل با ضمایمی جامع خواهد بود، گفت: قسمت های مختلف این متن و ضمائم آن هنوز در پرانتز است، اختلاف هست، کار پیش می رود، اما خیلی کند و آهسته.

عراقچی پیش از ترک وین، با بیان این مطلب افزود: یک ضمیمه مربوط به بحث تحریم ها است و همه جزییاتی که مربوط به تحریم ها می شود، قوانینی که برداشته می شود و تاثیر این قوانین در عمل با جزییات در ضمیمه بحث خواهد شد.


عراقچی اظهار داشت: ضمیمه دیگر، مربوط به بحث های فنی و ابعاد مختلف هسته ای است؛ اینکه در تصمیماتی که گرفته شده و راه حل هایی که در لوزان به دست آمده، چگونه در عمل اجرا می شود.

این عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای خاطر نشان کرد: یک ضمیمه دیگر در خصوص همکاری های صلح آمیز هسته ای با ایران خواهد بود؛ اینکه کشورها در چه حوزه هایی می توانند با ایران همکاری کنند. در حوزه های مربوط به راکتورهای آب سبک قدرتی، نیروگاه ها و راکتورهای تحقیقاتی، آب شیرین کن هسته ای، تحقیق و توسعه، گداخت هسته ای و همه مسائلی که در حوزه صلح آمیز هسته ای قرار می گیرد در این ضمیمه شرح داده خواهد شد. 

وی، با اشاره به مشخصات متن و ضمائم متن در حال نگارش، گفت: در صورت رسیدن به توافق نهایی، یک متن اصلی خواهیم داشت و فکر می کنم تا 5 ضمیمه برای آن پیش بینی شده است.

عراقچی افزود: ضمیمه دیگر، در خصوص کمیسیون مشترکی که قرار است تشکیل شود، نحوه و قوانین کارکرد آن و اینکه چگونه و به چه مسائلی رسیدگی خواهد شد؛ در همه موضوعات مورد توافق و در نهایت ضمیمه آخر هم مربوط به برنامه اجرایی خواهد بود؛ اینکه اقداماتی که دو طرف باید انجام بدهند در چه جدول زمانی صورت خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: آنچه که محصول نهایی خواهد بود یک سند بسیار مفصل و ریزی خواهد بود حدود بیش از 20صفحه متن اصلی و حدود 40و 50صفحه مجموعه ضمائم است و کلمه به کلمه این سند جای بحث و بررسی دارد و کلمه به کلمه آن بعضا مورد مشاجره و منازعه و اختلاف نظر است. 

این عضو تیم هسته ای ادامه داد: قسمت های مختلف این متن و ضمائم آن هنوز در پرانتز است، بعضی مواقع مورد اختلاف هست ولی کار پیش می رود، اما خیلی کند و آهسته. 

** به طرف مقابل اعتماد نداریم

عراقچی درباره نحوه برگشت پذیری تحریم ها و زمانبندی لغو تحریم ها گفت: برگشت پذیری یک اصل مهمی است که هر دو طرف روی آن نظر دارند؛ بنای ما در این مذاکرات بر بی اعتمادی است و این یک واقعیت می باشد.

وی ادامه داد: ما به هیچ وجه به طرف مقابل اعتماد نداریم، طرف مقابل هم اعتماد ندارد و لذا همه ترتیبات در توافق به گونه ای خواهد بود که هر طرف اگر احساس کند که طرف مقابل در حال نقض تعهدات است بتواند برگردد و دوباره آنچه را که قبل از توافق وجود داشته است، اجرا کند.

**همه تمهیدات را پیش بینی کردیم

عضو تیم هسته ای کشورمان تصریح کرد: ما همه تمهیدهای لازم را پیش بینی کردیم که این اتفاق برای ما هم بیفتد؛ طرف مقابل هم درباره تحریم های خودش به طور طبیعی چنین تمهیدهایی را خواهد داشت.

عراقچی در زمینه دو روز مذاکرات فشرده هسته ای در وین گفت: جلساتی با مجموعه 1+5 در سطح معاونان در وین داشتیم و جلسات دو جانبه در حاشیه این جلسات با هیات های روسیه، چین و مجموعه کشورهای اروپایی و آمریکا برگزار شد.

وی اضافه کرد: یک دور دیگر در کلیات مسایل و راه حل هایی که در لوزان به دست آوردیم، مرور شد.

عضو ارشد تیم هسته ای کشورمان، با بیان اینکه در کنار جلسات معاونان، کار نگارش متن هم ادامه پیدا کرد، گفت: چندین جلسه کارشناسی برگزار شد که همچنان پس از رفتن ما جلسات کارشناسی ادامه خواهد داشت.

عراقچی با بیان اینکه در سطح معاونان هم روی متون اصلی کار بیشتری صورت گرفت، اظهار داشت: به هرحال کار سخت و پیچیده ای است و کار خیلی کند پیش می رود؛ این موضوع حساسیت ها و پیچیده گی های خودش را دارد، ولی به هرحال مشغول هستیم.

**تلاش برای کاهش تعداد پرانتزها

عراقچی همچنین تصریح کرد: در هرجلسه تلاش ما این است که تعداد پرانتزها را کمتر کنیم.

وی افزود: ممکن است یک یا دو ساعت بحث کنیم و فقط یک پرانتز برداشته شود و روی یک پارگراف و روی یک جمله می توانیم توافق بکنیم. 

این عضو تیم هسته ای کشورمان با بیان اینکه این کار حساسیت های بسیار حقوقی، فنی و هم سیاسی دارد، گفت: در نگارش متن یک موضوعی از لحاظ فنی حل می شود، اما از لحاظ سیاسی حل نمی شود؛یک موضوع از لحاظ سیاسی و فنی حل می شود اما از نظر حقوقی مشکل دارد، در اینجا باید حقوقدانان نظر بدهند. عراقچی تاکید کرد: ان شاالله اگر بتوانیم جمع بندی کنیم هموطنان عزیز خواهند دید که یک مجموعه مفصلی خواهد بود از متن های مختلف در ابعاد مختلف که روی کلمه به کلمه اش بحث و دقت نظر شده است.

عراقچی اظهار داشت: مذاکرات تا دهم تیر حتما ادامه خوهد داشت.

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =