واحد مرکزی خبر نوشت:


به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر در مقاله‌ای به قلم جرمی بندر  نوشت فروش احتمالی سامانه‌های ضد هوایی اس-300 روسیه به ایران مناسبات قدرت در خاورمیانه را به طور اساسی تغییر می دهد.
تحویل اس-300 دو مزیت برای تهران خواهد داشت. با تحویل این موشک‌ها، ایران خواهد توانست حریم هوایی خارج از مرزهای خود را کنترل و از تأسیسات هسته‌ای خود حفاظت کند.
بر اساس توافقنامه‌ای که سال 2007 امضاء شد، روسیه قرار است نسخه پی ام یو-یکPMU-1 موشک‌های اس- 300 را که 150 کیلومتر برد دارند و می توانند یک هواپیمای در حال پرواز را در ارتفاع 28 کیلومتری هدف قرار دهند، به ایران بفروشد.
جرمی بندر خاطر نشان کرد اگر ایران موشک‌های اس-300 را در ساحل جنوبی خود مستقر کند، امکان خواهد یافت در جریان هر گونه برخاستن یک هواپیمای آمریکایی از پایگاه‌های هوایی در منطقه خلیج فارس قرار بگیرد.
این سامانه‌های روسی به علاوه به ایران کمک خواهند کرد از تأسیسات هسته‌ای خود حفاظت کند.
به گفته بندر، تحویل اس-سیصد به تهران مانع از مداخله نظامی احتمالی در صورت نقض توافقنامه هسته‌ای از سوی ایران خواهد شد زیرا هر کشوری که فناوری استیلث Stealth را نداشته باشد، نمی تواند به این کشور حمله کند.
اگر چه آمریکا همچنان قادر است به جمهوری اسلامی حمله کند اما وجود سامانه‌های اس- 300 در ایران، عملیات نظامی علیه این کشور را فوق‌العاده پیچیده و بسیار پرهزینه خواهد کرد.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اواسط آوریل حکمی را امضاء کرد که ممنوعیت تحویل موشک‌های زمین به هوای اس-300 را به ایران لغو می کند.
اجرای قرارداد مورد نظر که سال 2007 امضا شد، سال 2010 به دستور دمیتری مدودف رئیس جمهور وقت روسیه به حال تعلیق درآمد.
این رویکرد یک جانبه روسیه فراتر از چارچوب قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل بود که منحصرا فروش تسلیحات تهاجمی را به تهران به علت برنامه هسته‌ای این کشور ممنوع می کند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    22 8
    اين سامانه ها هيچ دردي از ما دوا نخواهد كرد چون چند روز بعد روي دست آن ساخته خواهد شد روزگاري تامكت هاي اف 14 براي خود ابر شاهكاري بودند امروزه ديگر چندان ارزشي نظامي قابل توجهي ندارند و از آن زمان 30 سال نگذشته
  • بی نام A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    10 2
    اس سیصد به هم نمیدن این سیاست روسهاست برای ترساندن امریکا
  • بی نام A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    2 3
    نوابغ ایرانی که در دنیا مطرح هستند باید از فکرشان در ساخت همین تجهیزات فوق پیشرفته کمک بگیرند نه باز کردن درب پراید و جدیدا اتومبیل های خارجی در کمتر از 30 ثانیه