لاریجانی:عده‌ای به جای مبارزه با صهیونیست‌ها دعوا را به درون کشورهای اسلامی کشاندند

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص ادامه جنگ عربستان سعودی با یمن گفت: این موضوع ناشی از اشتباه سعودی‌ها در مسائل منطقه بوده و شاید تصور می‌کردند با این کار سلطه‌ای در منطقه برایشان ایجاد خواهد شد که این یک اشتباه بزرگ است.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه عربی زبان الوفاق در خصوص ممانعت از ارائه کمک های جمهوری اسلامی ایران به یمن گفت: مشکل یمن برای مسلمانان دردآور بوده، محاصره مردم یمن عجیب و غریب است که یک کشور مسلمان مانع از کمک به مجروحان در یمن می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دنیای امروز نمی‌توان یک کشور پهناور را محاصره کرد اینها توهم بوده به دلیل اینکه مردم راه‌های آن را پیدا می‌کنند و می‌توانند سر پا بایستند و کسانی که محاصره می‌کنند بعدها نام بدی از خود در تاریخ به جای خواهند گذاشت. من تصورم این است این راه در آینده باز خواهد شد.

لاریجانی در خصوص ادامه جنگ توسط عربستان سعودی گفت: این موضوع ناشی از اشتباه سعودی‌ها در مسائل منطقه بوده و شاید تصور می‌کردند با این کار سلطه‌ای در منطقه برایشان ایجاد خواهد شد که این یک اشتباه بزرگ بوده به دلیل آنکه آمریکایی‌ها قدرتمندتر از سعودی‌ها بوده‌اند اما آیا در حال حاضر بر منطقه سلطه دارند یا فهمیدند که نمی‌شود اینطور سلطه ایجاد کرد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها با 140 هزار نیرو عراق را گرفتند و با وجود هزینه در حدود 5 سال با خجالت عراق را ترک کردند و پرتاب کفش خبرنگار عراقی به سوی بوش نماد غیرت مردم عراق بود و سوال این است که آیا کشور دیگری با وجود بمباران قدرتش از آمریکایی‌ها بیشتر است؟ یا حرف مهمتری دارد؟ حتما به ضرر سعودی‌ها خواهد بود؛ چون عربستان یک کشور اسلامی هست و شهرهای مقدس مکه مکرمه و مدینه منوره در این کشور است اما خساراتی به سعودی ها وارد می شود به همین دلیل توهم است؛ البته گاهی می گویند‌به خاطر ایران این کارها انجام می‌شود که این بهانه بوده است.

لاریجانی افزود: یکی گفته بود هلال شیعی، اما باید توجه داشت منطق انقلاب جمهوری اسلامی ایران برای وحدت امت اسلامی بوده و برای انجام این مهم جانمان را می‌دهیم و میراث گرانقدر امام خمینی(ره) تاکید بر وحدت امت اسلامی بوده و واقعا معتقدیم که تمامی مذاهب اسلامی برادر همدیگر هستند باید توجه داشت ایران اسلامی درست در مقابل گرایش وهابی است؛ به دلیل آنکه آنها فرقه‌های اسلامی را کافر می‌دانند اما ما می گوییم آنها برادر هستند و پیامبر(ص) فرمود همه مسلمانان مثل دانه های شانه هستند چگونه اینها را کافر بدانیم.

وی ادامه داد: آتش درگیری فرقه‌های مختلف را دامن زدند اما فکر می‌کنم سیاستمداران و علمای اسلامی به این نتیجه میرسند که منطق ایران امپراتوری‌گری نیست و ما مخالفیم؛ به دلیل اینکه انقلاب اسلامی ضد سلطه‌گری بوده و اگر به عراقی‌ها کمک می‌کنیم به دلیل پاسخ به درخواست آنان بوده و قصد سلطه به این کشور را نداریم و کمک به مقاومت به دلیل مبارزه با رژیم صهیونیستی است و ریشه مشکل در منطقه را استکبار و صهیونیست ها می دانیم.

لاریجانی افزود: عده‌ای به جای مبارزه با صهیونیست‌ها دعوا را به درون کشورهای اسلامی کشاندند که این خیانت است و نباید فراموش کرد صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها‌ پشت این صحنه هستند.

وی در خصوص چشم انداز روابط ایران و جهان عرب گفت: ما با کشورهای عربی و مسلمان مشکلی نداریم؛ گاهی فضاسازی‌هایی برای ایجاد تأثیر انجام می‌شود و مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه داریم البته در برخی از موضوعات شاید اختلاف نظر داشته باشیم به طور مثال با ترکیه با وجود داشتن روابط اقتصادی بالا اختلاف نظر داریم ولی دلیلی برای کنار گذاشتن دوستی‌هایمان نمی‌شود.

لاریجانی افزود: در کل آینده منطقه به صورتی خواهد بود که کشورهای مستکبر و قدرتمند در آن ضعیف خواهند شد، یک سیالیتی از نظر شرایط منطقه وجود دارد اما این سیالیت به سمت کشورهایی است که آرام آرام به فهم منطقی برای سرنوشت خود می‌رسند و قدرت‌گرایی نظامی برای مدتی رنگ می‌بازد و آنچه می‌ماند خمیرمایه بیداری است؛ بنابراین آینده منطقه به سمت کاهش سلطه قدرت‌هاست.

رئیس مجلس در خصوص زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته ای گفت: آنها می‌خواهند از تبلیغات استفاده کنند، البته آنان مشکلات داخلی نیز دارند؛ یعنی لابی صهیونیست‌ها مزاحمت‌هایی برای آنها ایجاد کرده و برای بستن دهان آنان یک حرف‌هایی می‌زنند و قصد دارند با تبلیغات و فضاسازی طرف مقابل را به عقب نشینی سوق دهند. اینها شگردهایی بوده که هست، البته مختصر عقلی برای فهم این موضوعات وجود دارد؛ بنابراین خیلی از این طریق کاری پیش نمی‌برند.

وی افزود: کارهای آنان تأثیر منفی در ایجاد فضا دارد، اما ما منطق آنان را کاملاً شناخته‌ایم و در مذاکرات هسته‌ای غوغاها را کنار می‌گذاریم و می‌گوییم لب مطلب را بگویید چون مطلب برای ما روشن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچین گفت: امام خمینی(ره) یک موضوع را جدی دنبال می‌کردند و تاکید داشتند فضای تفکر مسلمانان را از نگاه فردگرایانه به سرنوشت مسلمانان توسعه داده شود.

نماینده مردم قم افزود: با توجه به قدمت جریانات سلطه گر در منطقه باعث شدند که مسلمانان تجزیه و فرقه فرقه شوند و زندگی را در قلمرو فردی معنی کنند بنابراین قدرت‌های سلطه‌گر علاقه داشتند سکولاریزم را حاکم کنند.

لاریجانی ادامه داد: امام خمینی جرقه‌ای ایجاد کرد تا مسلمانان ذهنشان را توسعه دهند و سرنوشت مسلمانان برای آنها مهم باشد، من فکر می‌کنم این فکر تا حد زیادی گسترش پیدا کرد و این امر تأثیرات خود را در منطقه خواهد گذاشت؛ البته ممکن است کشورهایی بخواهند مانع شوند اما موج بیداری مسلمانان به دلایل مختلف به وجود آمده است.

وی یادآور شد: تصور امام خمینی (ره) یک چیز بود و آن این بود که مسلمانان به سرنوشت خود حاکم شوند و این نگاه پر قیمتی بوده، البته نه اینکه ایران یا کشور دیگری حاکم شود، یعنی مرم لبنان به سرنوشت خود حاکم شوند و همچینی مردم کشورهای سوریه و یمن، و این سیمای خوشایندی برای مسلمانان ایجاد خواهد کرد و امیدواریم ان شاءالله این مسیر ادامه پیدا کند.

45215

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =