مردم ترکیه از ساعاتی پیش به پای صندوق های رأی رفتند تا پاسخ آرزوهای رجب طیب اردوغان را بدهند تا فردا مشخص شود آنها مایل به تغییراتی او می خواهد هستند یا خیر؟

به گزارش خبرآنلاین رأی گیری انتخابات پارلمانی ترکیه  تا ساعت 17 (18.30 به وقت تهران) ادامه خواهد داشت.

در انتخابات ترکیه از 31 حزب واجد شرایط ، 20 حزب سیاسی به رقابت می پردازند. به عبارتی فقط 20 حزب توانسته در موقع مقرر فهرست نامزدهای خود را به شورای عالی انتخابات این کشور به عنوان تنها مرجع قانونی در این خصوص ارسال کرده و حق شرکت در انتخابات به دست آورد. حزب 'اتحاد بزرگ' نیز در زیر چتر حزب اسلامگرای سعادت و با عنوان «اتفاق ملی» وارد کارزار انتخاباتی ترکیه شده است.

اما در واقع رقابت بین چهار حزب حاضر در مجلس فعلی ترکیه یعنی حزب حاکم عدالت و توسعه ( آک )، حزب حرکت ملی ( م ح پ )، حزب جمهوریخواه خلق ( ج ح پ ) و حزب دمکراتیک خلق ها ( ح د پ ) خواهد بود و سایر احزاب شانس زیادی برای راه یابی به پارلمان جدید این کشور را ندارند. علاوه بر احزاب سیاسی 165 نامزد نیز به طور منفرد در انتخابات حضور دارند که از بین آنها فقط 9 نماینده انتخاب خواهد شد.

براساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه شمار واجدین شرایط رای دادن در انتخابات روز یکشنبه 53 میلیون و 741 هزار و 838 نفر در داخل و دو میلیون و 866 هزار و 979 نفر نیز در خارج از ترکیه و در مجموع 56 میلیون و 817 هزار نفر می باشد. در آخرین انتخابات عمومی ترکیه که در سال 2011 میلادی برگزار شد، در داخل و خارج ترکیه شمار واجدین شرایط رای دادن، 52 میلیون و 806 هزار و 322 نفر بود که نشان می دهد، شمار واجدین شرایط رای دادن در انتخابات روز یکشنبه از انتخابات پیشین سه میلیون و 802 هزار و 495 نفر بیشتر می باشد.

صندوق های شیشه ای رای پیشتر توسط شورای عالی انتخابات ترکیه به مسوولان صندوقها تحویل شده و شمار آنها بیش از 150 هزار صندوق است و در مدارسی که به عنوان حوزه های رای گیری مشخص شده، تعبیه شده است.

امروز مقررات خاصی به مناسبت برگزاری انتخابات در ترکیه اجرا می شود و به استثنای مامورین امنیتی، هیچکس اجازه حمل سلاح ندارد و فروش مشروبات الکلی نیز ممنوع شده است.

گفته می شود 150 هزار نیروی پلیس امنیت انتخابات را تامین می کنند.

وزارت انرژی ترکیه نیز اعلام کرده که همه نیروهای خود را برای تامین برق مستمر به سراسر ترکیه و حوزه های رای گیری بکار گرفته و از چندین بالگرد نیز در این خصوص استفاده خواهد کرد.

در انتخابات محلی 30 مارس گذشته بروز قطعی برق در برخی از مناطق ترکیه در حین رای گیری و شمارش آرا، بسیار بحث انگیز شده بود.

در انتخابات عمومی ترکیه بحث سلامت انتخابات بیش از انتخابات گذشته مطرح شده و هر حزب از ماهها پیش نیروهای خود را برای حراست از آرای طرفداران خود تعلیم و تربیت کرده است تا در سر صندوق و حین شمارش آرا دقت عمل لازم برای سلامت انتخابات را داشته باشند.

در انتخابات محلی 2014 با شعار «مواظب رای خود باش» با یک ابتکار مدنی نهاد خودجوش و مستقلی از طریق سازماندهی در رسانه های اجتماعی شکل گرفت که در اندک مدتی 30 هزار داوطلب به این حرکت پیوست؛ این داوطلبان در سراسر ترکیه با حضور در حوزه های رای گیری به انتقال داده های مربوط به شمارش آرا به سامانه انتخاباتی در شبکه اینترنت نظارت کردند.

شعار این ابتکار مدنی در انتخابات امروز ترکیه «رای و ورای آن» است و در 45 شهر بزرگ در 12 هزار حوزه رای گیری بیش از 60 هزار ناظر بر صندوقهای رای گذاشته اند.

البته کارشناسان و ناظران آگاه معتقدند که نظام انتخاباتی ترکیه و شیوه های امنیتی با استفاده از سامانه های پیشرفته در انتقال آرای شمارش شده به شورای عالی انتخابات، احتمال انحراف و دست کاری و یا خطا در انتخابات در حوزه های رای گیری کمتر از دو درصد است، ولی خود این نسبت نیز در انتخابات عمومی امروز می تواند بسیار تعیین کننده باشد.

در حساس ترین انتخابات تاریخ جمهوری ترکیه، سئوالهای مهم و بسیار تعیین کننده ای در خصوص چگونگی ادامه راه با اقتدار طولانی حزب حاکم عدالت و توسعه، سرنوشت طرح آشتی با کردهای ناراضی و پایان یافتن درگیریهای مسلحانه پ.ک.ک با دولت آنکارا، آینده نظام پارلمانی و یا امکان گذار به نظام ریاستی و اقتصادی که پس از سیری صعودی، چندسالی است درجا زده و بازنگری جدی در الگوی رشد و توسعه، پاسخ های خود را خواهند یافت.

براساس مقررات شورای عالی انتخابات ترکیه، تا زمانیکه مجوز اعلام داده ها صادر نشده، آمارهای مربوط به شمارش آرا در صندوقها به افکار عمومی اعلام نخواهد شد. این شورا اعلام کرده بعداز ساعت 21 اجازه انتشار آرا را خواهد داد. اما گفته می شود که شورای عالی انتخابات ترکیه با لحاظ پیشرفت سریع در شمارش آرا، از ساعت 19 به بعد نیز می تواند به اعلام مرحله ای شمارش آرا اجازه دهد.

در چنین شرایطی انتظار می رود فقط با گذشت سه یا چهار ساعت از پایان اعلام رای گیری، کم و بیش پیروز و بازنده های این انتخابات روشن شود.

در انتخابات امروز ترکیه مهمترین نتیجه ای که با کنجکاوی در محافل مختلف دنبال می شود، ورود ح.د.پ به مجلس و یا برخورد این حزب به سد 10 درصدی مجلس ترکیه است.

براساس قانون اساسی فعلی ترکیه، شرط ورود احزاب سیاسی به مجلس این کشور، کسب حداقل 10 درصد کل آرای معتبر مردم می باشد.

مساله دوم که مرتبط با عبور و یا بیرون از مجلس ماندن حزب ح.د.پ می باشد، کسب حداقل آرای لازم از سوی حزب آک برای ادامه اقتدار طولانی خود می باشد.

اگر حزب حاکم بتواند حداقل 276 کرسی بدست آورد، امکان تشکیل دولت جدید را خواهد داشت. در صورتیکه این حزب بتواند بیش از 330 کرسی را از آن خود کند، به حداقل کرسی لازم برای تغییر قانون اساسی که مهمترین وعده انتخاباتی این حزب می باشد، نیز دست خواهد یافت.

براساس قانون اساسی فعلی ترکیه شرط تغییر قانون اساسی بدون مراجعه به رای مردم به 376 رای مثبت از 550 نماینده مجلس بستگی دارد. در صورتیکه که آرای مثبت نمایندگان بین 330 تا 376 رای باشد، برای تصویب اصلاح و یا تدوین قانون اساسی جدید، باید همه پرسی برگزار شود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آزاده بینام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    70 30
    لعنت خدا بر اردوغان حامی تروریست و داعش اردوغان بی شک اولین مقامی خواهد بود که کشور حکومت اسلامی عراق و شام را به رسمیت خواهد شناخت.
    • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
      27 13
      انگار اردوغان بدجوری شما را ناراحت کرده .خواهر شما این اطلاعات را که اردوغان حامی داعش است رو از کجا گرفتی به ما هم بگو تا شاید نظرمان عوض شود.
    • مسعود IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
      0 0
      نظر شما در مورد اردوغان کوچکترین اهمیتی نداره مهم نظر مردم ترکیه هست که امروز مشخص میشه
    • حسین A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
      1 0
      برو ویدیوی منتشرشده روزنامه جمهوریت رو ببین که اردوغان زیر پوشش فرستادن دارو چه چیزهایی برای داعش میفرستد. این قابل انکار نیست که اردوغان دست داعش را گرفته است
    • حمید RO ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
      2 0
      فیلم منتشر شده چند روز پیش رو که یک روزنامه ی ترکی ای منتشر کرده رو حتما ببینید ...
  • بی نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    12 4
    "پاسخ آرزوهای اردوغان را می دهند" صحیح نیست. بهتر است نوشته شود : "به آرزوهای اردوغان پاسخ می دهند."
  • بی نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    19 8
    واقعا متاسفم برای تیتر خبری که زدین خیلی ساده لوحانه دارین به موضوعات نگاه می کنین
    • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
      7 11
      چی میگی بابا؟