تسنیم نوشت:

دیپلمات سابق کشورمان برای حل مشکل بازرسی‌ها در مذاکرات هسته ای پیشنهاداتی داد و تاکید کرد هیچ کشوری با بازرسی "در هر زمان و از هر مکانی" موافقت نمی‌کند و ایران نیز چنین نخواهد کرد.
 حسین موسویان دیپلمات سابق کشورمان در پایگاه خبری تحلیلی المانیتور پیشنهاداتی برای حل موضوع بازرسی ها در مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای گروه 1+5 ارائه کرد.
وی با اشاره به اعلام مخالفت رهبر معظم ایران، آیت الله خامنه ای با بازرسی ار تاسیسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان ایرانی به عنوان بخشی از توافق احتمالی هسته‌ای می نویسد: این موضوع سریعا به پرمجادله ترین بخش مذاکرات هسته ای در ایران تبدیل شد. اجازه به بازرسان خارجی برای دسترسی به تاسیسات هسته ای و آسیب پذیر کردن دانشمندان ایران به غرور ملی ایران ضربه می زند،  همچنان که در هر کشوری نیز چنین خواهد بود. در واقع این موضوعی است که کل روند مذاکرات را تهدید می کند.
موسویان در ادامه به بحث پی ام دی( ابعاد نظامی احتمالی) و تلاش سازمان سیا برای پرونده‌سازی و جعل مدرک در اواخر دهه 1990   به منظور حل موضوع بازرسی ها در توافق نهایی پیشنهاد می‌دهد دو طرف برای پرداختن به بحث پی ام دی بر اساس پیروی از این 5 اصل توافق کنند:
1. ماهیت موقتی بودن هرگونه دسترسی از این سنخ. ایران نمی تواند اجازه داده این درخواست ها تبدیل به مطالبات دائمی شود.
2. یک سقف تعریف شده از هر‌گونه بازرسی. هیچ کشوری اجازه بازرسی ها" در هر زمان و از هر مکانی" را نمی دهد و ایران نیز چنین نخواهد کرد.
3. چنین دسترسی هایی نباید اسرار نظامی ایران و یا زندگی دانشمندان هسته ای ایران  را به خطر بیاندازد. این نگرانی ها  با توجه به اینکه چندین دانشمند هسته ای ایران ترور شده اند و نیز انفجارهای مشکوکی در برخی تاسیسات نظامی ایران روی داده مشروع است. ایران کاملا حق دارد که نسبت به خروج هرگونه اطلاعات مرتبط با تاسیسات نظامی و دانشمندان هسته ای خود بدبین و مشکوک باشد چرا که قربانی چنین ترروریسمی شده است.
4. پس از پیروی ایران از این درخواست های مشخص، پرونده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره ( پی ام دی) باید یک بار برای همیشه مختومه شود.
5. گروه 1+5 باید در مقابل هرگونه حسن نیت ایران در این زمینه، با حسن نیت در رفع تحریم ها اقدام کند.
در زبان فارسی اطلاحی است با این مضمون که یک دیوانه سنگی را در چاه می اندازد و یکصد عاقل نمی توانند آن را بیرون آورند. با کمک این 5 اصل، امید است که ایران و گروه 1+5 بتوانند این سنگ را از چاه بیرون آورده و به این بحران غیر ضروری پایان دهند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    4 5
    یعنی اگر رهبری درباره بازرسی و مصاحبه با دانشمندان هشدار نمیداد تیم مذاکره کننده چنین موارد تحقیر آمیزی رو می پذیرفت؟ با این شرایط باید گفت افراد حتی عادی در کشور بهتر از این تیم امنیت ملی رو می فهمند
  • بدون نام ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    5 1
    جملات اخر اين خبر جالب بود الهي امين
  • بینام IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    6 0
    ترتبخدا تمومش کنید خسته شدیم عده ای داخل وخارج ازکشور به همین بهانه ها هرکاری دلشان میخوادمیکنندوصاحب منافع. خودشون هستند