وزیر امور خارجه کشورمان طی گفتگویی با یک شبکه روسی گفت : ما راه حل ها را در لوزان مورد توافق قراردادیم . باید همه طرفها درک کنند که در چارچوب آن توافقات موضوع به نتیجه می رسد وتلاش برای زیاده خواهی به شکست می انجامد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در روسیه ، دکتر ظریف وزیر امورخارجه ایران در پایان کنفرانس امنیت و ثبات در منطقه شانگهای با شبکه تلویزیونی روسیه 24 طی مصاحبه اختصاصی به سئوالات مجری در خصوص مسائل مختلف به شرح ذیل پاسخ داد:

باتوجه به فشرده بودن ملاقات و دیدارهای اجلاس ، بفرمایید به چه توافقاتی خصوصا با روسیه دست یافتید؟
در زمینه همکاری های دو جانبه با چین و روسیه گفتگو و زمینه های پیشرفت روابط را بررسی کردیم
- با روسیه توافق کردیم روی یک سند همکاری راهبردی دراز مدت کار کنیم و اقدامات لازم در مورد پیشبرد توافقات درزمینه انرژی و بانکی داشته باشیم.در مورد  همکاری دو جانبه هسته ای نیز در مورد تکمیل نیروگاه بوشهرو فازهای آینده بوشهر صحبت کردیم
-در مورد مسائل منطقه ای ایران و روسیه دیدگاه مشترکی خصوصا در رابطه با سوریه و یمن دارند.
-همچنین درمورد مسئله ایران و 5+1 در جلسه مشترک با چین و روسیه ، آخرین تحولات را مرور کردیم. روسیه و چین دو کشور دوست ایران هستند و در 5+1 دیدگاه مشترک داریم ومی خواهیم با کمک آنها مذاکرات را به سرانجام موفق برسانیم . توافق کردیم تلاش کنیم با همکاری و کار این مذاکرات به نتیجه برسد.

مذاکرات فشرده در مورد پرونده هسته ای در جریان است ، پیچیدگی مسئله هسته ای چیست ؟
ذاکرات ما با 5+1 است و با آمریکا نیز مذاکراتی دراین حوزه داشتیم. تعدادی از موضوعات نیاز به بررسی فنی دارد. مهمترین مشکل نیاز به یک تصمیم سیاسی است . ما راه حل ها را در لوزان مورد توافق قراردادیم . باید همه طرفها درک کنند که در چارچوب آن توافقات موضوع به نتیجه می رسد وتلاش برای زیاده خواهی به شکست می انجامد. روسیه و چین این موضع را دارند . معتقدیم با  یک آینده نگری بویژه ازسوی کشورهای 5+1 کار به سرانجام می رسد و پیش می رود.

در مورد لغو تحریم ها بصورت کامل ، اتهامات آمریکا علیه شما و تروریسم خواندن شما و کلا رژیم لغو تحریم ها نظر شما چیست؟
ما درلوزان و دو سال قبل در ژنو توافق کردیم تمام تحریم های  مرتبط با هسته ای باید لغو شود. تمامی تحریم های وضع شده از سوی شورای امنیت که غیر عادلانه و مرتبط با هسته ای است ، تحریم های آمریکا و اروپا که در ارتباط با موضوع هسته ای است ،باید لغو شوند و ما قبول نمی کنیم به بهانه موضوعات دیگر تحریم دیگری وضع شود . - مذاکرات ما در چارچوب هسته ای است و ما بحثی در مورد ادعای تروریسم وسایر موضوعات توسط کشورهای غربی نداشتیم. وضعیت منطقه ما مشخص است معلوم است که چه کسی از تروریسم حمایت و چه کسانی درمقابل آن هستند . اینها ادعایی است که کسی آنها را قبول ندارد.

کشور ما درحد و مرز یکسری از مناقشات قرارگرفته ، اقدامات در عراق - داعش- حمایت از اسد ، چطور از عهده مناقشات برمی آیید؟
 ما یک موضع منسجم در مورد همه داریم .اولین مبنا مردم این کشورها باید مشکل را حل کنند . دومین محور، این موضوعات فقط راه حل سیاسی دارد. سومین محور، اقدامات نظامی و  اقدمات علیه یمن فقط به کمک تروریزم و افراط می انجامد . محور چهارم ، کشورهای همسایه باید کمک کنند نه خودشان قسمتی از مشکل باشند . محور پنجم ، کسانی که امروز به تروریزم کمک می کنند فردا قربانی تروریزم می شوند. مامعتقدیم که کشورهای منطقه باید همکاری کنند برای کمک به مردم منطقه . ما یک سابقه یکسان داریم وامیدوارم سایرین هم کمک کنند برای صلح و ثبات درمنطقه . ما تلاش نمی کنیم عربستان را از منطقه حذف کنیم. اصولا معتقدیم حذف بازیگران غیر ممکن است . امیدوارم آنها هم به این درک واقع بینانه برسند.

قبلا تلاش می کردند ایران را ازسیاست منطقه حذف کنند. 
الان هم تلاش می کنند . لذا باید آنها هم واقع بینانه شرایط را درک کنند. هیچ بازیگری مثل ایران در منطقه قابل حذف نیست.

 بله درعراق شما را نمی توانند نادیده بگیرند . ائتلاف دارند داعش را بمباران می کنند . شما هم همینطور. آیا یک درک و تقاهمی دارد ایجاد می شود ؟
ما درعراق بصورت مشورتی به عراق کمک می کنیم نه نظامی . ما دو رویکرد متفاوت در مورد عراق با آمریکا داریم . ما اعتقاد داریم مبارزه با داعش توسط مردم عراق امکان پذیر و باید به مردم و ارتش عراق برای مبارزه با داعش کمک شود . اعتقاد نداریم حملات هوایی می تواند این مشکل را حل کند. لذا ما اعتقاد نداریم سیاست دوگانه در عراق و سوریه می تواند راهکار مبارزه با داعش باشد . آمریکا نمی تواند ادعا کند درعراق با داعش مبارزه و در سوریه ارتش را که مهمترین سد علیه داعش است ، مورد حمله قرار می دهد.
این تضاد در برخورد با داعش از سوی ائتلاف و آمریکا باعث شده دو کشور توفیقی در مقابله با داعش نداشته باشند.
من فکر می کنم کشورهایی هستند که داعش را یک خطر جدی و خیالی تصور می کنند و از این هیولا برای اهداف خیالی شان استفاده می کنند ولی این هیولای خیالی مزاحم خود آنها هم خواهد شد.

دولت ایران تصمیم گرفته در خصوص جریان گاز ترکی فعال باشد و در این پروژه سهیم شود چطور ؟
پیشنهادهایی شده ولی ما بدنبال همکاری با همه کشورها خصوصا روسیه یرای انتقال انرژی بصورت امن هستیم.
ما با سیاست امروز که علیه روسیه در این منطقه اعمال می شود مخالف هستیم و اعلام کردیم که این گرایش ها برای امنیت منطقه و بین الملل ضرر دارد. زمینه های همکاری برای تامین انرژی وجود دارد.
بعنوان کشور صادر کننده گاز ، دو کشور همکاری خوبی دارند . آماده هستیم این همکاریها را گسترش دهیم . ایران در نظر دارد که گاز خودش را صادر کند. ما هنوز بطور جدی وارد نشدیم . ما در حال حاضر به ترکیه گاز صادر می کنیم و با ترکیه گفت و گو برای افزایش صادرات گاز به این کشور در جریان است.

 برخی در خصوص انزوای ایران و توصیه به 5+1 برای سخت کردن موضعشان در گفت و گو ها صحبت هایی می کنند . شما چطور می توانید با اظهارات خود آنها را متقاعد و آرام کنید؟
ایران منزوی نیست. ما رئیس جنبش عدم تعهد هستیم که یک سوم ملت های جهان عضو آن هستند . ما بدنبال حل مشکلی هستیم که ادعا میکردند برای منطقه خطر ایجاد می کند. البته برنامه هسته ای ما صلح آمیز است و هیچ خطر و تهدیدی نیست.  بنظر می رسد تعدادی از کنشگران در منطقه ما نیاز به بحران دارند تا سیاست خودشان خصوصا سیاست هایشان علیه مردم فلسطین را دنبال کنند. اگر نیاز به بحران دارند، حل بحران به آنها کمکی نمی کند.

31049

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر تبریز اوغلی IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    دکتر تبسم