تسنیم نوشت:

 پاکستان بدون واکنش عملی حملات طالبان را بارها محکوم کرده است زیرا به نظر کارشناسان، در صورت اقدام اسلام‌آباد علیه طالبان، دشمنان بیشتری در میان جهادی‌ها کسب خواهد کرد و در غیر آن نیز در روابط با افغانستان دچار تنش خواهد شد.
به گزارش «ایندین اکسپرس»، در حالی که اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان ایجاد روابط صلح آمیز با پاکستان را در دستور کار قرار داده است اما مها عملیات «بهار جنگی» طالبان متوقف نشده است.
این در حالی است که به ادعای این روزنامه هندی، رهبران ارشد نظامی پاکستان به اشرف‌غنی اطمینان داده‌اند که رهبران طالبان عملیات خود را متوقف خواهند کرد.
بر اساس این گزارش، اشرف‌غنی پیش از امضای تفاهمنامه همکاری اطلاعاتی با اسلام‌آباد، از پاکستان خواسته بود تا به اقدام علیه طالبان متعهد شود.
پس از سفر نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان به کابل، اشرف‌غنی از مقامات امنیتی کشورش خواستار پایان اقدام جهادی‌های ضد پاکستانی شده بود اما به گفته منابع افغان، این دستور هنوز اجرایی نشده است.
منابع دیپلماتیک افغان اعلام کردند که گفت‌وگوهای مقامات افغانستان و پاکستان در 12 می سال جاری میلادی در کابل برگزار خواهد شد.
این در حالی است که هفته گذشته رئیس جمهور افغانستان نامه‌ای مبنی بر تعیین مهلت به نواز شریف برای اقدام این کشور علیه طالبان ارائه کرد.
اسناد می‌افزاید: اشرف‌غنی برای برقراری صلح میان دولت کابل و اسلام‌آباد و صلح میان دولت کابل و طالبان اقدامات جدیدی را در دستور کار خود قرار داده است.
سال گذشته رئیس‌جمهور افغانستان گفت که 15 فوریه 2015 میلادی برای برقراری صلح کابل و اسلام‌آباد سرنوشت ساز است و سفر راحیل شریف رئیس ستاد ارتش پاکستان در ماه فوریه به کابل امیدها را تقویت کرد اما چندی بعد ژنرال‌های ارتش پاکستان خواستار زمان بیشتری برای پایان یافتن عملیات بهارجنگی طالبان شدند.
این در حالی است که در ماه آوریل، طالبان بهار جنگی خود را به شدت گسترش دادند و نیروهای نظامی افغان را بیش از پیش هدف قرار دادند و عملیات‌های گسترده‌ای نیز در ولایت‌های بدخشان، خوست و ننگرهار انجام دادند.
حال، این پرسش در اذهان مردم افغانستان پررنگ شده است که آیا تلاش‌های اشرف‌غنی برای ایجاد صلح و همکاری با پاکستان نتیجه‌ای داشته است؟
منابع دیپلماتیک افغان اظهار داشتند: اشرف‌غنی گزینه‌ای به جز تبدیل شدن به «رهبر جنگ» ندارد و رهبران پاکستان باید اظهارات راحیل شریف مبنی بر دشمنان افغانستان، دشمنان پاکستان هستند را تشریح کند.
منابع گفتند: در حالی که نواز شریف بارها بهار جنگی طالبان در افغانستان را محکوم کرده اما هیچ نشانه‌ای از واکنش اسلام‌آباد علیه طالبان افغانستان بنابه خواسته اشرف‌غنی دیده نمی‌شود.
یک مقام عالی‌رتبه دیپلماتیک افغانستان نیز اظهار داشت که اگر پاکستان علیه طالبان افغانستان اقدام کند، دشمنان بیشتری میان جهادی‌های ضد پاکستانی در این کشور ایجاد می‌کند و اگر علیه طالبان اقدامی نکند، روابط با افغانستان را در معرض خطر قرار داده است.
وی افزود: اگرچه پاکستان در گذشته به تعهدات خود عمل نکرده اما اشرف‌غنی بر این باور است که تفاهمنامه همکاری اطلاعاتی کابل و اسلام‌آباد، اقدامی علیه طالبان افغانستان است.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =