محمدجواد لاریجانی گفت و گویی با خبرگزاری تسنیم انجام داده که بخش هایی از آن در ادامه می آید:

محمد جواد لاریجانی در گاین گفت و گو با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: باید این انتخابات همانند انتخابات ریاست جمهوری سال 92‌ و انتخابات‌های پیش از آن در چارچوب قانون و با نهایت دقت برگزار شود. انتخابات مجلس شورای اسلامی باید یک انتخابات سرزنده و صحیح باشد که هیچ‌‌ فرد یا گروهی نتواند شبهه‌ای راجع به آن مطرح کند.
محمد جواد لاریجانی با بیان اینکه "اصل ‌انتخابات یک مسئله‌ ملی و کاملا فراجناحی است" تصریح کرد: جریان‌ها و اشخاص حاضر در انتخابات باید چارچوب قانونی را حفظ کنند و برای رسیدن به پیروزی به هر روشی متمسک نشوند. اینکه جناح‌های سیاسی چهره دموکراتیک نظام اسلامی ایران را در راستای پیروزی جناج متبوعشان تخریب نکنند، موضوع مهمی است.
رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با اشاره به اینکه‌ شخصاً به جریان اصولگرا علاقه دارد ‌و حامی این جریان است، اظهار داشت:‌ به نظر بنده جبهه اصلاحات، جریان بهم‌ریخته‌‌ای است. البته در جریان اصلاح‌طلب، افراد مورد احترامی‌ که طرفدار ‌انقلاب و ولایت فقیه‌ هستند، هم حضور دارند اما وقتی بلندگوهای اصلاحات ‌را مشاهده می‌کنیم تماماً با بوق‌های سکولار مواجه می‌شویم که نشان دهنده "انحراف یا افلاس تئوریک" در این جناح است.
محمد جواد لاریجانی در توضیح بیشتر "انحراف یا افلاس تئوریک" در جریان موسوم به اصلاح‌طلب، گفت: فضای گفتمانی یک جریان سیاسی محل نمایش توانمندی فکری آن جریان است و موضع‌گیری‌های رهبران آن جریان در وضعیت‌های گوناگون، صداقت، فهم و قوت آنان را در میدان عمل سیاسی نشان می‌دهد. حال به جریان اصلاحات با این دو محک توجه کنید: فضای گفتمانی غالب این جریان "بازی با شخصیت‌ها" است: "فلانی کم شخصیتی نیست" یا "فلان آقا علامه دهر است" یا همه گرفتاریها زیر سر دوره احمدی‌نژاد است و ...؛ بله‌؛ ‌آقای هاشمی مرد بزرگی است و کارنامه درخشانی در تاریخ انقلاب اسلامی داشته است، ولی همین آقای هاشمی رفسنجانی اشتباهات بسیار عجیبی نیز در کارنامه خود دارد‌. ظاهراً وقتی مردان بزرگ اشتباه می‌کنند، اشتباهاتشان نیز بزرگ است؛‌ اما جریان اصلاح طلب به جای کلی‌گویی درباره اشخاص باید درباره مسائل اساسی کشور ‌مانند مسائل هسته‌ای نظر خود را بیان کند و بگوید ارزیابی این جریان از مذاکرات هسته‌ای چیست نه اینکه تنها به این جمله که "مذاکرات خیلی خوب است"، "دلواپسان بد هستند"، یا "انرژی هسته‌ای کاربردی برای کشور ما ندارد" ‌اکتفا کنند. این رفتارها نشان‌دهنده افلاس تئوریک در این جناح است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه "شخصیت‌بازی" علامت روشن افلاس تئوریک یک جریان سیاسی در میدان رقابت است، اضافه کرد: از سوی دیگر باید توجه کنیم که در جریان اصلاحات از نیروهای طرفدار نظام جمهوری اسلامی و تئوری ولایت مطلقه فقیه داریم تا طیف کاملاً سکولار! و اتفاقاً در میدان قلم و ادبیات این جناح سکولارها میدان‌دار هستند. یعنی طیفی که اسلام را در بهترین حالت مناسب حوزه خصوصی زندگی می‌داند و سپهر عمومی که شامل حکومت نیز می‌شود از نظر این طیف باید کاملاً سکولار باشد. علاوه بر این قرائتی کاملا موادی محور و سکولار از ماهیت دین، وحی و عصمت و... دارند که روشن و آشکار با تلقی اسلام در مکتب اهل بیت در تضاد است. 

وی تاکید کرد: طیف سکولار اصلاحات که سلطه کامل بر میدان قلم و ادبیات جناح دارد، آشکارا جریانی منحرف است و بر اساس قوانین کشور حق سازماندهی، تجمع و تبلیغ ندارد.
محمدجواد لاریجانی در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه ‌افراد مخالف نظام اسلامی صلاحیت نامزدی در انتخابات‌ها را ندارند، نامزدی اینگونه افراد را مشابه "دزدی" دانست و اظهار داشت: به نظر بنده کسانی که بدون اعتقاد به نظام اسلامی برای حضور در مناصب این نظام تلاش ‌می‌کنند در حقیقت به مردم خیانت می‌کنند.
وی همچنین با اشاره به اظهارات یکی از شخصیت‌های مطرح اصلاح‌طلبان گفت: آقای دکتر عارف اخیراً در یک مصاحبه گفتند: «در انتخابات مجلس همه اصلاح‌طلبان باید دست به دست هم بدهند و مجلس را از این وضعیت خارج کنند.» ‌اگر این جناح دست به دست یکدیگر بدهند که مجلسی شبیه مجلس ششم ایجاد می‌شود که فضاحت عظیمی بود و برای پیشرفت کشور هیچ فعالیت مثبتی نداشت ‌و انواع بداخلاقی‌ها در آن مجلس ظهور پیدا کرده بود. آقای عارف باید بگوید وی به عنوان یک فرد در جمهوری اسلامی چه نوع مجلسی را می‌پسندد؟
بنیانگذار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه "اصلاحات در ایران از دو طیف مفلس ‌نظری یا منحرف تشکیل شده است"گفت: به همین خاطر است که این جریان بیشتر در پی حواشی می‌گردد و هر از چندگاهی ‌مظلوم نمایی نیز می‌کند.‌ بنده معتقد هستم این رفتارها انتخابات را غنی نخواهد کرد.
محمدجواد لاریجانی با اشاره به اینکه "جریان اصولگرا از لحاظ تئوریک استحکام قابل توجهی دارد" تصریح کرد: آن‌هایی که قصد سواری‌‌گرفتن از جریان اصولگرایی را دارند‌ بدانند، این جریان به کسی کولی نمی‌دهد و‌ اسب زین کرده‌‌ای نیست که هر فرد یا گروهی با سوار شدن بر آن‌ به مقصد برسد و ساز خودش را بزند.
وی با ذکر این توصیه که "جریان اصولگرا باید به مسائل اصلی کشور بپردازد" گفت: موضوعات مهم و اساسی مثل مذاکرات، تخاصم کور غرب با ایران، بیداری اسلامی وتوسعه مدنی و اقتصاد مقاومتی در داخل کشور از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد‌ زیرا‌ دستاورد انقلاب بنای یک نظام مدنی‌-سیاسی جامع بوده است.
لاریجانی با بیان اینکه نسل جدید اصولگرایان از رویش انقلاب هستند که امروز باید میدان‌دار عرصه سیاسی باشند، اظهار داشت: اصولگرایان با‌سابقه‌‌ باید بستر را برای فعالیت این جوانان مهیا کنند. ‌باید جامعه آماری تشکل‌های اصو‌لگرا‌‌ متشکل از 10% بالای 50 سال‌ و 90 % افراد زیر 40 سال باشد نه اینکه اکثریت قریب به اتفاق این افراد را‌ ریش سفیدان تشکیل بدهند و درکنار آن‌ها به طور مثال پنج جوان ‌نیز باشد. البته بنده‌ مخالف سابقه‌دار‌ها نیستم زیرا تجربیات این افراد برای مملکت سرمایه‌ بسیار خوبی است اما به ‌توان عظیمی که در وجود‌ جوانان ‌است، اعتقاد راسخی دارم. اگر اصولگراها این جوانان را به میدان بفرستند‌، فتح الفتوح می‌کنند.
لاریجانی همچنین در پاسخ به این سؤال که "آیا‌ احمدی نژاد قابلیت احیا در آینده سیاسی کشور را دارد؟" گفت: حقوق مدنی احمدی نژاد را قانون تعیین کرده است و کسی نمی‌تواند این حقوق را از وی بگیرد. بنده نیز در موضعی نیستم که در این باره صحبت کنم.‌ وی به عنوان یک شهروند همانند شهروندان دیگر، حق دار‌د از همه حقوق خود برخوردار باشد ‌اما در مورد جریان یا گروهی سیاسی ‌آقای احمدی‌نژاد؛ ‌ما باید توجه کنیم که در میدان اصولگرایی انحراف برای ما، انحراف است و تنها نوع انحراف نیز سکولاریزم نیست.
وی افزود: انواع دیگری از انحراف‌ وجود دارد که بنده در بحث‌های قدیمی از آن با عنوان‌ "انحراف از جنس غلات" یاد می‌کردم. "غلات" پدیده مهمی در تاریخ تطور اسلامی هستند. اگر عده‌ای یک پرسوناژ مانند امام زمان (عج) را مقدم بر شرع قرار ‌دهند دچار انحراف شده‌اند. امام زمان جذاب، زیبا و خوش بیان است منتهی علاقه ما به ایشان به خاطر این ویژگی‌های ظاهری نیست بلکه به دلیل احیای دین ‌توسط صاحب الزمان (عج) و مقامات معنوی ایشان است.
وی ادامه داد: کسی که در میدان سیاسی فعالیت می‌کند باید به این نظام پایبند باشد نه اینکه بگوید من هر مقداری که خودم قبول دارم به این نظام اعتقاد دارم. چنین شخصی می‌تواند بسیاری از موارد نظام را قبول نداشته باشد اما اگر بخواهد در حکومت مشارکت داشته باشد باید اصول مندرج در‌ قانون اساسی را قبول داشته باشد.
لاریجانی تصریح کرد: بنده تفکر آقای احمدی نژاد را انحراف ‌می‌دانم‌. جریان اصولگرا همان گونه که در مقابل یک کژ راهه همانند سکولاریسم ایستاده است در مقابل این انحراف نیز ایستاد. به همین خاطر کارنامه جریان اصولگرا از این جهت قابل تقدیر و درخشان است. اما در مقابل در جریان اصلاحات یک نمونه وجود ندارد که بخشی از افراد این جریان را‌ بخاطر گرایش منحرف سکولار طرد کنند حتی اگر به طور حتم به این نتیجه برسند که ‌این افراد منحرف هستند، بازهم آن‌ها را از سوی خود طرد نخواهند کرد اما در جریان اصولگرایی کسی با این مسائل شوخی ندارد.‌
لاریجانی افزود: ما از احمدی نژاد حمایت کردیم اما زمانی که انحراف این فرد هویدا شد در مقابل‌ وی ایستادیم. یک تفاوت اصولگرایان و اصلاح‌طلبان هم همینجاست که ما در مقابل انحراف حتی در جبهه خودمان می‌ایستیم ولی اصلاح‌طلبان هرگز.
رییس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه همچنین در پاسخ به این سؤال که "چرا عده‌ای از افراد‌ فرصت طلب‌ که نسبتی با انقلاب ندارند احساس می‌کند می‌توانند از‌ آقای هاشمی سوء استفاده کنند؟ و چرا آقای هاشمی با آن سابقه درخشان چنین فرصتی را در اختیار این فرصت‌طلبان قرار می‌دهد" گفت: آقای هاشمی فرد کیّسی(زیرک) است. آقای هاشمی‌ ز‌مانی دامنه علاقه‌مندانش را در قشر‌ افراد حزب‌اللهی‌ می‌دانست اما امروز به این نتیجه رسیده است که در این قشر پایگاه اجتماعی‌ ندارد و حس می‌کند جریان موسوم به اصلاحات به وی اظهار علاقه می‌کنند.
لاریجانی افزود: البته آقای هاشمی فرد آگاهی است و می‌داند که نباید کاملا در جریان اصلاحات‌ قرار‌ گیرد زیرا این جریان بیشترین دشمنی و نامردی را در حق وی انجام داده است.
وی با بیان اینکه آقای هاشمی درباره حوزه‌ای که تصور می‌کند مشتری بیشتری دارد، اظهار نظر می‌کند، خاطرنشان کرد: بنده‌ اظهارات آقای هاشمی را ناظر به تصور وی از مخاطبانش تحلیل می‌کنم زیرا ‌این گروه از‌ مخاطبان بیشتر جذب این سخنان می‌شوند و روی آن‌ها اثرگذار خواهد بود. و احتمالا دوستانی به وی می‌گویند که ما نباید این پایگاه اجتماعی را ‌از دست بدهیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این نوع سیاست‌ورزی آقای هاشمی یک سیاست‌ورزی پوپولیستی و سکولار نبوده و با معیارهای سیاست‌ورزی اسلامی ناسازگار نیست؟ اظهار داشت: آقای هاشمی به مبانی سکولاریسم اعتقاد ندارد‌ و معتقد به یک نظام اسلامی هست. آنهایی که سکولار هستند به طور کلی به تجربه انقلابی تاسیس نظام اسلامی معتقد نیستند، منتهی از لحاظ سیاسی آقای هاشمی در کشاکش‌های وسیعی از 2 خرداد 76 تاکنون قرار گرفته که فقط د رابطه با سال 88 نیست و در این دوران‌ها آقای هاشمی دوران‌های پرتلاطمی را پشت سر گذاشت و به نحوی احساس می‌کند این موقعیت و رتبه طبیعی خودش را ندارد، لذا به این صورت سخن می‌گوید و ما خیلی نباید روی این حرف‌ها گیر کنیم، زیرا چرخ عظیم انقلاب در حال چرخیدن است و شخصیت‌های بزرگ و تاریخی انقلاب می‌روند و دیگران می‌آیند ولی روند جریانات اجتماعی کشور فراتر از این حرف‌هاست.
وی با بیان اینکه آقای هاشمی نباید سوژه انتخابات باشد و حتی می‌توانم بگویم سوژه انتخابات نیست، تصریح کرد: اصلاح‌طلبان بر اساس افلاس تئوریکی که دارند آقای هاشمی را سوژه کردند. آقای هاشمی یک شخصیت موثری در انقلاب باید باشد و همه می‌توانند از آن استفاده کنند. آقای هاشمی سابقه عظیم و تجربیاتی خوب دارند، حالا درست است که اشتباهات بزرگی هم دارد اما لازم نیست فقط اشتباهات را نگاه کنیم، بلکه می‌توانیم تجربیات را هم نگاه کنیم. ما نباید بحث خود را در انتخابات با آقای هاشمی شروع کنیم یا با آقای هاشمی ختم کنیم؛ بحث ما مسائل حیاتی کشور است.
به گفته لاریجانی اصولگرایان نباید درگیر این باشند که آقای هاشمی خوب یا بد است؛ آقای هاشمی به اصولگراها نزدیک‌تر از بقیه است، بنابراین ما باید به سمت مسائل اصلی برویم.
لاریجانی با بیان اینکه جریان اصلاحات رنگ پاشی کرده و خودش را معدن عقل جلوه داده است، تصریح کرد: اصلاح‌طلبان جوری وانمود می‌کنند که گویی روح سقراط در بدن آنها حلول کرده است و یا گویی اصلاح‌طلبان اسطوره مدرنیته شده‌اند درحالیکه شاید الفبای مدرنیته را هم ندانند. اصلاح‌طلبان فقط به بقیه می‌گویند شما کم عقل و متحجر هستید. البته این کار تبلیغات آنهاست.
رئیس ستاد حقوق بشر با بیان اینکه جناح اصولگرا بیشترین تعداد تحصیل کرده و بیشترین علمای دین را دارد تصریح کرد: ما باید نماد مشی معتدل منطقی اسلامی باشیم، نه معتدلی که معتقد است نه سیخ بسوزد نه کباب؛ این روش اعتدال نیست. اعتدال در مکتب اسلام و اهل‌بیت (ع) به معنای عِدل حق راه رفتن است
وی با اشاره به اینکه . ما در تبیلغات باید به قول سدید اتکا کنیم، نه حرف‌های شلوغ بازی، افزود: اولاً قول سدید "نیتش" حق است، ثانیاً "مطلبش" حق است و ما بر دورغ یا مسئله نادرست تکیه نمی‌کنیم، ثالثاً نحوه بیانش حق است، چه‌بسا افرادی هستند که حرف حق را بد مطرح می‌کنند، لذا خداوند می‌فرماید قرآن خودش حق است و نزولش نیز حق است، یعنی حق‌مدارانه آمده که این دو موضوع متفاوت است. رابعاً قول سدید، "کارکردش" هم باید حق باشد، چه بسا حرف خوبی حق‌مدارانه است ولی برای حق مفید نیست؛ پس ما در این انتخابات باید پرچمدار قول سدید باشیم و اعتدال به معنای عدل حق بودن را تجربه کنیم. چه در انتخابات پیروز شویم و چه پیروز نشویم نمای جریان اصولگرا باید نمای جریان با دانش، فرهیختگی، پایداری بر مرام و منطقی بودن باشد، چیزی که به عکس درباره آن تبلیغ می‌کنند و می‌خواهند بگویند اصولگرایان چماق‌کش و متحجر هستند و مدرن نیستند؛ ما نباید اجازه بدهیم این انگ‌ها به دامن جریان اصولگرا بچسبد.

29214

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =