72 کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران موفق به تحقق اولین هدف توسعه هزاره در به نصف رساندن شیوع سوء تغذیه تا سال 2015 شده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ ایران که در تقسیم بندی چند سال پیش سازمان ملل در رده مناطق پرخطر امنیت غذایی تقسیم می شد حالا در جمع 72 کشوری قرار دارد که موفق به به نصف رساندن نسبت جمعیتی افراد دارای گرسنگی شدید و یا سو تغذیه شده اند.

تامین امنیت غذایی یکی از مهمترین نگرانی های جهانی و یکی از محورهای اصلی سیاست گذاری ها در مقیاس ملی و جهانی است. از علل تهدید کننده آن می توان به نظام های ناپایدار کشاورزی، کاهش سطح کیفیت محصولات کشاورزی، تخریب اراضی، کاهش تنوع زیستی، تغییر اقلیم وتخریب محیط زیست اشاره کرد. بر اساس گزارش جدید فائو، پیشرفت کامل در جهت تحقق اهداف امنیت غذایی در سال 2015 در سال های اخیر به دلیل برخی موانع اقتصادی با چالش هایی مواجه شده است.

تغییرات شدید آب و هوایی، بلایای طبیعی، بی ثباتی سیاسی و درگیری های داخلی تاثیرات بسزایی را در این روند داشته است به گونه ای که هم اکنون در آفریقا 24 کشور با بحران غذا دست و پنجه نرم می کنند در حالی که این تعداد در مقایسه با سال 1990 تقریبا دو برابر شده است.

از هر ۹نفر یک نفر گرسنه در جهان

تازه ترین گزارش فائو با عنوان "وضعیت نا امنی غذایی در جهان در سال 2015 " (The State of Food Insecurity in the World (SOFI) 2015) نشان می دهد که تعداد گرسنگان جهان در مقایسه با آمار 92-1990 با 216 میلیون نفر کاهش به 795 میلیون نفر رسیده است به طوری که هم اکنون از هر نه نفر در جهان یک نفر با گرسنگی دست و پنجه نرم می کند.

کمک رسانی غذايی یکی از ابزارهايی است که به امنیت غذایی کمک می کند. امنیت غذايی به این معنی که همه مردم همواره دسترسی به مواد غذايی مورد نیاز برای یک زندگی سالم و فعال داشته باشند. سیاست های حاکم بر استفاده از کمک غذايی برنامه جهانی غذا باید معطوف به ریشه کن كردن فقر و گرسنگی بوده و هدف نهايی کمک رسانی غذايی باید حذف کامل گرسنگی باشد.

بر اساس گزارش یاد شده که به صورت مشترک توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، صندوق بین المللی توسعه کشاورزی (ایفاد) و برنامه جهانی غذا تهیه و منتشر شده است در مناطق در حال توسعه شیوع سوء تغذیه - که در برگیرنده بخشی از جمعیت که قادر به دریافت غذای کافی برای یک زندگی فعال و سالم نیستند، می شود- به میزان 12.9 درصد در مقایسه با رقم 23.3 درصدی 25 سال پیش کاهش داشته است.

اکثریت قریب به اتفاق کشور های جهان - 72 از 129 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران- موفق به تحقق اولین هدف توسعه هزاره در به نصف رساندن شیوع سوء تغذیه تا سال 2015 شده اند. 29 کشور نیز به هدف بلند پروازانه تری که در مجمع جهانی غذا در سال 1996 به آن متعهد شدند، یعنی به نصف رساندن تعداد دقیق افراد دچار سوء تغذیه، دست پیدا کرده اند.

اهدافی که در برنامه جهانی غذا در آن سال در نظر گرفته شده بود شامل نجات زندگی و حفظ معیشت در شرایط بحرانی؛ پیشگیری از گرسنگی حاد و آمادگی در مقابل بلایا و اقدامات کاهش دهنده اثرات آن؛ بازسازی و بهبود زندگی و معیشت پس از پایان درگیری ها، بلایای طبیعی یا تحولات؛ کاهش گرسنگی مزمن و کمبودهای تغذیه ای و ارتقای توانايي کشورها در کاهش گرسنگی از طریق تفویض پروژه و خرید محلی می شود.

ریشه کن کردن همیشگی گرسنگی

خوزه گرازیانو دا سیلوا، مدیر کل فائو نیز در مورد توسعه هزاره گفت: تحقق قریب الوقوع آرمان توسعه هزاره که گرسنگی را هدف قرار داده نشان می دهد که ما در واقع می توانیم در طول حیات خود گرسنگی را برای همیشه ریشه کن کنیم. این هدف باید در بطن تمامی سیاست گذاری ها و در قلب دستورالعمل توسعه پایدار که در سال جاری تدوین می شود قرارگیرد.

سرج ناکوزی نماینده فائو در ایران و سازمان همکاری اقتصادی (اکو) نیز گفت: موفقیت برجسته جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تحقق اولین هدف توسعه هزاره نشان دهنده کارآمدی سیاست ها و اقداماتی است که در این کشور طی 20 سال اخیر به اجرا گذاشته شده است.

او گفت: با توجه به تعهد دولت در مواجهه با نا امنی غذایی و ریشه کنی فقر و همچنین وجود ظرفیت های گسترده موجود در بدنه کشور، ایران قطعا می تواند گام های ارزشمندی را در راستای ریشه کنی گرسنگی بردارد و در این راستا موفقیت این کشور در چگونگی اجرای روشی هماهنگ و یکپارچه با مشارکت تمامی ذی نفعان ملی که منجر به ایجاد امنیت غذایی و حل معضل گرسنگی تبدیل به نمونه ای بارز شود.

در حال حاضر از هر پنج نفر مبتلا به سوء تغذیه، یک نفر در مناطق بحران زده زندگی می کند که این مناطق عمدتا از سیستم های حکومتی ناکارآمد برخوردار می باشند و در برابر مرگ و بیماری ها شدیدا آسیب پذیر هستند.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    2 0
    نمیدونم هر چقدر واژه " نصف " را میخونم چرا هر بار " چند برابر " خوانده میشه
  • سالار همیشگی A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    4 0
    خخخخخخخخ ما همیشه روی آمار بهتریم :| جان من این کامنت منو تایید کنید
  • عطا IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    با اینکه در کشور کلی معدن داریم و معتقدیم که 99درصد مردم با هوش هستند اگر گفتید چرا نصف مردم ایران سوء تغذیه دارند برعکس در ژاپن فقط یک درصد مردمشان باهوش است. دیگه راهنمایی نمیکنم
  • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    خب باشه
  • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    1 0
    راست میگه دیگه اینقدر وضعیت بده که همه ی گرسنه های ایرانی مرحوم شدن، و این آمار به وجود اومد،خدا رحمتشون کنه