کار این نمایندگان چیست؟ ؛ راه رفتن و رای ندادن!

در ساختمان هرمی بهارستان هستند نمایندگانی که نه رای می‌دهند، نه نطقی می‌کنند، نه تذکری می‌دهند. در صحن علنی مجلس یا حضور پیدا نمی‌کنند و یا مشغول فعالیت‌هایی بی‌ارتباط با تصمیمات مجلس می‌شوند. در جلسات کمیسیونی نیز تصمیمات را به دیگران واگذار کرده و در پاسخ خبرنگاران حول موضوعات و تصمیمات کمیسیون به راحتی ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.

به گزارش آفتاب، بر اساس آنچه که اعضای هیات رییسه مجلس، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و سایرین مطرح کرده‌اند، تاکنون تصمیمات متعددی برای تغییر وضعیت این طیف «خاموش» مجلس در جلسات مختلف و بنا بر توصیه‌ها مقام معظم رهبری اتخاذ شده است. اما چه تذکرات ماهانه هیات رییسه جهت حضور پررنگ در تصمیمات صحن‌، چه تذکرات هیات رییسه کمیسیون‌ها برای شرکت در جلسات کمیسیونی و حتی جای‌گذاری گلدان‌ها در صحن علنی برای مجاب کردن آنان در نشستن بر روی صندلی‌ها و پرهیز از گعده‌گیری در انتهای صحن نتوانسته آنان را همراه با سایرین کند. نهایتا نیز کار به جایی رسید که کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس نیز دست به کار شد تا رای سفید را از تصمیم‌گیری‌ها حذف کند بلکه بدین روش از سنگینی طیف «خاموش» مجلس بکاهد که سرانجام این تصمیم با مخالفت هیات رییسه ناتمام رها شد. طیف خاموشی که بنا بر سوابق غالب رای‌گیری‌های صحن علنی تعدادشان از مرز 40 نماینده عبور می‌کند.

علی مطهری در پاسخ به چرایی انفعال برخی نمایندگان چنین می‌گوید: «این یک نقطه ضعف برای مجلس نهم است. یک علت به نوع ساختمان صحن مجلس برمی‌گردد که فضای بازی دارد و افراد نیز در آن زیاد راه می‌روند و تردد می‌کنند. حتی رهبر انقلاب نیز تاکنون چندبار به آقای لاریجانی تذکر داده‌اند که نمایندگان چرا اینقدر در مجلس راه می‌روند؟» او ادامه می‌دهد: «شما اگر سایر مجالس و پارلمان‌ها را دیده باشید، صندلی‌ها در کنار هم و بدون فاصله جاگذاری شده‌اند که فضای کمی را برای راه رفتن در صحن فراهم می‌کند.»

این نماینده مردم تهران در بیان دلایل دیگر این موضوع اضافه می‌کند که «دلیل دیگر این موضع مربوط به گرفتاری نمایندگان می‌شود. نمایندگان چون مشکلات موکلین خود را رسیدگی می‌کنند و احیانا تماس‌های تلفنی که وجود دارد سبب می‌شود تا گاهی نماینده غفلت کند. یعنی می‌خواهد رای بدهد ولی فرصت پیدا نمی‌کند.» این عضو کمیسیون فرهنگی سخنان خود را این چنین ادامه می‌دهد که «‌اگر استفاده از موبایل در صحن علنی ممنوع شود می‌تواند کمک زیادی به نظم جلسات صحن کند و نمایندگان تمرکز بیشتری روی موضوع داشته باشند.»

او در پاسخ به این سوال که آیا ثبات تعداد آرای سفید در مجلس بیان‌کننده‌ بی‌توجهی مستمر برخی نمایندگان به مجلس است‌، تاکید می‌کند: «این‌طور نیست. در مسائل مهم و حیاتی قریب به اتفاق نمایندگان رای می‌دهند‌. ولی گاهی موضوع خیلی مهم نیست یا آنکه فرد رای مخالف دارد و زمانی که رای نمی‌دهد‌ مخالف حساب می‌شود. در واقع شاید احساس نماینده در برخی تصمیم‌گیری‌ها این‌چنین باشد که اگر رای هم نداد اتفاقی رخ ندهد.»

عوض حیدرپور عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نیز درباره رای ندادن برخی نمایندگان می‌گوید‌: «این یک اتفاق ناخوشایند در مجلس نهم است که ببنیم برخی نمایندگان در رای‌گیری شرکت نکنند‌. کما اینکه مقام معظم رهبری نیز در توصیه‌ای به نمایندگان شخصا خواستار حضور پررنگ نمایندگان در رای‌گیری‌ها شده‌اند.»

به گفته‌ی او‌، رفع خلاءهای قانونی به‌ویژه در آیین نامه داخلی مجلس می‌تواند انفعال نمایندگان در صحن علنی به حداقل کاهش دهد. همچنان که برای غیبت مداوم نمایندگان در جلسات علنی صحن و غیر علنی کمیسیون تدابیری اندیشیده شده است می‌تواند در خصوص رای‌گیری نیز اتخاذ شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این سوال که هیات نظارت تاکنون چه راهکاری را برای حل این مساله عملیاتی کرده است‌، توضیح می‌دهد‌: «بررسی رای ندادن نمایندگان بر عهده هیات رییسه مجلس است. ایشان هستند که می‌توانند در قبال انفعال نمایندگان تصمیم‌گیری کنند.»

همچنین حسین سبحانی نیا عضو سابق هیات رییسه مجلس نیز در گفت‌وگویی موضوع رای‌ندادن نمایندگان را این‌چنین شرح می‌دهد که «مشغله سنگین نمایندگان سبب شده تا بعضا در رای‌گیری‌ها تعدادی از نمایندگان فعال نباشند و رای ندهند.» او در پاسخ به این سوال که هیات رییسه مجلس در قبال طیف «خاموش» مجلس چه رفتاری از خود نشان می‌دهد، می‌گوید: «هیات رییسه مجلس جزییات دقیق رای‌گیری‌های صحن را در اختیار دارد که بر اساس این جزییات در پایان هر ماه به نمایندگانی که کمتر در جلسات علنی حاضر بودند یا در رای گیری‌ها کمتر فعالیت داشتند تذکر می‌دهد.»

او در عین حال اعتقادی به طیف خاموش مجلس ندارد به تاکید می‌کند‌: « نمی‌توان گفت که تعداد مشخصی از نمایندگان اصلا رای نمی‌دهند یا اصلا در جلسات کمیسیونی و صحن حاضر نمی‌شوند. معمولا مشغله کاری نمایندگان سبب می‌شود که یک نماینده در نوبت صبح جلسه علنی غایب باشد و در نوبت ظهر رای بدهد یا بالعکس.»

نماینده نیشابور در مجلس همچنین در پاسخ به این سوال که تاکنون چرا هیات رییسه اسامی نمایندگان منفعل در رای‌گیری را مانند متاخیرین جلسه اعلام نمی‌کند، تصریح کرد: «این به تصمیم هیات رییسه مربوط می‌شود. چون تاکنون ضرورت اعلام اسامی به صورت علنی احساس نشده است.» این عضو سابق هیات رییسه مجلس در پاسخ به این سوال که در سال گذشته کدام نمایندگان بیشترین غیبت و کمترین رای را داشته‌اند‌، اضافه می‌کند‌: «اعلام این اسامی بنا بر تصمیمات هیات رییسه جایز نیست.»

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =