۰ نفر
۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۵

ایرنا نوشت:

'دونالد رامسفلد ' وزیر دفاع پیشین آمریکا و یکی از طراحان تجاوز نظامی به عراق در سال 2003 میلادی، اعتراف کرد که سیاست جورج بوش پسر در قبال عراق اشتباه بوده است.

به گزارش ایرنا، وزیر دفاع جنگ طلب پیشین آمریکا، در گفت وگو با روزنامه تایمز که روز شنبه منتشر شد، تصریح کرد سیاست دولت جورج بوش برای تحمیل دمکراسی به عراق کار درست نبوده است.

وی در این گفت وگو اذعان کرد که تلاش برای جایگزینی حکومت مستبد صدام حسین با یک ساختار دمکراتیک غیرواقعی بوده است.

وزیر دفاع پیشین آمریکا گفت: 'من شخصی نبودم که فکر کنم الگوی خاص دمکراسی ما، مناسب برای سایر کشورها در هر لحظه از تاریخ آنها است. این ایده که ما می توانیم یک مدل دمکراسی شبیه آنچه ما داریم در عراق پیاده کنیم، غیرواقعی است. من وقتی برای اولین بار این کلمات را شنیدم، نگران شدم.'

تایمز نوشت: اظهارات رامسفلد در این خصوص کاملا متناقض با اظهارات و رفتارش در زمانی که وزیر دفاع در دولت بوش بود، است. وی در آن زمان از ایده استفاده از پسامد جنگ برای پیاده کردن دمکراسی به توسل به زور در سراسر خاورمیانه، حمایت می کرد.

دونالد رامسفلد در این گفت وگو همچنین هشدار داد که غرب بخوبی خودش را برای مقابله با تهدیدات جدید و شیوع افراط گرایی مذهبی تجهیز نکرده است.

این روزنامه نوشت: وی در جریان این مصاحبه که در دفترش واقع در بنیاد رامسفلد که نهادی آموزشی است، صورت گرفت، گفت: 'ساختار ناتو و سازمان ملل دیگر مناسب برای برخورد با تهدیدات مدرن نیست و بایستی جایگزین اشکال جدیدی ازهمگرایی و اتحاد به منظور مقابله با تهدیدات مدرن همانند رژیم ایران، گسترش سلاح های هسته ای و شیمیایی، تروریسم ، قاچاق مواد مخدر و برده داری مدرن، شوند.'

تایمز افزود: وزیر دفاع پیشین آمریکا گفت: غرب باید حمله ای به شیوه جنگ سرد جدید، علیه گروه های افراطی با یک همکاری مشترک در زمینه عملیات جاسوسی و تلاش مشترک برای جلوگیری از رسیدن کمک های مالی و سایر حمایت ها به افراط گرایان، صورت دهد.

به نوشته این روزنامه، رامسفلد همچنان ابراز نگرانی کرد که دولت های غربی ممکن است به دلیل اشتباه خود در برابر چالش ناشی از افراط گرایان شکست بخورند.

رامسفلد که در سال های میانی 2001 تا 2006 میلادی در دولت جورج بوش خدمت کرده است، گفت: بایستی با استفاده از تجارت گذشته بدنبال یافتن راهی برای گسترش و ترویج میانه روها بود.

روزنامه تایمز اضافه کرد: رامسفلد همچنین برکناری معمر قذافی رییس جمهوری مخلوع لیبی را از قدرت در سال 2011 میلادی و پس از آن، رها کردن منطقه به حال خود را بسیار خطرناک توصیف کرد.

تایمز اضافه کرد: رامسفلد همچنین با انتقاد از سیاست های باراک اوباما گفت که وی با رها کردن رهبری تاریخی آمریکا برای دفاع از جوامع آزاد ، در را برای توسعه طلبی روسیه از جمله در اوکراین باز گذاشت.

دونالد رامسفلد 83 ساله پیشتر در کتاب خاطراتش مدعی شده بود که حمله نظامی به عراق تصمیم درستی بوده ، چون دنیا بدون صدام امن تر شده است. اگرچه در این کتاب تحت عنوان 'دانسته ها و نادانسته ها' اعتراف می کند که علت آغاز این جنگ امروزه قابل دفاع نیست چون سلاح کشتار جمعی و شیمیایی در عراق وجود نداشت.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =