۰ نفر
۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵
طارق عزیز مُرد

منابع خبری عربی از درگذشت طارق عزیز، وزیر خارجه و معاون نخست وزیر سابق عراق خبر دادند.

به گزارش خبرآنلاین صفحه خبری شبکه تلویزیونی المیادین در توئیتر از مرگ  طارق عزیز خبر داد.

درهمین حال برخی دیگر از منابع خبری نوشته اند طارق عزیز در زندان ناصریه در گذشته است.

دادگاه عالی عراق در تاریخ ۴ آبان ۱۳۸۹، «طارق عزیز» معاون نخست وزیر سابق این کشور را به اتهام مشارکت در قتل‌عام شیعیان عراق در سال ۱۹۹۹ (۱۳۷۸) به مرگ محکوم کرد.

او که یک مسیحی بعثی بود، بواسطه وفاداری اش به آرمانهای پان عربیسم و ناسیونالیسم عربی به مدارج عالی حکومتی و حزبی قابل توجهی دست یافت و حتی از او با عنوان دست راست صدام حسین و حتی معاون او یاد می شد.

زندگی‌نامه «طارق عزیز»

به گزارش خبرگزاری تسنیم طارق عزیز " معاون دیکتاتور سابق عراق بود که در 28 آوریل 1936 میلادی در روستای "تل کیف " از توابع استان موصل از پدر و مادری مسیحی متولد شد. نام اصلی وی "حنا میخائیل " است.

"طارق عزیز " معاون دیکتاتور سابق عراق به دلیل وفاداری اش به آرمانهای پان عربیسم و ناسیونالیسم عربی به مدارج عالی حکومتی و حزبی قابل توجهی دست یافت.

طارق عزیز تنها فرد مسیحی حاضر در حلقه نزدیکان صدام بود که در دهه هفتاد میلادی در سمت وزیر اطلاع رسانی، بین سال های 1983 تا 1991 به عنوان وزیر خارجه و در فاصله سال های1979 تا2003 به عنوان مشاور نزدیک به صدام حسین رای چند دهه بود.روابط وی با صدام در دهه پنجاه یعنی زمانی که با یکدیگر در حزب بعث بودند شکل گرفت.

نیز به عنوان معاون صدام فعالیت می کرد. وی در سال 2002حکم بازرسی تسلیحاتی را بدعت خواند و اعلام کرد که از جنگ گریزی نیست و آنچه آمریکا می خواهند تغییر رژیم در عراق نیست بلکه تغییر در منطقه است و علت جنگ علیه عراق نفت و موضع آن در قبال اسرائیل است.‎

طارق عزیز تحصیل کرده رشته زبان انگلیسی در دانشکده ادبیات در دانشگاه بغداد است و قبل از اینکه به حزب بعث ملحق شود روزنامه نگاری می کرد.در اویل آوریل سال 1980 وی در مقابل درب دانشگاه مستنصریه هدف سوء قصد تروریستی قرار گرفت و آن زمانی بود که دانشجویان آماده پذیرایی از وی بودند و فردی بمبی به سمت کاروان وی پرتاب کرد و محافظان وی به شدت توانستند اوضاع را کنترل کنند اما وی از ناحیه دست زخمی شد و تعدادی از دانشجویان نیز زخمی شدند.

در چهارده فوریه 2003 با پاپ یوحنا و دیگر مسئولان واتیکان دیدار کرد و از تمایل رژیم عراق برای همکاری با جامعه بین المللی خبر داد.وی نوزده مارس 2003 شایعه شد که طارق عزیز در راه کردستان ترور شده است که این شایعه تکذیب شد.وی در 24 آوریل 2003 خود را به نظامیان آمریکایی تسلیم کرد و شبکه سی ان ان در نوزده مارس 2003 خبر تسلیم وی را مخابره کرد.

عزیز در سال های دفاع مقدس علیه ایران اسلامی شرکتی فعال داشته و به عنوان پل ارتباطی رژیم بعثی و آمریکا جهت تامین سلاح های کشتار جمعی شناخته می شد.

"پیتر گال بریت " عضو کمیته روابط خارجی وقت سنای آمریکا با تایید این ارتباط در نوشته های خود اذعان می دارد دولت ریگان رامسفلد را مامور کرد زمینه های همکاری را با صدام از طریق گفت وگو با طارق عزیز فراهم کند. ‎

در جریان گفت وگوهای محرمانه " طارق عزیز " با مقامات آمریکایی که ریاست آن را " دونالد رامسفلد " وزیر دفاع سابق آمریکا برعهده داشت عزیز با خطرناک توصیف کردن دولت ایران گفت: ما یک شریک مطمئن برای آمریکا به حساب می آییم و منتظر کمک های شما هستیم.

طارق عزیز 74 ساله در آوریل 2003 و پس از سقوط نظام صدام تسلیم نظامیان آمریکایی شد و در زندان آمریکایی "کروبر " در غرب بغداد زندانی شد ، اما سرانجام به همراه 26مسئول عراقی تحویل مقامات عراقی در زندان "الکاظمیه " داده شد.

وی برای نخستین بار در مارس 2009 میلادی، به دلیل ارتکاب جنایت های ضد بشری و اعدام 42 تاجر در بغداد در سال 1992، به 15 سال حبس محکوم شد. پس از صدور این حکم ، معاون سابق صدام حسین، با طرح ادعای مریضی و پیری، از مقامات عراقی و شخص رئیس جمهور این کشور درخواست آزادی و بخشش کرد که با مخالفت "جلال طالبانی" روبرو شد. ‎

دادگاه عالی کیفری حکم در سال 2011 حکم زندان ابد در قضیه بارزانی ها صادر کرده بود و در سال 2012 حکم اعدام با چوبه دار برای طارق عزیز در موضوع اقدام علیه احزاب دینی و تسویه آنها صادر کرده بود.

در زندان مرکزی ناصریه معروف به زندان الحوت، صدها محکوم به اعدام از جمله سرکرده های رژیم بعث سابق و سرکرده های تروریستی به سر می برند.

دقایقی قبل عادل الدخیلی معاون اول استاندار ذی قار خبر مرگ طارق عزیز را در زندان مرکزی الناصریه تایید کرد و افزود: وی از مدتها قبل از بیماری رنج می برد و امروز به بیمارستان منتقل شد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    9 0
    بهتره بگیم به درک واصل شد....... دوران خوش کودکیمون با کابوس نام اینب پست فطرتها به جهنم بدل شد.
  • ایرانی A1 ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    36 0
    بنویسید هلاک شد خدا لعنتش کند خدا میداند که خون چه انسانهایی بر گردن اوست
  • بی نام A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    2 9
    انقدر خوشحالی داره؟ مرد؟؟؟؟؟ بالاخره میمرد دیگه. قرار نبود تا ابد زنده باشه دیگه. یه خبرگزاری خوب نیست این جوری تیتر بزنه. عصر ایران از درگذشت استفاده کرد