نزدیک شدن به سوت پایان مذاکرات و توافق احتمالی ایران و غرب بر سر پرونده هسته ای، دلواپسان را دچار بیش از پیش به تحرک وا داشته است.

زینب صفری: دلواپسان در دو هفته گذشته دست کم هفت تجمع برای ابراز دلواپسی خود برگزار کرده اند. یعنی هر دو روز یک تجمع؛ آن هم به شکل غیرقانونی. تجمعاتی که به رغم غیرقانونی بودن اما تبلیغات وسیعی برای برگزاری آنها انجام شد و حتی به طور کامل در صدا و سیما پوشش داده شدند تا سریال مخالف خوانی های رسانه ملی برای دولت به فصل جدید خود برسد. البته این عدد به غیر از راه پیمایی هایی است که هفته گذشته در تهران، قم، اصفهان، شیراز و چند شهر دیگر بعد از نماز جمعه در اعتراض به روند مذاکرات هسته ای برگزار شد.

دلواپسان از تهران و قم تا مشهد و شیراز

اما کلید سلسله تجمعات "اجازه نمی دهیم" از میدان فلسطین در تهران زده شد. جایی که بسیج دانشجویی با وجود لغو مجوز این مراسم از سوی وزارت کشور تجمع خود را برگزار کرد.(اینجا) از جمله افراد حاضر در این مراسم محمدعلی رامین از چهره های نزدیک به احمدی نژاد بود. با وجود حمایت های صریح رهبری از تیم مذاکره کننده هسته ای اما او در بخشی از اظهارات خود گفته بود: " متأسفانه این دولت از ابتدا به فرامین امام حاضر، یعنی حضرت امام خامنه‌ای گوش فرا نداد. رهبرمعظم‌انقلاب فرمودند به دشمن اعتماد نکنید و به ملت بازگردید، اما دولت نه‌تنها به مردم کشورمان پشت کرد، بلکه به دشمن اعتماد کرد. من در ٤٠ سالی که در عرصه سیاسی جهان حضور دارم تاکنون شاهد این نبودم که یک دولتی مانند دولت آقای روحانی، عزت مردم خود را بفروشد و تمام امکانات داخلی کشور را نادیده بگیرد". (اینجا) جالب اینکه با وجود لغو مجوز، امنیت این تجمع با حضور نیروهای پلیس تامین شد.

محل تجمع بعدی دلواپسان مشهد بود. این تجمع هم اگرچه با گفته فرماندار مشهد فاقد مجوز بود و هیچ گروه خاصی مسئولیت برگزاری آن را بر عهده نگرفت در میدان شهدای مشهد برگزار شد و مهرداد بذرپاش از چهره های نزدگ به جبهه پایداری سخنران آن بود. مهرداد بذرپاش به عنوان سخنران اصلي اين تجمع با كنايه به دولت گفته بود: «مردم دست‌شان را در جيب خودشان كرده‌اند و شعار مي‌دهند. كساني كه دست در جيب شما كرده‌اند و ازعزت و اقتدار شما خرج مي‌كنند، دستشان را خارج و در جيب خود كنند و از خودشان خرج كنند". اما این تجمع به دلیل شعارها و پلارکارهایی که در آن به نمایش درآمد بیشتر مورد توجه قرار گرفت. شعارهایی همچون "اجازه بازرسی از پوشک مان را نمی دهیم چه برسد به ..." و " ما دندانپزشکان دهن آمریکا را سرویس می کنیم" که یادآور ادبیات رییس جمهور سابق بود. (اینجا)

قم مقصد بعدی قطار دلواپسان و محل تجمع مدرسه فیضیه بود. آن هم درست در روزی که وزیر کشور در گردهمایی فرمانداران سراسر کشور تاکید کرده بود قرار نیست وزارت کشور به تجمعات خیابانی له یا علیه مذاکرات مجوزی بدهد. (اینجا) با این حال اگرچه در برخی خبرگزاری ها اعلام شد که این تجمع با حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار می شود، اما بلافاصله دست اندرکاران جامه مدرسین اعلام کردند از هیچ تجمعی در باره مذاکرات هسته ای حمایت نکرده و نباید از نام آنها در تبلیغات این تجمعات استفاده شود. (اینجا) حجت الاسلام صالحی منش استاندار قم نیز با تاکید بر اینکه وزیر کشور از امروز( نهم خردادماه و روز برگزاری تجمع در قم) ابلاغ کرده برای تجمعاتی از این دست مجوز صادر نشود به خبرآنلاین گفت اگرچه تجمع در داخل فیضیه نیازی به مجوز ندارد اما اگر تجمع کنندگان به بیرون از فضای فیضیه بیایند با آنها برخورد خواهد شد. (اینجا)  با این وجود اما این تجمع محدود به داخل فیضیه نماند و بخشی از تجمع کنندگان بیرون از فیضیه و در میدان آستان قم جمع شدند. (اینجا) که البته برخوردی نیز با آنها صورت نگرفت. در این تجمع محمد رضا آشتیانی، احمد امیرآبادی نمایندگان قم و محمود نبویان و غلامعلی حداد عادل نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند. (اینجا)

 اما هم‌زمان با مدرسه فیضیه، اهوازی‌ها هم در مسجد اعظم این شهر گرد هم آمدند و امام جمعه این شهر، یعنی حجت‌الاسلام میراحمدرضا حاجتی در جمع آنان سخنرانی کرد.  همان روز تجمع مشابهی در اصفهان با حضور حمید رسایی از اعضای جبهه پایداری برگزار شد. تجمعات مشابهی چند روز بعد در بابل و شیراز برگزار شد. سخنرانان این مراسم ها باز هم اعضای جبهه پایداری بودند. در بابل حمید رسایی و در شیراز ستار هدایتخواه سخنرانان تجمع بودند.

واکنش دولت و وزارت کشور به تجمعات "اجازه نمی دهیم" چه بود؟

برگزاری سلسله تجمعات غیرقانونی واکنش وزارت کشور و سخنگوی دولت را نیز در پی داشت. تا آنجا که حسینعلی امیری قائم مقام وزیر و سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد که وزیرکشور از روز نهم خرداد ماه رسما ابلاغ کرده است که نباید هیچ مجوزی برای برگزاری تجمعات هسته ای صادر شود و با این ابلاغ جدید دیگر شاهد برگزاری این تجمعات نخواهیم بود. او بر این نکته هم تاکید کرد که تجمعاتی که بدون مجوز برگزار می شوند غیرقانونی بوده و وزارت کشور با برگزارکنندگان آنها طبق قانون برخورد خواهد کرد.  (اینجا)

افزون بر او محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز در پاسخ به سوال خبرآنلاین درباره برگزاری این تجمعات غیرقانونی گفت: تجمعات "اجازه نمیدهیم" غیرقانونی و غیرشرعی است. او این را هم گفت که این انتظار از وزیر کشور وجود دارد که برای جلوگیری از اقدامات مشابه   ساز و کار مناسبی در نظر بگیرد.(اینجا)

همچنین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور در توضیح اینکه چرا وزارت کشور با تجمعات غیرقانونی برخوردی نمی کند گفت: در مورد تجمعات غیرقانونی مسئولیت جلوگیری وجود دارد اگر با فرض اینکه جلوگیری انجام شد اما تجمع هم شکل گرفت رویکرد کلی این است که با کمترین هزینه تجمع خاتمه یابد و تا جایی که معقول است مدیریت شود و به درگیری و برخوردهای امنیتی نکشد. او این را هم گفت کسانی که مسئول برگزاری تجمع غیرقانونی هستند بعد از تجمع ممکن است مورد سوال قرار گیرند که نمونه‌هایی هم در این زمینه وجود دارد. (اینجا)

هدف معترضین به مذاکرات هسته ای چیست؟

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مجلس هشتم معتقد است میتینگ‌های خیابانی نوعی ابراز وجود است اما تبدیل کردن موضوع هسته‌ای به یک چالش انتخاباتی ظلم به منافع ملی است.(اینجا)

مسعود پزشکیان نماینده تبریز در مجلس نهم هم دراینباره می گوید دلواپسان هر وقت خوششان بیاید از سخنان مقام معظم رهبری هزینه می‌کنند و هر زمان خوششان نیاید به نحوی توجیه می‌کنند. او این سوال را هم مطرح می کند که آیا موافقان روند مذاکرات هسته ای هم اجازه دارند تا بیرون بیایند و تجمع کنند؟.(اینجا)

 حسین کنعانی مقدم  هم با توجه به این تجمعات غیرقانونی گفت: با توجه به سکان داری وزارت خارجه در پیگیری مذاکرات هسته ای و تاکیدی که رهبر انقلاب بر حمایت از تیم دیپلماسی دارند،  باید از این تیم حمایت کرد چراکه هیئت مذاکره کننده کشورمان به پشتوانه و حمایت مردمی است که می تواند پشت میز مذاکره حاضر شود ضمن آنکه آن ها تاکنون نشان داده اند که به خطوط قرمز در مذاکرات پایبند هستند از این رو دیگر دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. (اینجا)

دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه نیز با بیان اینکه راه اندازی کارناوال خیابانی منافع ملی را تامین نمی کند تاکید کرد که نگرانی دلواپسان انتخاباتی است.(اینجا)

تحرکات سازمان یافته دلواپسان در سالگرد ارتحال امام

گام بعدی دلواپسان اما مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی و جشن نیمه شعبان بود. به گونه ای که در جشن میلاد امام زمان در مسجد جمکران انتشار یک جزوه چهار صفحه ای برضد مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 منتسب به بسیج دانشجویی یکی از دانشگاه های تهران در مسجد جمکران موجب واکنش برخی از شرکت کنندگان شد. به علاوه وقتی از بلندگویی در نزدیکی مسجد جمکران که به عنوان ایستگاه صلواتی بود، شعارهایی برضد مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای 1+5 مانند «چشم ما به جمکران است، نه لوزان» شنیده می شد. هرچند جمعیت حاضر اعتنایی به شعارها نشان نمی دادند و آهسته ذکر و زمزمه هایی می کردند که نشان از نارضایتی آنان به این صحنه ها داشت. در جزوه توزیع شده پرسش هایی از قبیل آیا می دانید در تاسیسات هسته ای ما دوربین های 24 ساعته کار گذاشته شده و ...؟ آیا می دانید رفع تحریم ها منوط به تایید صلح آمیز بودن هسته ای ایران است و ...؟ مطرح شده بود.(اینجا)  آنها همچنین سعی کردند سخنرانی رییس جمهور در شب سالگرد ارتحال امام خمینی را با سر دادن شعارهایی متوقف کنند. (اینجا) دلواپسان بار دیگر هم در حین سخنرانی رهبری شعارهایی را علیه دولت سر دادند که البته "لبخند"؛ واکنش روحانی به این تحرکات بود. (اینجا)

 

29214

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    11 5
    چطور بايد اين شكم سيرهاي سودبرنده از تحريم ها را متوجه كرد كه ملت موافق توافق هسته اي است. از اين همه فشار خسته شده‌ايم.
  • مالک A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    4 3
    اين اقايان منشه قدرتشان از کجا سر چشمه مي گيرد که با کوچکترين حرکت دولت که اصلا به خوب يد ان کاري ندارند فقط مي خواهند مخالف باشند ايا قدرتي نيست که با اين اقان برخورد کند که باعث تفرقه وفاصله ميان دولت وملت نشوندايا بيانات رهير انقلاب را در شروع سال وحدت وهمدلي وحمايت ملت از دولت را خواستار شده اند فراموش کرده اند براستي شعار مرگ بر منافق در اخلال سخنراني منتخب ملت يک فتنه و تفرقه نيست
  • پوریا IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    10 2
    الان چرا کسی جرات نداره جلوی این تجمعات غیر قانونی رو بگیره؟
  • بی نام IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    5 3
    ما نمیگذاریم , والسلام