خبرگزاری اسپوتنیک روسیه درباره دیدار و مذاکرات مخفیانه مقامات عربستان سعودی و اسرائیل در واشنگتن درباره ایران خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از واحدمرکزی خبر اسرائیل از حمایت عربستان سعودی از تشکیل کشور فلسطینی ناراضی است. عربستان سعودی حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد. اما اگر عاملی وجود داشته باشد که بتواند دو طرف را در کنار یکدیگر قرار دهد ، آن عامل خصومت مشترک علیه ایران است.
ریاض و تل آویو روز پنجشنبه در نهایت به این موضوع اذعان کردند. یوسف ابراهیم البسام Yousef Ibrahim Al-Bassam معاون صندوق توسعه عربستان سعودی ماه گذشته به مقامات آژانس کار و امداد سازمان ملل متحد - انروا - اعلام کرد :« دولت عربستان سعودی مدت زمان زیادی است که به نقش حیاتی انروا در کمک به پناه جویان فلسطینی پی برده است. »
در آن نشست دولت ریاض توافق نامه ای برای اختصاص 111 میلیون و 500 هزار دلار به پناه جویان فلسطینی امضا کرد و این اقدامی بود که هدف انتقاد اسرائیل قرار گرفت. روز پنجشنبه، دیوید روت David Roet سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد ، انروا را به بکارگیری دستورالعمل های سیاسی متهم کرد.
اما تل آویو و ریاض در حال حاضر دشمنی مشترک دارند و آن ایران است. در حالی که مدت زمانی زیادی بود که گمان می رفت هم پیمانی سری بین عربستان و اسرائیل وجود دارد ، نماینده ریاض و تل آویو تأیید کردند اسرائیل و عربستان یک سری مذاکرات درباره چگونگی خنثی کردن نفوذ ایران در خاورمیانه برگزار کردند.
انور ماجد عشقی Anwar Majed Eshki ژنرال بازنشسته عربستان سعودی روز پنجشنبه در سخنانی در شورای روابط خارجی از لحنی هشدار دهنده برای توصیف تهران استفاده کرد. او جمهوری اسلامی را کشوری مهاجم خواند که در اقدامات تروریستی دست دارد . او گفت تهران تحت هدایت رژیمی قرار دارد که سرنگونی آن به نفع خاورمیانه خواهد بود.
عشقی این سخنان را در دیدار با دوری گلد Dore Gold - که به زودی مدیر کل وزارت خارجه اسرائیل خواهد شد - بیان کرد. گلد گفت:« حضور ما در حال حاضر در این جا بدان معنا نیست که ما همه اختلافاتمان را حل و فصل کرده ایم و اما امیدواریم بتوانیم طی سال های پیش رو همه آنها را حل کنیم.»
شیمون شاپیرا ژنرال بازنشسته اسرائیلی نیز در گفتگو با بلومبرگ اعلام کرد:« ما دریافته ایم که با همان مشکلات و همان چالش ها و همان پاسخ ها رو به رو هستیم.» او همچنین گفت ریاض و تل آویو به بررسی راهبردهای سیاسی و اقتصادی پرداخته اند تا بتوانند به فعالیت های منطقه ای ایران آسیب بزنند. در حالی که همواره گمان میرفت اسرائیل و عربستان سعودی با یکدیگر رابطه دارند اما مهمترین شواهد در این ارتباط نخستین بار در سال 2010 فاش شد.
یاکوو هاداس Yacov Hadas معاون سابق مدیرکل وزارت امور خارجه اسرائیل به تشریح دلایل گرم شدن روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی منطقه خلیج ( فارس) پرداخت. در اسناد منتشر شده آمده است:« کشورهای عربی منطقه خلیج (فارس) به سبب درکشان از روابط نزدیک اسرائیل با آمریکا به نقش اسرائیل ایمان دارند و اما در عین حال این احساس را دارند که می توانند برای مقابله با ایران بر روی اسرائیل حساب کنند.»
این در حالی است که آمریکا و دیگر اعضای پنج بعلاوه یک در حال برگزاری مذاکرات هسته ای هستند. عربستان سعودی و اسرائیل هر دو از مخالفان سرسخت برداشته شدن تحریم های اعمال شده علیه ایران هستند . در همین حال عربستان سعودی به کمک های آمریکا برای عملیات بمباران علیه جنبش کمیته های مردمی یمن نیاز دارد.
ضرب الاجل دست یابی به توافق نامه جامع هسته ای در حال نزدیک شدن است . اگر اوضاع بر اساس این طرح پیش برود یعنی تهران اجازه داشته باشد به صورت تدریجی به توسعه انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز بپردازد ، نگرانی ها در این باره می تواند سبب نزدیک تر شدن اسرائیل و عربستان سعودی شود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    12 3
    اخه بدبختا اگه امریکا پشت شماها نبود که تا الان صدبار حکومتاتون از بین رفته بود هشت سال با دست خالی جوونای این کشور جلوی همتون واستادن الان که الحمدالله هم از نظر نظامی بد نیستیم هم هنوزم غیرت ایرانیمون سر جاشه. اگه باباتون ازتون حمایت نکنه که سه سوته نسخه هردوتاتون پیچیده است