واحدمرکزی خبر نوشت:

ادوارد اسنودن افشاگر برنامه جاسوسی گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا «ان اس ای» در مقاله‌ای که روز جمعه در بسیاری از روزنامه‌ها منتشر شد از آگاهی افکار عمومی از خطرات نظارت گسترده و پیشرفت‌های به دست آمده به نفع عدم دخالت در حریم خصوصی شهروندان استقبال کرد.
اسنودن در این مقاله با عنوان «پیروزی ما» که در روزنامه‌های فرانسوی لیبراسیون، آمریکایی نیویورک تایمز، آلمانی در اشپیگل و اسپانیایی ال پاییس منتشر شده است، اطمینان می دهد:‌ «تغییر روابط قدرت آغاز شده است».
مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا دو سال پس از افشاگری‌هایش در مورد گستردگی برنامه‌های نظارتی آمریکا، در این مقاله از ظهور «نسل پس از وحشت post-terreur که جهان‌بینی تعریف شده توسط یک تراژدی خاص را رد می کند» استقبال می کند.
به گفته وی: «برای نخستین بار پس از حملات 11 سپتامبر سیاستی به وجود آمده است که به واکنش و ترس پشت می کند و به انعطاف‌پذیری و خردورزی رو آورده است».
وی به ویژه به قانون موسوم به «یو اس فریدام اکت» US Freedom Act اشاره می کند که سه‌شنبه در کنگره آمریکا تصویب شد و برای نخستین بار از سال 2001 توان آمریکا را برای جاسوسی از شهروندان خود کاهش می دهد.
اسنودن در این مقاله همچنین از توسعه تدابیر حفاظت فنی مانند رمزنگاری (اطلاعات) استقبال کرده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، اسنودن در این مقاله تصریح می کند: «این تحولات تکنولوژیک می تواند زمینه را برای برخورداری از حفاظت اساسی از حق زندگی خصوصی و حریم شخصی فراهم کند و از شهروندان عادی در برابر تصویب اختیاری قوانینی که حریم خصوصی را محترم نمی شمرند، دفاع کند».
وی در عین حال با اشاره به دولت‌هایی که بر شرکت‌های فناوری فشار می آورند تا اطلاعات مربوط به کاربرانشان در اختیار آنها قرار دهند یا برخی از محبوب‌ترین خدمات آنلاین در جهان که به شرکای برنامه‌های نظارتی ان اس ای تبدیل شده‌اند، هشدار می دهد: «برنامه‌ها و مجوزهای دیگر هستند که همچنان حق حریم شخصی را تهدید می کنند».
افشاگر برنامه جاسوسی گسترده آمریکا همچنین بهره‌برداری رؤسای سرویس‌های مخفی استرالیا، کانادا و فرانسه را از «برخی حوادث تلخ اخیر» (حملات تروریستی) به منظور تلاش برای به کسب «اختیارات جدید نظارتی» با آنکه شواهد نشان داده‌اند این اختیارات نمی تواند از وقوع چنین حملاتی جلوگیری کند، محکوم می کند.
اسنودن که به روسیه پناهنده شده است، همچنان از سوی آمریکا به اتهام جاسوسی تحت تعقیب است و یک خائن تلقی می شود.
اما بسیاری دیگر او را پس از افشاگری‌هایش در سال 2013، یک قهرمان می‌دانند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =