واحدمرکزی خبر:

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از بیروت به قلم« ریتا ضو» نوشت با وجود ادامه حملات هوایی ائتلاف بین المللی که یک محل تهیه خودروهای بمب گذاری شده را در عراق منهدم کرد ، گروه داعش پنجشنبه در نزدیکی دروازه های حسکه، ‌مرکز استانی در شمال شرقی سوریه ،قرار داشت.
بنابراعلام دیده بان حقوق بشر سوریه ، داعشی ها اکنون در 500 متری حسکه قرار دارند.
حسکه شهری است که بین نیروهای حکومت و نیروهای کرد تقسیم شده است .
یک روز پس از حمله داعش که دست کم شش خودرو بمب گذاری شده را منفجر کرد، ‌درگیری ها در حومه جنوبی شهر ادامه یافت .
بنابراعلام این سازمان غیر دولتی، به این ترتیب داعش یک زندان و یک نیروگاه برق را به تصرف خود در آورد.
دیده بان حقوق بشر به اعزام نیروهای کمکی دولتی به این منطقه اشاره کرد.
روزنامه الوطن، نزدیک به حکومت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه ، از نحوه عملکردها در این نبرد که سی ام مه آغاز شد انتقاد و اعلام کرد :« ازضعف برخی از برادران کرد برای دفاع از حسکه ، متعجب شده است.»
سقوط این شهر به داعش امکان می دهد که دومین مرکز استانی در سوریه را پس از رقه ( شمال ) ، پایگاه سرزمین های گسترده به ویژه در شمال و شرق کشور که به تصرف در آورده است ، در کنترل خود داشته باشد.
جبهه النصره ، شاخه سوری القاعده و رقیب داعش نیز امسال به ویژه با تصرف ادلب ( شمال شرقی ) و مرکز استانی به همین نام ، به همراه دیگر گروه های شورشی، پیروزی های زیادی برای خود به ثبت رسانده است.
رهبر جبهه النصره در مصاحبه ای که چهارشنبه از شبکه تلویزیونی الجزیره منتشر شد خلافتی را که داعش در
ژوئن در سرزمین های تحت اشغال خود در عراق و سوریه اعلام کرده است نامشروع خواند.
ابو محمد الجولانی همچنین داعش را متهم کرد که به طور جدی با حکومت اسد نمی جنگد.
افزایش قدرت جهادی ها در این کشور درگیری های گروه های شورشی با حکومت را تحت الشعاع قرار داده است و این درحالی است که مخالفان سیاسی در تبعید ناتوان هستند و اختلافات داخلی آنها را از پا در آورده
است.
ائتلاف مخالفان سوری، ‌مهم ترین تجمع سیاسی در تبعید پنجشنبه در استانبول با استفان دی میستورا Staffan de Mistura میانجی سازمان ملل متحد دیدار کرد.
این ائتلاف مه از شرکت در رایزنی هایی که در ژنو برگزار شده بود به ویژه به سبب دعوت از ایران ،‌متحد منطقه ای حکومت دمشق ،‌خودداری کرده بود.
دیده بان حقوق بشر سوریه همچنین خبر نیروهای امنیتی سوریه را که روز گذشته در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام شد تایید کرد . براساس این خبر هزاران تن از جنگجویان عراقی و ایرانی به تازگی با هدف اصلی دفاع از دمشق و حومه آن وارد سوریه شده اند.
به گفته رامی عبدالرحمان مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه ، شمار این جنگجویان بسیار بالاتر از 7000 نفری است که منابع آگاه در دستگاه های امنیتی سوریه اعلام کرده اند.
ایران مشاوران نظامی به سوریه اعزام کرده است و از دولت سوریه و عراق حمایت مالی و نظامی می کند اما در عین حال اعلام می کند نیروی زمینی به این کشورها اعزام نکرده است .
در عراق ،‌حمله ای چهارشنبه در حویجه ( 225 کیلومتری شمال بغداد ) یکی از مهم ترین مراکز تهیه خودروهای بمب گذاری شده داعش را منهدم کرد . خودروهای بمب گذاری شده یکی از سلاح های ویرانگر مورد استفاده این گروه است .
شماری از مقامات عراقی اعلام کردند این حمله به کشته شدن شمار نامشخصی از داعشی ها و همچنین غیر نظامیان منجر شده است.
آنها اعلام کردند این حمله را ائتلاف بین المللی تحت فرماندهی آمریکا انجام داده است . در واقع آمریکایی خود به حمله ای هوایی دراین بخش اشاره کرده اند بدون آنکه درخصوص این حمله توضیحی بدهند.
داعش بیش از پیش به کامیون های بمب گذاری شده پر از مواد منفجره در حملات خود در عراق متوسل می شوند ،‌حربه ای که به ویژه به آنان امکان داد الرمادی مرکز استان غربی الانبار را هفدهم مه به تصرف خود در آورند.
درحالی که نیروهای عراقی تحت حمایت شبه نظامیان شیعه و قبایل سنی در آغاز پاتک خود برای بازپس گیری الرمادی تاخیر می کنند ،‌حیدرالعبادی نخست وزیر عراق اذعان کرد ورود به یک شهر به سبب کامیون های بمب گذاری شده پرخطر است.
آنتونی بلینکنAntony Blinken فرد شماره دو وزارت امور خارجه آمریکا در برابر انتقادهای مربوط به راهبرد ائتلاف که موفق نشده است مانع از تصرف الرمادی به دست داعش شود از عملکرد کشورش دفاع کرد .
وی گفت :« تصرفات داعش 25 درصد کاهش یافته است و تجهیزات بسیاری منهدم شده است وبیش از 10 هزار داعشی کشته شده است ، این مسایل سرانجام به زودی تاثیر خود را خواهد گذاشت.»

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هادی A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    داعش آمریکایی .