ابراز خرسندی سیدمحمد بهشتی از قریب الوقوع بودن بحران آب در ایران/ زندانی با جرم کشاورزی خواهیم داشت

مدیر پایگاه پژوهشی سازمان میراث فرهنگی با اعلام بحران آبی در ایران تا سال 1420 گفت که در آن زمان 50 میلیون نفر از ایرانیان با بحران آب مواجه اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد، مهندس سیدمحمد بهشتی شب گذشته در نشست ملی "قنات برای فردا" که در منطقه سریزد شهرستان مهریز برگزار شد با ابراز خرسندی از اینکه ایران تا سال 1420 دچار بحران آب می‌شود، گفت: آن زمان به فکر استفاده عاقلانه و صحیح از منابع خواهیم افتاد و رویه خود را اصلاح می‌کنیم.

این چهره برجسته حوزه میراث فرهنگی کشور، اضافه کرد که آن زمان، تنها با خلاقیت و به فعل درآوردن منابع زیست محیطی امکان زندگی در ایران وجود دارد. زمانی که قنات، حذف و فراموش شدنی نیست.


وی با اشاره به ضرورت همسو و هم‌جنس کردن فرهنگ و باور خود با محیط زیست و اکوسیستم گفت: مدیریت صحیح بحران آب در کشور فقط به‌وسیله همسو شدن با منابع زیست محیطی ممکن است.


بهشتی با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزان، اقتصاددانان و دیگر اقشار تأثیرگذار در جامعه باید به خوبی و کامل نسبت به شیوه صحیح مصرف آب در کشور آگاه شوند، عنوان کرد: قنات‌ها به عنوان پایدارترین منابع زیست محیطی درس‌های مختلفی در مورد هم جهت و هم جنس شدن با محیط زیست به انسان‌های نسل جدید می‌دهد.


رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی گفت: در آینده ای نزدیک 50 میلیون نفر از ایرانیان با بحران آب مواجه خواهند شد و زندانیانی خواهیم داشت که جرمشان، کشاورزی است!


مسئول پایگاه پژوهش سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه در گذشته بیش از 135 هزار روستا در کشور وجود داشته، اظهار داشت: تا 15 سال آینده تعداد روستاهای ایران به 20 هزار روستا کاهش می‌یابد.

مهندس بهشتی با اشاره به عدم استفاده اصولی از قنات‌ها در ایران ادامه داد: تغییر شیوه زندگی و رفتار روزمره جامعه تنها راه نجات زندگی از بحران‌های محیط زیست و زیست‌ محیطی در کشور است.
وی به طعنه گفت: در حال حاضر 41 هزار رشته قنات داریم که تاکنون در خشکاندن آنان، موفق نبوده‌ایم!


وی در بخش پایانی سخنان خود با انتقاد شرایط سخت مقنیان و عدم بیمه آنان، گفت: این همه در حالی رخ می‌دهد که در منطقه خراسان مقنی با لباس سفید درون قنات می‌رود و اگر در این راه جان خود را از دست دهد، شهید به‌حساب می‌آید.

 

سیدمحمد بهشتی با بیان این مطلب که ایران از زمان پیدایش نفت، به خام‌فروشی و خام‌خواهی مبتلا شد، گفت: بسیاری از مشکلات امروزی ما به خام فروشی و راحت طلبی بر می‌گردد.

 

در این نشست یک روزه،معاون پژوهش مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، مدیر بخش علوم دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران، مدیرکل روابط عمومی استانداری، مدیرکل سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان، فرماندار مهریز و برخی از کارشناسان نظیر رضا راعی و علی اصغر سمسار یزدی نیز حضور داشتند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422373

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =