روزنامه صهیونیستی ها آرتص اقدامات رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برای کسب پیروزی حداکثری در پارلمان این کشور و تغییر قانون اساسی ترکیه را پوتینیزاسیون لقب داده است.

به گزارش خبرآنلاین این روزنامه اسرائیلی در این یادداشت هشدار داده است که ترکیه در اثر اقدامات اردوغان به رژیمی مستبد مانند آنچه اکنون در روسیه وجود دارد تبدیل خواهد شد.

به نوشته این روزنامه ترکیه در جهت تبدیل شدن به نظام سیاسی روسیه و استبداد بیشتر که نشانه آینده تیره تری برای آن است، سوق پیدا کرده است.


 لوئیس فیشمن در این یادداشت با اشاره به نزدیکی انتخابات پارلمانی در ترکیه نوشته است  شهروندان ترک تلاش برای افزایش قدرت رئیس جمهور را شبیه کردن سیستم ترکیه به سیاست های پوتین رئیس جمهور روسیه می دانند که این کشور را در مسیر استبداد سوق خواهد داد. ترس آنها بی اساس نیست.

از نظر این نویسنده اسرائیلی البته حضور قدرتمند یک حزب کرد می تواند نقطه عطفی در به شکست کشاندن تلاش های اردوغان محسوب شود. او می نویسد: این کشور یکی از مهمترین انتخابات خود را از سال 2002- که در آن حزب محافظه کار عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان رئیس جمهور به قدرت رسید- تا کنون، برگزار خواهد کرد.

در این دوره حزب دموکرات خلق شانس ورود به پارلمان ترکیه را دارد. این حزب چپ گرای کرد که صلاح الدین دمیرتاش رهبری آن را بر عهده دارد، با دستورالعمل مترقی اش از جمله حمایت گسترده از حقوق زنان وضع کنونی سیاسی ترکیه را دستخوش تغییر کرده است. اگر حزب دموکرات خلق (HDP) به پارلمان ترکیه راه یابد، حزب حاکم اردوغان که به عنوان(AKP )نیز شناخته می شود، مجبور خواهد شد برای نخستین بار دولت ائتلاف تشکیل دهد. تشکیل دولت ائتلاف راه نجاتی برای احزاب مخالف ترکیه محسوب می شود.

از آنجایی که این دوره یک انتخابات پارلمانی معمولی نیست و تعیین کننده آینده کشور ترکیه یا همانطور که ای کی پی توصیف می کند همه پرسی برای « ترکیه جدید» محسوب می شود، برای اردوغان و حزبش هیچ چیز بدتر از موفقیت اچ دی پی نخواهد بود.
حزب اردوغان به دنبال آرای کافی به منظور اعطای قدرت بیشتر به رئیس جمهور است. برای حزب عدالت و توسعه این دوره از انتخابات به معنای رهایی ترکیه از بقایای کودتای نظامی گذشته است.

به ادعای هاآرتص تنها طی شش ماه گذشته، تعداد بسیاری- از جمله دانش آموزان دبیرستان ها، مدل ها، کاریکاتوریست ها و روزنامه نگاران- به زندان یا جرایم مالی به خاطر انتقاد از رئیس جمهور و به اتهام افترا محکوم شده اند. از زمان اعتراضات پارک گزی که دو سال پیش رخ داد، هرگونه اعتراض در ترکیه با سرکوب شدید نیروهای پلیس و زندانی شدن معترضان به اتهام آشوب مواجه می شود. پیام کاملا روشن است: شهروندان ترک با صدای بلند با اردوغان مخالفت می کنند و خطر اقدامات تنبیهی را به جان می خرند، در حالی که به شکل روزافزونی از قانون برای مجازات کردن منتقدان وی استفاده می شود.

هرچند قانون اساسی ترکیه از رئیس جمهور می خواهد در انتخابات بی طرف باشد، اما در این دور از انتخابات، اردوغان به طور منظم به طرفداری از ای کی پی تبلیغ و از مراسم رسمی برای محکوم کردن مخالفانش استفاده می کند.
بسیاری از رای دهندگان ترک نگرانند ای کی پی حتی با توسل به تقلب در این دور از انتخابات پیروز شود. در انتخابات شهرداری در بهار امسال شواهد بسیاری برای تقلب به چشم می خورد.

اردوغان تصمیم دارد ترکیه را به یک سیستم ریاست جمهوری سوق دهد که باتلاق سیاسی خطرناکی ایجاد خواهد کرد. البته ورود اچ دی پی به پارلمان نقطه عطفی خواهد بود- چرا که برای نخستین بار پس از سیزده سال، اردوغان و حزبش خواهند فهمید بازی را اشتباه ادامه داده اند و باید اولویت های مهم شهروندان ترک را بشناسند.

متاسفانه با ادامه روند رو به رشد استبداد در ترکیه، بعید به نظر می رسد چنین اتفاقی رخ دهد. بعید است اردوغان به این سرعت از برنامه های خود برای قدرت گرفتن رئیس جمهور عقب نشینی کند. بنابراین به نظر می رسد ترکیه آینده تیره تری پیش رو دارد.

4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
    18 12
    والا ماکه کانال های ترکیه رو میبینیم همشون ملتشونو از حمایت کردن اردوغان نشون میدهند .اینهمه دروغ که گذاشتید برای چه کسانیه؟
    • بی نام IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
      16 14
      پ ن پ انتظار داری بیان تو شبکه های دولتی بگن مردم با اردوغان مشکل دارن ؟
    • بی نام A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
      2 1
      روند رو به رشد استبداد در ترکیه؟؟؟؟؟ منظورتون کدوم مستبد هست؟؟؟ بابا جمع کنین این ترکیه ستیزی رو.تابلوئه که دارین از درد پیشرفت های ترکیه به خود می پیچین
    • بی نام A1 ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
      0 3
      شما مشکلت با عثمانی چیه؟
  • امین IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
    6 0
    لینکی که دادین فیلتره...
  • بی نام RO ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    2 1
    روزنامه اسرائیلی بهتره بجای این حرفای مفت در مورد جنایات رژیم غاصب قدس بنویسه و تو کار کشورهای دیگه دخالت نکنه