مهر نوشت:

شورای آموزش پزشکی و تخصصی جزئیات کامل سهمیه های آزمون دستیاری پزشکی دوره چهل و دوم را اعلام کرد و داوطلبان واجد شرایط تا یکشنبه ۱۷ خرداد فرصت دارند سهمیه خود را تعیین کنند.

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته - محل در آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی در سال ۹۴ باید بر اساس قانون یکی از سهمیه های اعلام شده را انتخاب کنند. داوطلبان باید انتخاب سهمیه، ویرایش آن و ارسال مدارک را تا ساعت ۲۳ روز یکشنبه ۱۷ خرداد تکمیل کنند.

سهمیه های آزمون دستیاری در دو بخش اصلی و مازاد است. سهمیه های اصلی شامل سهمیه آزاد، سهمیه رزمندگان و ایثارگران، سهمیه بومی مناطق محروم است و سهمیه های مازاد در قالب سهمیه های مازاد بر اساس آئین نامه اجرائی «تسهیل ادامه تحصیل دانشجویان ممتاز و استعداد درخشان به مقاطع بالاتر»، سهمیه بورسیه نیروهای مسلح و بورسیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سهمیه اتباع خارجی است.

سهمیه آزاد: اصلی ترین ظرفیت مربوط به سهمیه آزاد است واجدان کلیه سهمیه ها ابتدا در سهمیه آزاد گزینش می شوند. کسانی که نمی توانند از سایر سهمیه ها استفاده کنند سهمیه آزاد محسوب می شوند.

سهمیه رزمندگان و ایثارگران: براساس ماده ۴ آئین نامه اجرایی قانون تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی که در این آئین نامه به نام رزمنده نامیده می شود به افرادی اطلاق می شود که از تاریخ ۳۱ شهریور ۵۹ تا ۳۱ شهریور ۶۷ حداقل ۶ ماه متناوب یا متوالی، داوطلبانه در مناطق عملیاتی حضور داشته باشند . این گروه از داوطلبان می توانند با مراجعه به نواحی نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران با ارائه کد ملی نسبت به اخذ کد رهگیری اقدام و در محل مورد نظر هنگام ثبت نام وارد کنند.

داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان ستاد کل نیروهای مسلح (آجا، ناجا و دجا) با مراجعه به سازمان نیروهای مسلح نسبت به دریافت کد ایثارگری خود جهت استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام و در محل مورد نظر هنگام ثبت نام وارد کنند.

این کدهای رهگیری می بایست جهت هر دوره آزمون مجدد اخذ شود و درج کد رهگیری ادوار گذشته منجر به عدم تایید سهمیه و حذف آن خواهد شد. تایید نهایی سهمیه توسط نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دفتر خدمات و طرح حکمت معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح است.

نحوه پذیرش : ۲۵ درصد از کل ظرفیت پذیرش هر رشته محل به افراد واجد شرایط سهمیه رزمندگان و ایثارگران که ۷۰ درصد حدنصاب قبولی در رشته محل انتخابی را کسب کرده باشند، تعلق می گیرد.

تعهدات مربوطه : از پذیرفته شدگان با استفاده از سهمیه رزمندگان مطابق سایر پذیرفته شدگان به صورت آزاد تعهد محضری اخذ خواهد شد.

سهمیه مناطق بومی محروم: براساس قانون برقراری عدالت آموزشی مصوب مجلس شورای اسلامی و اصلاحیه ماده ۳ آن، ۳۰ درصد ظرفیت دانشگاههای علوم پزشکی ۱۰۱۰ قطب آموزشی (کلان منطقه ) کشور (در قالب ظرفیت ) در رشته های مورد نیاز (که متعاقبا اعلام می شود) به متقاضیان واجد شرایط پذیرش استفاده از سهمیه مناطق محروم که موفق به کسب حداقل ۸۵ درصد حدنصاب قبولی در رشته- محل انتخابی خود شوند با رعایت کلیه مندرجات این راهنما در زمینه پذیرش در سهمیه مذکور تعلق می یابد.

داوطلب متقاضی پذیرش در سهمیه مناطق محروم پس از فراغت از تحصیل ملزم به سپردن تعهد خاص جهت خدمت در همان منطقه و صرفاً در شهرهای مورد نیاز بنا به رشته تخصصی مورد تقاضا است. شرایط بومی بودن در دفترچه درج شده است.

پس از انتخاب سهمیه به هیچ عنوان تغییر سهمیه یا تغییر دانشگاه منطقه محروم جهت گذراندن تعهدات خاص امکانپذیر نیست. تغییر رشته و انتقال پذیرفته شدگان سهمیه مناطق محروم ممنوع است.

تعهدات : از پذیرفته شدگان با استفاده از مزایای سهمیه مناطق محروم جهت پوشش مناطق محروم، تعهد خاص به میزان سه برابر مدت آموزش به نفع مناطق محروم مورد نیاز همان دانشگاه علوم پزشکی مناطق محروم انتخابی اخذ می شود.

هر نفر می تواند تا ۳ استان را از ۳۱ استان کشور انتخاب کند. رشته های مورد انتخاب نیز شامل پرتو درمانی، پزشکی هسته ای، بیماریهای عفونی و گرمسیری، ارتوپدی، جراحي کليه و مجاري ادراري تناسلي، بيماريهاي مغز و اعصاب، بيماريهاي داخلي، بيماريهاي قلب و عروق، کودکان، بيهوشي، آسيب شناسي پوست، جراحي عمومي، جراحي مغز و اعصاب، چشم پزشکي، راديولوژي، روانپزشکي، زنان و زايمان، گوش و گلو و بيني و جراحي سر و گردن، طب اورژانس است.

باید توجه داشت رشته های مورد پذیرش سهمیه مناطق محروم در تمامی دانشگاهای بومی وجود ندارد در هر دانشگاه برخی از رشته ها وجود دارد و امکان دارد که در بعضی از استانها ظرفیتی اعلام نشود. جدول ظرفیت مناطق محروم همزمان با انتخاب رشته-محل داوطلب اعلام خواهد شد.

پذیرش به صورت مازاد براساس آیین نامه اجرایي «تسهيل ادامه تحصيل دانشجویان ممتاز و استعداد درخشان به مقاطع بالاتر»: داوطلبين واجد شرايط که موفق به کسب حداقل ۴۰ امتياز براساس مندرجات پيوست دفترچه راهنمای شرکت در آزمون شده اند در صورت کسب ۹۰ درصد حد نصاب رشته - محل انتخابي مشمول قوانين پذيرش به صورت مازاد هستند.

تعهدات : ميزان تعهدات اين قبيل از پذيرفته شدگان مطابق ساير پذيرفته شدگان بصورت آزاد خواهد بود.

پذیرش بورسیه های نیروی مسلح و سپاه پاسداران نیز بر اساس قوانین این دانشگاه ها بوده و متقاضیان با مراجعه به دفترچه از آن مطلع خواهند شد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    10 0
    حداقل سهمیه در یک مقطع استفاده شود ورود به دانشگاه سهمیه استخدام سهمیه ادامه تحصیل در مقطع بالا سهمیه . بقیه پشت کنکور بیکار بدبخت