استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ۱۷ میلیارد مترمکعب بارندگی در این استان تبخیر می شود. باید برای حفظ منابع آبی اگر بخواهیم دچار چالش نشویم، چاره اندیشی کرد.

به گزارش مهر، علی اوسط هاشمی ظهر امروز در نشست شورای حفاظت از منابع آب سیستان و بلوچستان اظهار داشت: میزان بارش در استان تقریبا ۲۰ میلیارد متر مکعب در سال است که ۸۵ درصد آن ها به دلیل اقلیم خشک، وزش باد و طوفان تبخیر می شود.

وی افزود: از ۱۵ درصد باقی مانده هشت درصد معادل ۶.۱ میلیارد متر مکعب روان آب بوده و هفت درصد نیز معادل ۴.۱ میلیارد متر مکعب به سفره های آب زیر زمینی استان نفوذ می کند که مقابله با این پدیده نیازمند برنامه ریزی جامع است.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان بیان کرد: باید برنامه های خوبی برای مدیریت و استحصال آب تهیه کنیم که این امر می تواند تهدید را از آینده استان دور کند، فکر ها و اندیشه ها در راه مدیریت آب تنها نباید به سد سازی معطوف شود.

وی افزود: اگر به دنبال تامین آب برای نقاط نیازمند هستیم نباید احساسی تصمیم بگیریم، چرا که در گذشته به راحتی می شد برای تامین آب زاهدان از دیگر منابع آبی موجود استفاده کرد که اینگونه نگران سیستان نباشیم.

هاشمی اظهار داشت: از سوئی برای حفظ منابع آبی باید با هر گونه حفاری ها و چاه های غیر مجاز به صورت جدی و قانونی برخورد شود تا دیگر افراد مجالی برای سودجوئی نداشته باشند.

سیستان و بلوچستان از نبود صحیح مدیریت منابع آب رنج می برد

استاندار در بخش دیگری از سخنان با انتقاد از مدیریت ضعیف بر منابع آبی بیان کرد: برای رفع این مشکل باید در کنار توان دولت با نقش دادن به حضور مردم برای مدیریت صحیح مصرف آب و جلوگیری از به هدر رفتن آن قدم برداریم.

وی افزود: باید پایداری را به منابع آبی و بخش کشاورزی برگردانیم و از طرح هائی که در بخش کشاورزی به این پایداری کمک می کند، بهره گیریم.

هاشمی برداشت سالانه از منابع آب زیرزمینی استان را دو میلیارد متر مکعب ذکر کرد و گفت: سالانه ۴.۱ میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر به آب های زیر زمینی استان اضافه می شود که نشان از ۶۰۰ میلیون متر مکعب بیلان منفی در مصرف آب زیر زمینی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، اکنون در سیستان و بلوچستان در راستای کنترل روان آب ها اقدم های مختلفی از جمله ساخت ۳۳ سد شامل هفت سد مخزنی، ۱۵ سد تغذیه ای و ۱۱ سد انحرافی در دستور کار قرار دارد.

در مجموع از ۲۲ سد مخزنی و تغذیه ای ظرفیتی معادل ۲.۱ میلیارد متر مکعب ذخیره می شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =