معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه سنجش پزشکی کاری دشوار و وسیع است افزود: سالانه حدود 120 هزار نفر مورد سنجش قرار می گیرند که در سال جاری حدود 12 هزار نفر از این افراد در آزمون دستیاری شرکت کردند که ازاین تعداد حدود سه هزار نفر در نقاط مختلف کشور پذیرفته می شوند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه خبری وزارت بهداشت؛ دکتر باقر لاریجانی صبح امروز در آیین تجلیل از رتبه های برتر آزمون دستیاری در ستاد وزارت بهداشت، با اشاره به وسعت وظایف معاونت آموزشی وزارت بهداشت افزود: تنها در مقطع کارشناسی ارشد 91 هزار نفر در 58 رشته در آزمون شرکت کرده و علاوه بر آن آزمون های علوم پایه و پیش کارورزی نیز با همکاری قطب ها برگزار می شود.

وی گفت: برای برگزاری تمامی امتحانات، وقت زیادی صرف می شود تا صحت آن تضمین شود اما باید توجه داشت که نمی توان تنها این امتحان را ملاک ارزیابی توانایی های یک فرد قرار داد.

لاریجانی گفت: تلاش های بسیار زیادی در دبیرخانه تخصصی و همچنین مرکز سنجش انجام شد تا امتحان با اعتبار بالا و در صحت کامل برگزار شود.

وی همچنین اظهار کرد: شاخص هایی که از تحلیل سوالات در دست داریم به اعتبار علمی آزمون دلالت دارد ضمن اینکه رتبه های برتر این آزمون از نخبگان و استعدادهای درخشان بودند.

تأکید بر اهمیت مهارت های بالینی داوطلبان در آزمون سال آینده

معاون آموزشی ضمن تأکید بر اهمیت مهارت های بالینی دانش آموختگان علوم پزشکی افزود: طی برنامه ای جامع سعی داریم از سال آینده مهارت های بالینی داوطلبان ار نیز مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه جامع تحول آموزشی های سلامت بخشنامه اعتبار بخشی بیمارستان های آموزشی به زودی ابلاغ می شود.

بازنگری در دوره آموزشی پزشک عمومی

دکتر لاریجانی افزود: سعی داریم دوره آموزشی پزشک عمومی را مورد بازنگری قرار دهیم و متناسب با پیشرفت های آموزش پزشکی در دنیا بتوانیم این دوره را در بهترین حالت ممکن اجرا کنیم، اما با وجود حدود 60 دانشگاه و دانشکده پزشکی این بازنگری ممکن است مدتی به طول بینجامد.

آزمون دستیاری پزشکی در سلامت کامل برگزار شد

وی در ادامه این نشست در خصوص چگونگی برگزاری آزمون دستیاری نیز گفت: آزمون دستیاری با نهایت دقت، برگزار شد و برای بررسی اعتراضات داوطلبان نیز دو کمیته در بورد و حتی فراتر از بورد تشکیل شد و علاوه بر اینکه هیچ مشکلی در سوالات نبود، روش و نحوه برگزاری امتحان نیز مورد تأیید قرار گرفت.

لاریجانی گفت: یکی از مهم ترین اقدامات برای برگزاری آزمون دستیاری در سال آینده این است که بتوانیم در تمامی رشته ها نمرات داوطلبان را تراز کنیم تا موجب ارتقاء سطح آزمون شود.

وی اضافه کرد: نمرات پیش کارورزی نیز در آزمون می توانند تا 15 درصد تأثیر بگذارند و در جایی که نمرات عده ای از افراد مساوی می شود این امتیاز تاثیر مثبت خواهد داشت.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین براساس برنامه ریزی های صورت گرفته درخصوص آزمون دستیاری سال آینده، به زودی با اطلاع رسانی قبلی تمام جزییات به داوطلبان اعلام خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: از دانشگاه ها نیز خواستیم تا برای اعلام نظرات در مورد افراد و اعلام اسامی حتما صلاحیت های بالینی و نیز صلاحیت های اخلاقی فرد را مد نظر قرار دهند.

دکتر لاریجانی خطاب به برگزیدگان آزمون دستیاری بیان داشت: شما از این پس مرحله دشوارتری پیش رو دارید زیرا با تحصیل و مهارتهای لازم علمی باید به کشور خدمت کنید و موجب پیشرفت و سربلندی کشور شوید.

وی با اشاره به بحث های روزهای گذشته مبنی بر تأیید مدارک ایرانیان حاضر در کشور آمریکا توسط موسسه ECFMG تشریح کرد: طبق گزارش سال 2014 این موسسه استعلام هایی که گرفته ایم حدود 100 پرونده ایرانی در این موسسه وجود دارد که روند پذیرش 54 پرونده رد شده و تطبیق مدارک برای 21 انجام شده است که این را آمار نشان می دهد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: سالانه حدود 1000 تا 1500 نفر از ما درخواست ترجمه مدارک دارند. بسترهای تعلیم و تربیت در بسیاری از نقاط فراهم آمده است ضمن اینکه در کشور نیز افراد می توانند در دوره های تخصص و فوق تخصصی تحصیل و یا در همایش های علمی شرکت و از وضعیت علمی آن بهره ببرند.

اعلام جزئیات دستیاری ۹۵ / انتشار فهرست دانشگاه های غیرمعتبر خارجی

به گزارش مهر؛ معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: هفته آینده اطلاعیه را در خصوص آزمون دستیاری سال ۱۳۹۵ منتشر می کنیم و تلاش می کنیم دقت های افزونتری برای سال های آینده داشته باشیم.

باقر لاریجانی در حاشیه مراسم تقدیر از رتبه های برتر آزمون دستیاری در جمع خبرنگاران در خصوص آزمون های آینده حوزه پزشکی گفت: برای آزمون های سال آینده همه برنامه ریزی ها کامل شده و هفته آینده اطلاعیه ای برای آزمون دستیاری در سال آینده اعلام می شود. ما نمی توانیم حرکت های تند و شتاب زده در این حوزه انجام بدهیم و به همه دوستان اطمینان می دهیم که می توانند با همان حرکت های علمی که داشتند مسیر خودشون رو ادامه بدهند.

وی افزود: در آزمون سال آینده نکاتی مدنظر قرار گرفته و به دانشگاه ها این اختیار داده شده که از لحاظ بالینی و اخلاقی افراد را مورد بررسی قرار بدهند و افرادی که شرایط حرفه ای و اخلاقی مناسب دارند می توانند از دانشگاه ها معرفی شوند و تلاش می کنیم دقت های افزونتری برای سال های آینده داشته باشیم و بانک های سوالات را ارتقا بدهیم و ارتباطات بین المللی را در آزمون ها گسترش بدهیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: در سال آینده نمرات معدل های دانشگاه و معدل امتحانات افراد را تراز می کنیم، اما تنها از اثر مثبت آن استفاده می کنیم یعنی افرادی که نمرات یکسانی می گیرند وقتی می خواهند رشته ای را انتخاب کنند به نمرات امتحانی که تراز شده مراجعه می کنیم و در صورتی که به نفع آنها باشد از آن استفاده می کنیم که این اثر فعلا ۱۵ درصد است.

لاریجانی در پاسخ به سوالی در خصوص کمبود بیمارستان های آموزشی دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد ساخت ۵ بیمارستان را در سال جاری در دستور کار دارد که با توجه به الزاماتی که وزارت بهداشت برای آنها تعیین کرده و تمام رشته های آنها مورد بررسی قرار گرفته است. در جاهایی که نواقصی داشتند نیز قرار شده در زمان بندی مشخص نقایص را بر طرف کنند.

وی افزود: دانشجویان پزشکی قشم در محل تحصیل چالش هایی داشتند و بر اساس گزارشاتی که از دانشگاه آزاد وجود دارد، قراردادهای جدیدی برای رفع این مشکل با بیمارستان های مختلف بسته شده و مشکل در حال حل شدن است، سطح بیمارستان قشم هم در حال ارتقا است و قرار است تجهیز بشود همچنین بین دانشگاه بندر عباس و دانشگاه قشم همکاری هایی طراحی شده تا مشکلات حل شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص تحصیل دانشجویان در دانشگاه های خارجی که مورد تائید وزارت بهداشت نیست گفت: برای دانشجویانی که در دانشگاه هایی تحصیل می کنند که مورد تائید وزارت بهداشت نیست ضوابطی وجود دارد که تا پایان تحصیل نمی توانند مورد ارزیابی قرار بگیرند و به این افراد توصیه می کنیم حتما در مورد دانشگاه هایی که تحصیل می کنند این ارزیابی را داشته باشند که آیا مورد قبول وزارت بهداشت هست یا خبر چرا که بعدها با چالش هایی مواجه می شوند و ما به زودی اطلاعیه ای را منتشر می کنیم و تمام دانشگاه هایی که مورد تائید وزارت بهداشت نیست را معرفی می کنیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    5 0
    آقا این مشکل به مهر عجیب وزارت امور خارجه بر می گرده که روی مدارک ترجمه می زنه.